شروع متفاوت بازار ارز



اخبار,اخبار اقتصادی,دلار

اخبار اقتصادی - بهای دلار پس از 10 روز افت کرد
شروع متفاوت بازار ارز

در اولین روز کاری هفته جاری، دلار معاملات خود را با قیمتی پایین‌تر از روز کاری پیشین - پنج‌شنبه هفته قبل - آغاز کرد.

این شروع از آن جهت حائز اهمیت بود که در اکثر روزهای هفته پیش، هنگام باز شدن بازار در پیش از ظهر هر روز، نخستین قیمتی که اعلام می‌شد بیشتر از قیمت بسته شدن روز قبل بود. علاوه‌بر این، قیمت بسته شدن شنبه نیز در نهایت 5 تومان کمتر از قیمت بسته شدن پنج‌شنبه بود تا نخستین روز کاری هفته جاری با کاهش قیمت ارز پس از 10 روز افزایش همراه شود. در روز شنبه که مصادف با آخرین روز کاری پاییز نیز بود، فضای بازار نسبتا آرام و دامنه تغییرات قیمتی این ارز کمتر از روزهای قبل بود. با کاهش دامنه نوسانات، بانک مرکزی نیز نرخ رسمی دلار را افزایش داد و نرخ دلار مبادله‌ای به حدود 2704 تومان رسید.


در آخرین روز کاری آذرماه، دلار معاملات خود را با قیمت 3505 تومان آغاز کرد که کاهشی 20 تومانی نسبت به نرخ فروش این ارز در پنج‌شنبه هفته گذشته داشت. این در حالی است که در ساعات پایانی و خلوت بازار اکثر روزهای هفته پیش، برخی بازیگران غیررسمی با اعلام نرخ‌هایی و استفاده از تعطیلی مراکز رسمی زمینه افزایش قیمت‌ها در روز بعد را فراهم می‌کردند. با وجود شروع کاهشی ابتدای روز، قیمت دلار در ادامه بازار افزایش یافت و تا ساعت 3 بعدازظهر بهای این ارز تا 3520 تومان بالا رفت. البته این قیمت نیز 5 تومان کمتر از قیمت بسته شده روز پنج‌شنبه بود و به این ترتیب اولین افت قیمتی دلار پس از گذشت10 روز رقم خورد. در این روز هفته، بهای سکه نیز با افت مواجه شد و هر سکه بهار آزادی با 6 هزار تومان کاهش نسبت به روز پنج‌شنبه به قیمت 996 هزار تومان معامله شد.


پس از عبور نرخ فروش دلار از کانال 3400 تومان و ورود به کانال 3500 تومان، دامنه تغییرات قیمتی این ارز کاهش یافت. برخی از فعالان کاهش دامنه نوسانات را ناشی از احتیاط بازیگران غیررسمی در انجام معاملات عنوان کردند. به گفته آنها پس از ورود دلار به کانال 3500 تومان احتیاط بیشتری بین بازیگران غیررسمی حاکم شده و آنها سعی می‌کنند معاملات خود را تنها پس از آشکارشدن کامل جهت قیمتی دلار انجام دهند. گروه دیگری نیز کاهش دامنه نوسانات را مرتبط با تعطیلات پیش رو می‌دانند و اعتقاد دارند بازار در روزهایی که بین تعطیلات رسمی قرار دارد، نیمه تعطیل است و اکثر معاملات به پس از پایان تعطیلات موکول می‌شود. بانک مرکزی نیز در آخرین روز کاری آذرماه نرخ رسمی دلار را 35 ریال افزایش داد و نرخ دلار مبادله‌ای به 2704 تومان و 3 ریال رسید. پس از تمدید مذاکرات هسته‌ای، بهای دلار حدود 250 تومان افزایش یافت و در همین بازه زمانی نرخ رسمی دلار تنها 23 تومان رشد کرد.

اخبار اقتصادی - دنیای اقتصاد

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------