اسید را پتروشیمی تولید می‌کند، بورس می‌فروشد



اخبار,اخبار اقتصادی,اسید را پتروشیمی تولید می‌کند، بورس می‌فروشد

 

اخبار اقتصادی -  اسید را پتروشیمی تولید می‌کند، بورس می‌فروشد

مایع جهنمی را که می‌سوزاند و ذوب می‌کند، به‌راحتی آب‌خوردن می‌توان خرید. اگر حتی مواد شیمیایی‌فروشان بازار ناصرخسرو هم حاضر به فروش اسید بدون جواز نشوند؛ در فضای مجازی که چرخی بزنید انواع فروشندگان با شماره تلفن‌های در دسترس، تقاضایتان را پاسخ خواهند داد.

هرچند این فروشندگان عمدتا فله می‌فروشند اما حتی فله هم که بخرید 20لیترش بین 10 تا 20هزارتومان هزینه در بر خواهد داشت. یک‌لیتر را استفاده کرده و باقی را برای روز مبادا و استفاده‌های بعد نگه می‌دارید! خطرناک‌ترین و پرکاربردترینش اسید سولفوریک است. از باتری اتومبیل تا صنایع بزرگ مس. انواع کود کشاورزی، فرآورده‌های نفتی، آهن، فولاد، در ساخت رنگ‌ها، پلاستیک‌ها و مواد شیمیایی استفاده می‌شود.

 این اسید پوست بدن و پارچه‌ها را می‌سوزاند. اسید نیتریک هم‌خانواده سولفوریک است با همان میزان سوزانندگی. خاصیت بسیار خورندگی، آن را به بهترین ماده در سوراخ‌کردن انواع فلزات و آلیاژها بدل کرده است؛ اسیدهایی که البته امروز کاربرد دیگری هم پیدا کرده‌اند! با رییس اتحادیه فروشندگان مواد شیمیایی در رابطه با بازار این ماده سوزاننده صحبت کردیم. توضیحات اسدالله خواجه‌پیری هم بر قابل‌دسترس‌بودن اسید در بازار تاکید دارد.

از بازار اسید خبرساز بگویید. خریدوفروش آن به چه صورت انجام می‌شود و قیمت آن در چه سطحی است؟
فراگیری استفاده از آن سبب شده، به‌راحتی بتوان این ماده را تهیه کرد. ماده‌ای که اگر نباشد کار بسیاری از صنایع لنگ می‌شود. این ماده بسیار قابل دسترس است. اما محدودیت در فروش یا ایجاد هر قوانین جدیدی در این راستا هم نمی‌تواند برای جلوگیری از جرم کارساز باشد. به‌قدری طیف مصرف‌کنندگان وسیع است که همه آنها در خاطر نمی‌ماند.

برای فروش اسید از متقاضی مدرکی دال بر اشتغال او در یکی از صنایع مصرف‌کننده اسید دریافت می‌کنید؟
تاکنون گرفتن هیچ نوع مدرک و سندی متداول نبوده است. معمولا مانند سایر کالاها وقتی متقاضی مراجعه می‌کند اسید در اختیارش قرار می‌گیرد. گرفتن سند و مدرک از متقاضیان که صاحب چه شغلی بوده و اینکه اسید چه کاربردی برایشان دارد، نمی‌تواند عامل بازدارنده‌ای باشد. وقتی یک کشاورز برای زمینش اسید می‌خواهد، چه سندی از او می‌توان گرفت یا اگر به فرض مدرکی هم بتوان دریافت کرد، آیا امکان تهیه جواز یا هر سند مورد نیازی وجود ندارد؟ حکایت اسید هم مثل داستان چاقوست. هرچند این وسیله تیز و برنده برای استفاده افراد و راحتی کارهای روزمره ساخته شده است اما خطرات استفاده از آن در آدمکشی هم وجود دارد. بنابراین عاملان سوءاستفاده از آن باید دستگیر و مجازات شوند نه سازندگان و فروشندگان آن.

قیمت انواع آن مختلف است؟ در برخی خبرها خوانده‌ام که لیتری هزارتومان در بازار به فروش می‌رسد.
قیمت انواع اسید قطعا مختلف است اما این نوع که خاصیت سوزانندگی و خورندگی دارد همان اسید سولفوریک است که کیلویی 300 تا 500 تومان به فروش می‌رسد.

به کیلو خریدوفروش می‌شود یا لیتر؟
هر کیلو اسید سولفوریک 6/1لیتر است.

چقدر ارزان؟
شما فکر می‌کنید اگر قیمت این محصول مثلا 10برابر بشود، آیا جلو جرم گرفته می‌شود؟

ما اسید را به کشور وارد می‌کنیم؟
اسید سولفوریک توسط پتروشیمی تولید شده و در بورس عرضه می‌شود و هر شخصی می‌تواند وارد بازار شده و مقدار مورد نیاز خود را تهیه کرده و در بازار توزیع کند.

این نوع اسیدی که در بازار فروخته می‌شود با نوعی که توسط پتروشیمی در بازار سرمایه عرضه می‌شود متفاوت است؟
اسید به‌صورت غلیظ و رقیق وجود دارد. تنها اسیدی که می‌تواند با این شدت چنین عارضه‌ای را روی بدن انسان داشته باشد، اسید سولفوریک رقیق‌شده است. معمولا اسید غلیظ که از پتروشیمی‌ها خارج می‌شود خاصیت سوزانندگی زیادی ندارد. اما رقیق‌کردن اسید نیز مراحل خاص خود را دارد. گاهی پیش آمده که افراد برای رقیق‌کردن این ماده به آن آب اضافه کرده‌اند. این کار سبب می‌شود اسید به‌دلیل انفعالات شیمیایی تولید گرما کرده و ماده فوران کند و به اطراف پاشیده شود. بنابراین ‌بارها اتفاق افتاده که افرادی که صاحب اسید بوده‌اند نیز قربانی اسید شده‌اند.

به‌جز اسید سولفوریک نوع دیگری که به این صورت بسوزاند در بازار وجود دارد؟
البته اسید فلوریدریک هم می‌تواند عوارض سوختگی مانند اسید سولفوریک داشته باشد اما به‌دلیل کمبود آن در بازار و ‌گران‌بودن آن، استفاده از فلوریدریک به نظر منطقی نمی‌رسد. اسید فلوریدریک تقریبا با قیمت‌ شش‌هزارتومان عرضه می‌شود که به‌نسبت بسیار بالاتر از اسید سولفوریک است ضمن آنکه نسبت به اسید سولفوریک بسیار کمتر در بازار یافت می‌شود.

مصرف‌کنندگان اسید سولفوریک چه صنایعی هستند؟
90درصد از صنایع بزرگ و کوچک در کشور مصرف‌کننده اسید هستند. به همین‌خاطر است که می‌گویم محدودیتی نمی‌توان برای فروش این محصول قایل شد. بنابراین نه‌تنها اعضای ما بلکه برای آن دسته از فعالان حوزه که پروانه هم ندارند نمی‌توان محدودیت در نظر گرفت. اگر مغازه‌ها هم فروششان را محدود کنند، به‌قدری این مواد قابل دستیابی است که متقاضی هیچ نگرانی‌ای بابت تهیه جنسش نخواهد داشت.

در صورتی که فروش این محصول ممنوع شود؛ کار بیش از 90درصد از صنایع کشور می‌خوابد. در صنایع رنگ و چوب از این محصولات برای سفیدکردن لوازم چوبی استفاده می‌شود. در اتومبیل‌ها می‌بینیم که به‌جز باتری‌های خشک از اسید استفاده می‌شود. در صنعت طلا و جواهر نیز از اسید استفاده می‌شود. یکی از مشتریان عمده اسید هم قالب‌سازان هستند. در کل وقتی به طیف فراگیر متقاضیان این کالا نگاه می‌کنیم می‌بینیم که ممنوعیت یا حتی محدودیت در خریدوفروش آن چه تاثیر مخربی بر بازار می‌گذارد.

به‌جز بازار مواد شیمیایی‌فروشان مگر جای دیگری هم اسید به‌صورت خرده‌فروشی خریدوفروش می‌شود؟
بله. هرجا که بخواهید. به‌ویژه در انبارها که آنقدر حجم کالا بالاست که اگر صدکیلو اسید هم از انبار خارج شود هیچ‌کس متوجه نخواهد شد.

‌ در سایر کشورها نحوه خریدوفروش چگونه است؟
در هر حال خریدوفروش انجام می‌شود، اینجا در بازار، آنجا در فضای مجازی. به نظر می‌رسد در کشورهای دیگر محدودیت‌هایی نیز برای مصرف‌کنندگان قایل می‌شوند و به‌راحتی فروش در ایران نیست.

 

اخبار اقتصادی - روزنامه شرق

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------