صعود بورس در بین‌التعطیلین



اخبار,اخبار اقتصادی,بورس

اخبار اقتصادی - با رشد 556 واحدی شاخص کل در روز دوشنبه رخ داد
صعود بورس در بین‌التعطیلین

هفت ریسک سیستماتیک پیش روی بازار

شاخص کل بورس تهران روز دوشنبه و در شرایط بین‌التعطیلین بازار در شرایطی با رشد 556 واحدی روبه‌رو شد که بررسی‌های «دنیای اقتصاد» نشان می‌دهد حجم معاملات و ارزش آن در این روز با 15 و 17 درصد ریزش در مقایسه با روز شنبه مواجه شده بود. کارشناسان بازار معتقدند در این بین 7 ریسک سیستماتیک در ماه‌های پیش‌رو تعیین‌کننده روند بازار سهام کشور خواهند بود: ریسک‌های بودجه 94، روند قیمت نفت، قیمت ارز در بازار، نرخ خوراک پتروشیمی‌ها و پالایشگاه‌ها، مسائل ژئوپلیتیک منطقه‌ای، مذاکرات هسته‌ای و نرخ سود بانکی.

 

بورس اوراق بهادار دومین روزمثبت خود در هفته جاری را با ثبت رشد 556واحدی شاخص کل و البته در سایه حجم معاملات اندک به ثبت رساند.
در حالی که هفته جاری تنها بازار در سه روز کاری فعالیت خواهد داشت عدم حضور برخی معامله‌گران و حجم پایین داد و ستدها شرایط را برای بازگشت قیمتی فراهم کرده است که این بازگشت شاخص را نیز به بیش از هفتاد هزار واحد هدایت کرد.

رشد 8/0 درصدی شاخص روز دوشنبه موجب شد تا دماسنج بازار به کانال هفتاد هزار واحد باز گردد و در عدد 70هزار و 94 واحد آرام بگیرد؛ این در شرایطی است که روند اساسی بازار احتمالا شنبه آینده و با بازگشت بازار به مدار فعالیت عادی تعیین شود. در بازار روز دوشنبه البته حضور دکتر فطانت فرد در تالار حافظ نیز تاثیر مثبتی بر بازار داشت. تالار حافظ اینک سال‌ها است که فرسوده و خارج از استانداردهای یک بورس فعال است. در همین حال حضور رئیس بورس در میان سهامداران زمینه انتقال نگرانی‌های فوری سهامداران به رئیس را فراهم آورد.

در بازار روز دوشنبه همچنین بازگشایی متعادل بازارهای جهانی به کمک بازار سهام آمد؛ بهای نفت به‌عنوان مهم‌ترین‌ ماده خام اندکی رشد کرد؛ هر‌چند این رشد در انتهای شب مجددا جای خود را به کاهش قیمت‌ها داد و بهای نفت برنت به 60.21 دلار در هر بشکه رسید. به نظرمی رسد در شرایط کنونی بازار نفت به سطح تعادلی جدیدی در محدوده 55 تا 65 دلار در هر بشکه برای برنت دست یافته است. بهای فلزات نیز اندکی بهتر شد. بهای مس به 6هزار و 426 دلار در هر تن رسیده است. بهای سه فلز آلومینیوم، سرب و روی نیز به ترتیب یک هزار و 878 دلار، یک هزار و 864 دلار و دو هزار و 179 دلار رقم خورده است که اندکی تاثیرات روانی روند منفی بازارهای جهانی را کاهش داده است.

در بازار سهام روز دوشنبه معامله‌گران در گروه ساختمانی شاهد به تعادل رسیدن بخشی دیگر از نمادهای این گروه بودند؛ هر چند آبادگران با عدم خرید از صف فروش روز چهارشنبه مشمول ضوابط رفع گره‌های معاملاتی است. در این گروه نوسازی و ساختمان با افت قیمت چشمگیر و تشکیل صف فروش به تابلو بازگشت.

در گروه پتروشیمی عرضه سهام پتروشیمی امیرکبیر به‌صورت داخلی در گروه غدیر خریداری شد. در این گروه هلدینگ خلیج فارس که برای اعلام تعدیل مثبت 20 درصد متوقف شده بود با توجه به سقوط آزاد بهای محصولات پتروشیمی از این تعدیل منصرف شده است. در این گروه پتروشیمی شیراز برای برگزاری مجمع افزایش سرمایه متوقف می‌شود.

در گروه غذایی کاهش قیمت‌های جهانی دانه‌های روغنی موجب انتظار برای کاهش بهای روغن خوراکی شده است. دبیر انجمن روغن نباتی با بیان اینکه تنظیم بازار روغن با موفقیت صورت گرفته است، گفت: اگر وزارت جهادکشاورزی در تنظیم بازار کالاها تعریف دیگری دارد مولفه‌های آن را برای انجمن تعریف کند.

محمد قبله در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم، در واکنش به اظهارات معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه باید در سیاست خرید تضمینی دانه‌های روغنی بازنگری شود، اظهار کرد: یکی از انتقادات بنده به قیمت خرید تضمینی این موضوع است که چرا دولت از سایر کشورها مانند برزیل اقدام به واردات دانه روغن آن هم ارزان‌تر از قیمت تمام شده داخلی می‌کند. این امر امکان رقابت را برای تولیدکنندگان داخلی در سطح بازار می‌گیرد. بخشنده تصریح کرد: به‌رغم پایین آمدن قیمت‌های جهانی روغن خام، قیمت داخلی روغن نباتی کاهش نیافته است، در گروه غذایی شرکت پگاه اصفهان طی اطلاعیه‌ای اعلام کرده است که شرکت اخیرا در مناقصه فروش شیر مدارس استان اصفهان و قم برای فروش بیش از هشت میلیون پاکت شیر استریل 200 سی‌سی برنده شده که تاثیرات ناشی از آن در آخرین EPS اعلام شده است. این شرکت، حدودا 2/2 درصد افزایش فروش ایجاد خواهد کرد و باعث شده است مبلغ کل فروش جدید شرکت بالغ بر 207 میلیارد تومان و قیمت تمام شده کالای فروش رفته جدید بالغ بر 185 میلیارد تومان، سود خالص جدید قبل از مالیات مبلغ 8 میلیارد تومان و سود خالص جدید بعد از کسر مالیات نیز مبلغ 2/7 میلیارد تومان برآورد شود.

در گروه مخابرات فرصت ایرانسل برای نحوه اجرا و زمانبندی عرضه سهامش در بورس به اتمام رسیده و باید منتظر اظهارنظر رگولاتوری (سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی) پیرامون این واگذاری باشیم؛ براساس بند 5-2-2 الحاقیه پروانه ایرانسل که آبان ماه 84 به تصویب رسید با عنوان تغییرات موثر بر سرمایه دارنده پروانه می‌گوید: «ایرانسل باید در انطباق با شرایط و روال مورد تایید وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به میزان 21 درصد کل سهام دارنده پروانه را طی سه سال از تاریخ لازم‌الاجرا شدن (قرارداد) از طریق بورس عرضه عمومی کند، پس از انجام عرضه عمومی سهام فوق‌الذکر دو عضو هیات مدیره باید در انطباق با ماده 8 قانون شماره 260/60780 مورخ 18 اردیبهشت 83 از سوی مجمع عمومی دارنده پروانه تجدید انتخاب شوند.»

در همین حال روز دوشنبه اعلام شد تعرفه آزاد اینترنت موبایل روز گذشته از سقف 14.8 ریال به نیم ریال به ازای هر کیلو بایت کاهش یافت که حاکی از کاهشی 5/87 درصدی برای همراه اول و 90 درصدی برای ایرانسل است.

تعرفه آزاد اینترنت برای مشترکان دائمی همراه اول و ایرانسل از روز گذشته نیم ریال و مشترکان اعتباری 0.75 ریال به ازای هر کیلوبایت شد؛ پیش از این نرخ‌ها براساس مصوبه مربوط به GPRS محاسبه می‌شد. برای همراه اول و ایرانسل در ساعات اوج مصرف به ترتیب 4 و 5 ریال به ازای هر کیلو بایت و یک ریال برای ساعات غیر‌اوج مصرف بود.

اکنون مشترکان این اپراتورها اگر بسته اینترنتی فعال نکرده باشند یا به عبارتی از اینترنت آزاد استفاده کنند چه تحت پوشش آنتن GPRS باشند چه آنتن‌های 3G و 4G، به ازای هر کیلوبایت باید نیم یا 0.75 ریال به تناسب دائمی یا اعتباری بودن‌شان بپردازند. اما نکته قابل تامل و البته نگران‌کننده در این است که اپراتورها از این کاهش قیمت اجباری به هیچ عنوان رضایت نداشتند ولی وزارت ارتباطات با مصوبه‌ای آنها را ملزم به کاهش این قیمت کرد. در گروه خودرویی بیشتر نمادها مثبت و با صف خرید همراه بودند؛ خودرو با صف خرید به قیمت 268 تومان رسید. در گروه بانکی بانک اقتصاد نوین نیز با برگزاری مجمعی، اساسنامه بانک مرکزی را پذیرفت. در مجموع بازار روز دوشنبه بازاری مثبت اما کم حجم بود که در آن ارزش معاملات در بورس با اتکا به جابه‌جا‌یی 33.2 میلیارد تومان سهام به‌صورت بلوکی از جمله انتقال یک درصد دیگر از سهام معادن و فلزات از صندوق بازنشستگی فولاد به صندوق عشایر به 188 میلیارد تومان رسید. ارزش معاملات در فرابورس نیز به 93میلیارد تومان بالغ شد.

اخبار اقتصادی - دنیای اقتصاد

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------