آخرین اخبار اقتصادی

عبدالناصر همتی،اخبار اقتصادی،خبرهای اقتصادی

کنایه سنگین همتی به دولت رئیسی: برای رشد اقتصادی ⁩۴ درصد و تورم ۴۲ درصد از همدیگر تشکر می‌کنند

رییس‌کل اسبق بانک مرکزی عنوان کرد: سال ۹۹ در اوج فشار حداکثری و کرونا و با درآمد نفتی ۷.۵ میلیارد دلار، رشد اقتصادی ۴.۲ درصد…

5ضلعی بی‌تحرکی بورس تهران



اخبار,اخبار اقتصادی,بورس

اخبار اقتصادی - بررسی فاکتورهای موثر بر بازار سهام نشان می‌دهد
5ضلعی بی‌تحرکی بورس تهران

بورس اوراق بهادار تهران هفته نیمه‌‌تعطیل خود را با رشد شاخص به میزان نزدیک به یک درصد به پایان برد، اما انتظار می‌رود روند واقعی معاملات از امروز شروع شود.

در هفته گذشته بازار سرمایه به تعطیلات ایام عزاداری انتهای ماه صفر با سه روز کاری مواجه بود که در این سه روز کاری به دلیل حضور کمرنگ معامله‌گران بازار با فرصت رشد مواجه شده به ویژه در دو روز اول کاری هفته، شاخص توانست رشد کند اما در روز چهارشنبه بازار با مازاد عرضه مواجه شد تا شروع هفته آینده به ابهامی برای معامله‌گران تبدیل شود؛ اکثر معامله‌گران عدم اعتماد کافی به سیاست‌های کلان اقتصاد و عرضه‌های سنگین معامله‌گران حقوقی، نبود انگیزه کافی در میان سرمایه‌گذاران، افت بازارهای جهانی و همچنین به حرکت در‌آمدن بازار‌های رقیب را عامل ایجاد این ابهام ارزیابی می‌کنند. 


از دیدگاه کارشناسان تصمیم مناسب بانک مرکزی در هفته گذشته در مورد نرخ سود بانکی کوتاه مدت امیدواری‌هایی را برای کاهش رکود در بازارها به ویژه بورس فراهم کرده است اما باید منتظر ماند و دید آیا بازار سرمایه می‌تواند در رقابت با سه بازار ارز، طلا و املاک و مستغلات سهمی از نقدینگی فعال پارک شده در بانک‌ها کسب کند یا خیر؟ در این زمینه، اکثر کارشناسان اقتصادی بر این باورند که وضعیت یک سال اخیر بانک‌ها در پرداخت سود کوتاه‌مدت بیش از سود بلند‌مدت ضمن وارد کردن زیان سنگین به ساختار اقتصاد کشور ضربه‌هایی را نیز به بانک‌ها وارد کرده است که این امر قابل ادامه نبوده است.


در همین حال امروز مراسم تودیع و معارفه روسای قبلی و جدید سازمان بورس و اوراق بهادار در وزارت امور اقتصادی و دارایی برگزار می‌شود. این مراسم ساعت 9 صبح در سالن کنفرانس شهید مدرس وزارت امور اقتصادی و دارایی برگزار می‌شود. انتظار می‌رود در حاشیه این مراسم برنامه‌های دکتر فطانت برای سازمان بورس اعلام شود؛ اینک با گذشت یک هفته از انتصاب وی به‌عنوان رئیس سازمان بورس، بازار در انتظار اعلام برنامه‌های وی برای مهم‌ترین‌ چالش‌های بازار سرمایه است؛ وضعیت فضای کسب‌و‌کار در بازار سرمایه، مشکل حجم مبنا و دامنه نوسان، توقف عرضه‌های اولیه، توقف دراز مدت نمادها به ویژه وضعیت نمادهای پالایشگاهی و نقص سیستم اطلاع‌رسانی شرکت‌های پذیرفته شده، عدم توزیع همگن اطلاعات و عدم رعایت اصول حاکمیت شرکتی، کاستی‌های نرم افزاری بازار سرمایه و موارد دیگر مهم‌ترین‌ موضوعاتی هستند که بازار در انتظار اظهار‌نظر رئیس جدید سازمان در مورد چگونگی رفع آنها است.


در کنار تحول درون بازار هفته جاری مجلس شورای اسلامی مجددا برنامه جلسات علنی خود را از سر خواهد گرفت. بررسی لایحه بودجه در کمیسیون‌های مربوطه و همچنین تعیین تکلیف برخی لوایح مهم از جمله مالیات‌های مستقیم و خروج از رکود از جمله تحولات مورد توجه برای بازار سرمایه است.در همین حال در حوزه اقتصادی تمرکز دولت بر بانک‌ها پس از محدود‌سازی سود سپرده‌ها به وضعیت شعب بانک‌ها نیز کشیده شده است. در کنار تحولات اقتصادی در بازارهای جهانی کاهش قیمت مواد خام پایه از جمله نفت اینک به افت کاهش بهای محصولات رسیده است و محصولات نیمه نهایی و نهایی با سرعت بالایی در حال کاهش است. در همین حال در حوزه پتروشیمی وزارت نفت به رویه پر ایراد قیمت‌گذاری براساس میانگین قیمت فوب در ماه گذشته و قیمت دلار میانگین ماه قبل همچنان ادامه می‌دهد و اکثر واحدهای پتروشیمی از قیمت‌های بالای خوراک ناشی از این نحوه قیمت‌گذاری ناراضی هستند. این مدل قیمت‌گذاری اگر چه باعث شده است قیمت مواد اولیه و محصول نهایی هر دو بالا تعیین شود، اما به دلیل اجبار شرکت‌های پتروشیمی به خرید خوراک و نبود خریدار برای محصولات گران آنها زیان‌هایی را به شرکت‌های پتروشیمی وارد می‌سازد. 


در بازار سنگ‌آهن نیز قیمت سنگ‌آهن روزهای اخیر باز هم نزولی شده و در بازار واردات شمال چین با 3/5 درصد افت به ٦٥ دلار و ٦٠ سنت هر تن خشک سی‌اف‌آر رسیده که با بیش از ٥٠ درصد افت در سال جاری به قیمت‌هایی که آخرین بار در ماه مه ‌سال ٢٠٠٩ مشاهده شد رسیده است.

در بازار چه خبر بود؟
بازار روز چهارشنبه به دلیل نگرانی معامله‌گران از شرایط بازار روز شنبه و همچنین رشد یک درصدی بازار در هفته گذشته با عرضه‌های سنگینی مواجه شد. اکثر معامله‌گران کوتاه‌مدت برای شناساسی سود روز چهارشنبه به عرضه سهام پرداخته و بازار با عدم حضور خریداران پر تعداد با کاهش قیمت‌ها مواجه شد. سرمایه‌گذاران بورس امیدوارند روز شنبه با شروع فعالیت بازار تزریق نقدینگی به بازار صورت گیرد، چرا‌که با شرایط رخ داده در بازار روز چهارشنبه عدم تعادل در بازار به‌صورت جدی رخ داده است.


در بازار روز چهارشنبه بازگشایی نمادهای هلدینگ خلیج فارس و ذوب‌آهن اصفهان به عدم تعادل دربازار منجر شد. هلدینگ خلیج‌فارس که با دامنه نوسان بازگشایی شد به صف فروش نشست تا از روز شنبه این نماد به مشکلی برای بازار تبدیل شود، چرا‌که این نماد با هر بار افت به میزان حجم مبنا می‌تواند شیرازه شاخص را از هم باز کند.


در بازار روز چهارشنبه در گروه خودرویی یک بلوک 7/2میلیارد سهامی گروه بهمن در خارج از ساعت معاملاتی جابه‌جا‌ شد. در این معامله‌گروه مالی مهر اقتصاد از ترکیب سهامداران گروه بهمن خارج شد. در گروه کانی غیر‌فلزی شرکت فرآورده‌های نسوز ایران با پیش‌بینی عملکرد 6 ماهه سال مالی منتهی به 29/12/93 سود هر سهم خود را مبلغ 2.427ريال اعلام کرده و در دوره 6 ماهه 54 درصد آن را پوشش داده است. دلیل اصلی تغییرات ایجاد شده در پیش‌بینی «کفرا»، کاهش در فروش و بهای تمام شده و هزینه مالی و اداری است. در گروه شیمیایی سرمايه گذاري صنايع شيميایي ايران با سرمایه یک میلیارد و 603 میلیون ریالی، در اولین پیش‌بینی حسابرسی شده سال مالی منتهی به 30/9/94، سود هر سهم خود را مبلغ 1603 ریال اعلام کرده است. در ضمن «شیران» درآمد سال 94 خود را با 7 درصد کاهش نسبت به سال مالی قبل برآورد کرده است. در گروه معدنی شرکت مدیریت سرمایه‌گذاری امید، در اولین پیش‌بینی سال مالی منتهی به 30/10/94، سود هر سهم خود را مبلغ 534 ریال اعلام کرده است. 


این شرکت بورسی درآمد سال 94 خود را با 10 درصد کاهش نسبت به سال مالی قبل برآورد کرده است. در گروه بانکی بانک ایران زمین در شفاف‌سازی رخداد هر‌گونه اتفاق منجر به ایجاد تغییر در سود شرکت را رد کرده است در گروه مالی نیز شرکت ليزينگ صنعت و معدن با سرمایه یک هزار میلیارد ریالی، در اولین پیش‌بینی حسابرسی شده سال مالی منتهی به 30/09/94، سود هر سهم خود را مبلغ 368 ریال اعلام کرده است. در ضمن این شرکت بورسی درآمد سال 94 خود را با 13 درصد کاهش نسبت به سال مالی قبل برآورد کرده است. در گروه غذایی در ادامه سریال تعدیل منفی قندی‌ها، قند مرودشت هم سود جدیدش را با تعدیل منفی 40 درصدی به 41 تومان رسانده که سه ماهه 55 ریال زیان شناسایی کرده است. در گروه پتروشیمی نفت و گاز تامین در جدیدترین گزارش خود سود هر سهم شرکت را مبلغ 692 ریال اعلام کرده که نسبت به گزارش قبلی بدون تغییر گزارش شده است. در مجموع بازار روز چهارشنبه بازاری با عرضه‌های بالا بود که در آن ارزش معاملات نیز با جابه‌جا‌یی بلوک گروه بهمن رشد چشمگیری یافت.

اخبار اقتصادی - دنیای اقتصاد

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------