آخرین اخبار اقتصادی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

عضو هیأت رئیسه اتاق بازرگانی تهران: اگر ما پنجشنبه را تعطیل کنیم، عملاً ۳ روز با جهان ارتباط داریم

عباس آرگون، عضو هیأت رئیسه اتاق بازرگانی تهران، درباره لزوم تعطیلی شنبه به جای پنجشنبه گفت: در خصوص تعطیلات پایان هفته…

تغییر تاکتیک در بازار ارز



اخبار,اخبار اقتصادی,دلار

اخبار اقتصادی - بالاترین افزایش نرخ رسمی در 4 ماه گذشته
تغییر تاکتیک در بازار ارز

دیروز قیمت دلار تحت‌تاثیر تحرکات فعالان غیررسمی بازار و برخی از صرافی‌های بانک‌ها قرار داشت و در نتیجه این موضوع بازار دارای دو نیمه متفاوت بود.

در ساعات ابتدایی روز گذشته دلار با تحرکات فعالان غیررسمی از قیمت 3500 تومان عبور کرد، اما با ورود برخی از صرافی‌های بانک‌ها و تزریق ارز به بازار، از میانه‌های روز قیمت در مسیر کاهشی قرار گرفت. این کاهش پایداری چندانی نداشت و پس از چند ساعت، قیمت مجددا به بالای سطح 3450 تومان رسید. موضوعی که از یک سو، پرسش‌هایی را در خصوص چگونگی استراتژی بانک مرکزی در کنترل نوسانات بازار طرح می‌کند و از سوی دیگر، می‌تواند بیانگر این باشد که در نتیجه شرایط جدید اقتصادی (تداوم تورم و کاهش قیمت جهانی نفت)، بازار سطح بالاتری از قیمت را برای دلار انتخاب کرده است.


بازیگران غیررسمی و صرافی‌های بانک‌ها
دیروز دلار معاملات خود را با قیمت 3480 تومان آغاز کرد که افزایشی 5 تومانی نسبت به روز قبل داشت، اما کمی پس از شروع بازار، قیمت دلار تا 3515 تومان نیز بالا رفت. برخی از فعالان، این رشد قیمتی را ناشی از حجم کم ارز موجود در بازار عنوان کردند. به گفته آنها بعدازظهر روز یکشنبه با نوسانی شدن بازار، برخی معامله‌گران به خرید ارز پرداختند و به این دلیل حجم ارز موجود در آغاز بازار روز دوشنبه کم بود. از ساعت 12 ظهر برخی از صرافی بانک‌ها وارد بازار شدند و اقدام به فروش ارز خود با قیمت‌هایی پایین‌تر از نرخ بازار کردند. با عرضه ارز توسط این گروه، قیمت در مسیر کاهشی قرار گرفت و در کمتر از یک ساعت قیمت دلار بین فعالان غیررسمی تا 3445 تومان و روی تابلوی صرافی‌ها تا 3480 تومان پایین آمد. این رفتار صرافی‌های بانک‌ها در ادامه روز نیز تداوم داشت و در فواصل زمانی اندک پس از افت‌های جزئی قیمت، مجددا نماینده‌های این گروه نرخ‌های پایین‌تری را برای فروش اعلام می‌کردند که روند نزولی بازار را تثبیت می‌کرد. به گفته بازیگران بازار سرعت تزریق ارز موجب می‌شد قیمت‌های کاهش یافته پایداری چندانی نداشته باشد و پس از مدتی تحت تاثیر فعالیت دوباره معامله‌گران غیررسمی، قیمت مجددا بالا رود. 


کنترل نوسان به جای کنترل قیمت
برخی از فعالان بازار احتمال می‌دهند که اقدام صرافی‌های بانک‌ها در زمینه تزریق ارز، نشانه این باشد که سیاست‌گذار ارزی؛ یعنی بانک مرکزی می‌خواهد از طریق فعال کردن ابزارهای خود جلوی عبور نرخ‌ها از برخی سطوح قیمتی خاص را بگیرد. برخی از بازیگران اعتقاد دارند مسوولان بانک مرکزی بهتر است به جای کنترل قیمتی بازار به صورت مقطعی و بر اساس صلاحدید شخصی، اقدام به تدوین یک استراتژی جامع برای مدیریت نوسان‌های بازار کند. به گفته آنها سیاست‌گذار بهتر است دامنه مشخصی از نوسان‌های مجاز (چه افزایشی و چه کاهشی) را مشخص کند و در این دامنه قیمتی اجازه دهد بازار به‌طور طبیعی فعالیت خود را انجام دهد، اما با عبور نرخ ارز از این دامنه، اقدام به خرید یا فروش ارز کند و به این ترتیب به تنظیم نوسانات بازار بپردازد.

نرخ رسمی دلار در مرز 2698 تومان
در سومین روز هفته با وجود نوسانات بازار آزاد، نرخ رسمی دلار افزایش یافت. روز گذشته بانک مرکزی نرخ رسمی دلار را 26هزار و 976 ریال اعلام کرد که افزایشی 45 ریالی نسبت به روز یکشنبه داشت. این افزایش پس از هشت روز کاهش قیمت رسمی ارز رخ داد و بالاترین رشد نرخ رسمی از تاریخ 20 مرداد سال جاری بود. به نظر می‌رسد رشد نرخ رسمی دلار تحت تاثیر افزایش نرخ ارز در بازار آزاد و افزایش شکاف بین نرخ دلار بازار و نرخ رسمی دلار باشد. پس از تمدید مذاکرات هسته‌ای بهای دلار بازار 6/6 درصد بالا رفته و در این بازه زمانی نرخ دلار مبادله‌ای تنها 5/0 درصد بالا رفته است. افزایش نامتناسب این دو نرخ موجب شده است شکاف نرخ رسمی دلار و دلار بازار افزایش یابد و از 7/17 درصد سوم آذرماه به 2/22 درصد در روز گذشته برسد.

بالا و پایین سکه
دیروز در ساعات مختلف روز نرخ‌های فروش متفاوتی برای سکه وجود داشت، اما در ساعات پایانی سکه بهار آزادی در بازار پایتخت با قیمت یک میلیون و چهار هزار تومان معامله شد که افزایشی 2 هزار تومانی نسبت به روز یکشنبه داشت. این در حالی است که در ساعات ابتدایی روز تحت تاثیر افزایش قیمتی دلار و عبور آن از مرز 3500 تومان، قیمت سکه تا یک میلیون و 15 هزار تومان بالا رفته بود.

اخبار اقتصادی - دنیای اقتصاد

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------