چرا ارزش ریال ایران در حال سقوط است؟



اخبار,اخبار اقتصادی,پول ایران

اخبار اقتصادی - چرا ارزش ریال ایران در حال سقوط است؟

ارزش ریال ایران پس از ماه ها ثبات، به علت افت قیمت نفت در بازار جهانی و تردید درباره دستیابی به توافق هسته ای و لغو تحریم های اقتصادی، در حال کاهش است.

 ارزش ریال ایران که از ماه آوریل در بازار های غیر رسمی، حول و حوش 32000 ریال به ازای هر دلار، داد و ستد می شد، از 24 نوامبر که شش قدرت جهانی و ایران به توافق نرسیدند و مذاکرات هسته ای را به مدت هفت ماه دیگر تمدید کردند، 8 درصد کاهش یافته است.

طبق نرخ های ارایه شده درصفحه فیس بوک موسوم به « نرخ های روزانه سکه های طلا و ارز خارجی»- صفحه فیس بوک مورد استفاده تجار و شرکت ها در ایران و خارج- ارزش ریال در برابر دلار آمریکا در معلاملات غیر رسمی که در 24 نوامبر 32560 ریال بود، چندین روز پیش به 35200 ریال در هر دلار رسید.

توبی ایلس، تحلیل گرارشد خاورمیانه در واحد اطلاعات اقتصادی، در تماس تلفنی از سنگاپور امروز گفت که "ظاهرا دو عامل برای کاهش ارزش برابری پول ایران وجود دارد: فقدان توافق فراگیری هسته¬ای و تداوم تحریم ها در بخش انرژی و مالی، توام با کاهش چشمگیر قیمت نفت، که سناریوی نگران کننده ای برای ایران است». نحوه نگرش نیز قطعا در این ماجرا نقش دارد.»

قیمت نفت خام در بحبوحه تولید فراتر از تقاضا و رشد تقاضای آهسته تر، نسبت به ماه ژوئیه که در اوج خود بود، حدود 40 درصد کاهش یافته است. این افت قیمت زمانی اتفاق می افتد که تحریم های بین المللی که به خاطر برنامه هسته ای به ایران تحمیل شده است، صادرات نفت، به مثابه منبع درآمد اصلی این کشور، را محدود ساخته است.

حسن روحانی، رییس جمهور ایران، در روز 7 دسامبر، هنگام ارایه لایحه بودجه سالانه کشور به مجلس، گفت پیش بینی می کند که افت قیمت نفت که به پائین ترین رقم در طول پنج سال گذشته رسیده است، به طور کوتاه مدت بر درآمدهای کشور فشار وارد آورد. دولت ایران، قیمت هر بشکه نفت برای سال مالی ایرانی، تا پایان 21 مارس، را 100$ در نظر گرفته بود و در برنامه بودجه سال 2015 میلادی مبنا را به طور میانگین 72 دلار قرار داده است. نفت برنت در ساعت 10:27 صبح به وقت لندن 77/62 دلار معامله شد.

خبرگزاری تسنیم در16 دسامبر گزارش داد که ایران از ماه ژوئیه تا پایان سال ایرانی، حدود 8 میلیارد دلار از درآمد نفتی خود را از دست خواهد داد.

کمال سید- عالی، معاون سابق امور ارز خارجی در بانک مرکزی ایران، با این گفته خود که دولت نرخ تبدیل ارز رسمی نسبت به دلار را در بودجه امسال خود تعدیل می کند، در واقع « به بازار، نوعی علامت می دهد.» گفتنی است که سخنان او در روزنامه شرق به چاپ رسید. او گفت دولت می تواند مقداری از درآمدهای از دست رفته خود را بدین شیوه جبران کند

رسانه های داخلی، از جمله روزنامه ایران گزارش دادند که پیش نویس بودجه ای که در مجلس بررسی شد، بر مبنای نرخ مبادله ارز رسمی 28500 ریال به ازای هر دلار است، در حالی که این نرخ در سال گذشته 26500 دلار بوده است.

 

اخبار اقتصادی - تیک

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------