آخرین اخبار اقتصادی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

دارندگان کارت سوخت حتما بخوانند/ خبر جدید رسانه دولت درباره سهمیه بنزین خودروها

۶۰ لیتر سهمیه بنزین اردیبهشت‌ماه خودروهای شخصی بدون هیچ‌گونه تغییری، ساعت ۲۴ امشب در کارت‌های هوشمند سوخت شخصی شارژ می‌شود.…

ضعف اونس در آخرین دوشنبه



اخبار,اخبار اقتصادی,طلا

اخبار اقتصادی - بازارهای اروپا تحت فشار سردرگمی سیاسی یونان
ضعف اونس در آخرین دوشنبه

اونس طلا آخرین هفته کاری سال 2014 را با نوسان کاهشی به سوی محدوده‌ای پایین‌تر آغاز کرد. هر اونس فلز زرد که تا پایان هفته کاری گذشته به قیمت 1195 دلار رسیده بود، دوشنبه به سوی مرز 1190 دلار حرکت کرد.

طلا نخستین روز از هفته کاری جدید را با افزایش ناچیز ارزش شروع کرد، اما با ادامه فعالیت بازارها رو به کاهش گذاشت. اونس روز گذشته تا ساعت 6 بعدازظهر به وقت تهران به بهای 1192 دلار رسید، گرچه هم‌اکنون که شما این گزارش را می‌خوانید ممکن است قیمت متفاوتی به‌عنوان قیمت نهایی روز ثبت شده باشد. اونس طلا دوشنبه در ابتدا تحت فشار افزایش شاخص دلار بود، اما دلار در تمام ساعات کاری روند رو به رشد خود را حفظ نکرد. این کالای گرانبها از سوی دیگر تحت تاثیر اثر افزایش بهای نفت خام به حدود 60 دلار بود، اما اثر افزایشی عامل خارجی قیمت نفت تا لحظه تنظیم این خبر نتوانست به رشد طلا کمک کند. روند کاهشی طلا به رغم وجود عوامل خارجی افزایشی در حالی اتفاق افتاد که بازار روز چهارشنبه قیمت نهایی سال جاری میلادی را تعیین خواهد کرد.


اما مهم‌ترین خبر روز دوشنبه که بر بیشتر بازارهای مالی اثرگذار بود، به نتیجه نرسیدن سومین تلاش پارلمان یونان برای انتخاب رئیس‌جمهوری این کشور بود. مساله این است که حالا پارلمان کشور عامل «بحران بدهی» قاره سبز منحل خواهد شد تا با برگزاری انتخابات جدید احتمال رسیدن یکی از احزاب یا یک ائتلاف به اکثریت بیشتر شود. بازارهای سهام اروپا که پیش از معلوم شدن نتیجه رای‌گیری پارلمان یونان دچار تزلزل شده بودند، به عدم موفقیت نمایندگان یونان در انتخاب رئیس‌جمهور واکنش منفی نشان دادند.


یورو، ارز واحد اروپایی که بیش از 3 سال تحت فشار بحران کشورهایی مانند یونان بود دوشنبه با نوسان نرخ‌های برابری روبه‌رو شد. نگرانی‌های اقتصادی ماندن بحران یونان و کل منطقه یورو می‌تواند ارزش طلا را بالا ببرد، اما معامله‌گران این فلز ماندگار به بازگشت رونق به بزرگ‌ترین اقتصاد جهان نیز توجه دارند. وضعیت اقتصاد آمریکا تاثیر زیادی بر کم شدن اعتماد به فلز زرد داشته است. دیگر عامل نوسان کاهشی طلا در انتهای کانال 1100 دلار کاهش قابل‌توجه معاملات به دلیل یکپارچه نبودن روزهای کاری است. اثر سبک شدن معاملات که از چهارشنبه گذشته، یک روز پیش از کریسمس، به چشم آمده بود، در آخرین هفته سال نیز خودنمایی می‌کند. جالب اینجا است که آخرین روز این هفته کاری در سال 2015 قرار خواهد گرفت، اما هنوز مشخص نیست که آیا با بازگشت سرمایه‌گذاران از تعطیلات قیمت طلا چه روندی در پیش خواهد گرفت.

 

مهم‌ترین عامل فشار روی طلا در سال آینده میلادی ادامه رونق در اقتصاد ایالات‌متحده و افزایش نرخ‌های بهره در این کشور است که دلار را بیش از پیش تقویت خواهد کرد، اما نگرانی‌های اقتصادی در چین، ژاپن و اروپا همزمان با ادامه تنش‌های ژئوپلیتیک می‌تواند به رشد ارزش فلز زرد کمک کند. به این ترتیب پس از سقوط طلا در سال 2013 و ثبات نسبی آن در سال 2014 هنوز هم برخی کارشناسان امید خود به این کالای پایه را از دست نداده‌اند؛ به‌رغم افزایش ارزش دلار و نوساناتی که در بازار طلا در سال 2014 میلادی مشاهده شد، طلا ممکن است بار دیگر در سال 2015 میلادی جایگاه خود را به‌عنوان مکان امن سرمایه‌گذاری باز بیابد. به گزارش سایت طلا به نقل از روزنامه تلگراف، کارشناسان اقتصادی بر این باورند که قیمت طلا در سال 2014 میلادی به ثبات نسبی دست یافته و این مساله چشم‌انداز روشن و درخشانی را برای طلا در سال آینده ترسیم کرده است. قیمت طلا در هفته‌های گذشته بین 1175 تا 1205 دلار تثبیت شده است. موسسه مالی گلدمن ساکس پیش‌بینی کرده است که میانگین قیمت هر اونس طلا در سه سال آینده به بیش از 1200 دلار خواهد رسید، گرچه این موسسه مالی معتقد است که قیمت هر اونس طلا تا پایان سال آینده به کمتر از 1200 دلار خواهد رسید اما این مساله در نهایت موجب خواهد شد تا برخی از شرکت‌های معدنی از چرخه فعالیت و تولید خارج شوند و کمبود عرضه جهانی طلا در نهایت موجب افزایش قیمت این فلز زرد خواهد شد. موسسه مالی اینوستک نیز پیش‌بینی کرده که میانگین قیمت هر اونس طلا سال آینده به 1150 دلار خواهد رسید.

اخبار اقتصادی - دنیای اقتصاد

تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

    ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------