آخرین اخبار اقتصادی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

خبر جدید دولت درباره حقوق امسال کارمندان

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور از افزایش ۲۰ درصدی حقوق کارکنان دولت در سال جاری خبر داد. به گزارش خبرآنلاین، داوود منظور در…

آیا پروژه مسکن مهر متوقف می‌شود؟!



اخبار,اخبار اقتصادی,مسکن مهر

اخبار اقتصادی - آیا پروژه مسکن مهر متوقف می‌شود؟!

روزنامه وطن امروز در تحلیل حملات جدید به مسکن مهر نوشته است: با اظهارات شدید‌اللحن روز گذشته رئیس‌جمهور و وزیر راه و شهرسازی آیا پروژه مسکن مهر متوقف می‌شود؟ حسن روحانی و عباس آخوندی در دو نشست اقتصادی به انتقاد شدید از پروژه مسکن‌مهر پرداختند و سخنان آنان نشان می‌داد دولت تمایلی برای ادامه طرح مسکن مهر بعد از پایان تعهدات خود ندارد.

حسن روحانی و عباس آخوندی در دو نشست اقتصادی به انتقاد شدید از پروژه مسکن‌مهر پرداختند و سخنان آنان نشان می‌داد دولت تمایلی برای ادامه طرح مسکن مهر بعد از پایان تعهدات خود ندارد. رئیس‌جمهوری با انتقاد از انتشار پول برای احداث مسکن مهر در سال‌های گذشته، اظهار داشت: با کدام مجوز این اتفاق رخ داد که بلافاصله در جیب مردم تأثیرگذاشت و اموال و قدرت و ارزش پول را پایین آورد.

حسن روحانی ادامه داد: یک تصمیم‌گیری برای مسکن مهر بلایی بر سر کشور آورد و بانک مرکزی را زیر سوال برد. وی با ابراز تأسف از اینکه 44 درصد کل پولی که در تاریخ کشور ایجاد شد در این تصمیم‌گیری، چاپ شد و در اختیار بانک مسکن قرار گرفت، اضافه کرد: آیا کسی آمد تا حساب کند برای مردم که این افزایش پایه پول برای مسکن مهر از پول متعلق به همه آنها بوده است؟ دولت یازدهم با وجود آگاهی، ناچار بود راه به‌وجود آمده در مسکن مهر را طی کند زیرا دولت نمی‌خواهد مردم را نسبت به نهاد دولت بی‌اعتماد کند. وی در ادامه با بیان اینکه باید شرایط را به‌گونه‌ای فراهم کنیم که دست بانک مرکزی برای استفاده از اعتبارات خود در بازارهای داخلی و خارجی بیش از پیش باز شود، گفت: شرایط بازارهای پولی و ارزی در سال‌های گذشته نامناسب بود و بی‌ثباتی و ناامنی فعالان اقتصادی کشور را نسبت به آینده ناامید می‌کرد اما دولت با تأکید بر رویکرد و سیاست انضباطی در این بازارها ثبات اقتصادی ایجاد کرد.

روحانی با اشاره به اینکه در 16ماهی که از فعالیت دولت یازدهم می‌گذرد اقدامات خوبی در این حوزه انجام شده، ادامه داد: از روز اول نسبت به افزایش پایه پولی، حجم نقدینگی و نحوه استفاده و بهره‌برداری از منابع پولی بانک مرکزی حساس بودم، امروز نیز بر دستاورد دولت در اجرای انضباط و ایجاد ثبات تأکید می‌کنم. رئیس‌جمهوری با تأکید بر اینکه نرخ تورم باید یک‌رقمی، کاهنده و باثبات باشد، خطاب به مسؤولان بانک مرکزی گفت: برنامه‌ریزی‌ها و سیاستگذاری‌های پولی و مالی باید به‌گونه‌ای باشد که تورم ما هر سال کاهش یابد و تا پایان سال 1395 به مرز تورم تک‌رقمی برسیم. به‌گفته روحانی، تورم 4/40 درصد سال گذشته به عدد 2/18 در آبان‌ماه امسال رسیده و این کار در تاریخ ایران بی‌نظیر است و پیامش به مردم اطمینان و آرامش است.

روحانی با اشاره به اینکه تنها در چند کشور دنیا تورم دو رقمی 20، 30 و 40 درصدی وجود دارد، اظهار داشت: اغلب کشورهای جهان امروز تورمشان یک‌رقمی است و برای چندین سال این وضعیت ثبات دارد. وی ادامه داد: دولت تاکنون هیچ دستوری به بانک مرکزی و مرکز آمار درباره اینکه چگونه و چه زمان اطلاعات خود را منتشر کنند، نداده و نخواهد داد. به‌گفته رئیس شورایعالی اقتصاد تا به امروز 21 هزار میلیارد تومان پول برای بخش عمرانی در استان‌ها و کشور هزینه شده و تا پایان سال بیشتر خواهد شد. روحانی ادامه داد: هم‌اکنون60 درصد تسهیلات برای گردش مالی در بخش صنعت، معدن و کشاورزی و تولید هزینه می‌شود که این رقم باید افزایش یابد.

ما میراث‌دار مسکن مهر هستیم

در همین حال وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه متأسفانه بخش مسکن به شکل گسترده‌ای با حوزه سیاست گره خورده است، گفت: هیچ دولتی نمی‌تواند با دادن شعارهای سیاسی مشکل مسکن را حل کند، شعاری که دولت قبل در این باره ارائه کرد همان شد که در حال حاضر شاهد هرج و مرج و گرفتاری در بخش مسکن هستیم.

عباس آخوندی در چهاردهمین همایش سیاست‌های توسعه مسکن در ایران با اشاره به اینکه باید بستری فراهم شود تا بتوان با جامعه علمی در این باره گفت‌وگو کنیم، گفت: سهم مسکن از تشکیل سرمایه ثابت حدود 30 درصد، سهم مسکن از اشتغال مستمر 12 درصد، سهم مسکن از تسهیلات بانکی 25 درصد، سهم مسکن از کل گردش نقدینگی کشور 20 الی 30 درصد، سهم دولت از کل سرمایه‌گذاری بخش مسکن 5/0 الی 3 درصد و سهم مسکن از بودجه خانوار حدود 33 درصد است. وی ادامه داد: سهم مسکن از بودجه خانوار همواره ناچیز بوده است به طوری که یک‌سوم بودجه خانوار به بخش مسکن اختصاص داده می‌شود، پس این نشان می‌دهد بُعد خانوار و تقاضا در بخش مسکن چقدر مهم است. به گفته وزیر راه و شهرسازی، سهم دولت از کل سرمایه‌گذاری بخش مسکن که همانا 5/0 الی 3 درصد و بسیار ناچیز است، این نشان می‌دهد ساخت‌وساز کاملاً متکی به بخش خصوصی است و دولت نباید حساسیت بیجا در این بخش ایجاد کند.  وزیر راه و شهرسازی به کل حجم نیاز به ساخت‌وساز در دوره 93 تا 1405 اشاره کرد و گفت: نظام برنامه‌ریزی مسکن همواره درازمدت است و هیچ دولتی نمی‌تواند بگوید ظرف دو سال مشکل مسکن را می‌تواند حل کند. وی با بیان اینکه تا سال 1405 باید سالانه یک میلیون واحد مسکونی احداث شود، گفت: مهم‌ترین وقایع بخش مسکن در دولت یازدهم ادامه روند تکمیل مسکن مهر، نوسازی بافت‌های فرسوده، ابزارهای نوین مالی، صندوق‌ زمین ساختمان و انجام مقدمات توسعه صندوق‌های پس‌انداز است.

وی ادامه داد: نظام پس‌انداز در حوزه مسکن از بین رفته و شعارهای بی‌موردی که برای مداخله در مسکن مهر داده شده گرفتاری زیادی در کشور ایجاد کرده است. آخوندی با تأکید بر اینکه هنوز هم تخلیه حباب قیمت در بخش مسکن ادامه دارد، گفت: در کنار این هرج و مرج مالی در بخش مسکن با هرج و مرج شهرسازی نیز مواجه هستیم. به گفته آخوندی، با توجه به افزایش ساخت‌وساز و صدور پروانه‌های ساختمانی قطعاً جمعیت تهران 5/11 میلیون نفر افزایش خواهد یافت، بنده دنبال مقصر نیستم بلکه باید با همفکری برای حل این مشکل کنیم. وی با بیان اینکه ما میراث‌دار مسکن مهر هستیم، گفت: من خودم را جای خریداران مسکن مهر می‌گذارم بنابراین امید است موفق شوم تعهدات خود را انجام دهیم و مشکلات را مرتفع کنیم.

 

اخبار اقتصادی - فارس

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------