دیوار بلند رکود در بازار خودرو



اخبار,اخبار اقتصادی,رکود در بازار خودرو

اخبار اقتصادی -  دیوار بلند رکود در بازار خودرو

بازار فروش خودرو طبق معمول این چند ماه همچنان با رکود مواجه است. شروع ماه محرم هم مزید بر علت شد تا این رکود تشدید شود. به‌هر حال بازار خرید و فروش خودرو با کاهش متقاضی روبه‌رو شده است.

این روند رکود که از اوایل سال 93 با اعلام مرحله‌یی قیمت خودرو ازسوی شورای رقابت و مخالفت دوره‌یی خودروسازان و نمایندگان مجلس با این موضوع آغاز شد، همچنان گریانگیر بازار است. به گفته رییس اتحادیه نمایشگاهداران اتومبیل، در دو هفته اول ماه محرم بازار به تمام معنا راکد است، یعنی در آن هیچ خریدوفروشی انجام نشده و هیچ کاهش و افزایش قیمتی نیز صورت نگرفته است.

قیمت‌های بازار خودرو نیز بیانگر ثبات قیمت خودروهای داخلی است. با این حال رکودی که بر بازار خودرو سایه افکنده با هر بهانه‌یی تشدید می‌شود به‌گونه‌یی که حتی موضوع نصب کپسول آتش‌نشانی روی خودروها و کش‌وقوس‌هایی که بین پلیس و خودرو‌سازان وجود داشت و جلوگیری پلیس از شماره‌گذاری خودروها عاملی بر افزایش نابسامانی در بازار خودرو شد. هر چند این موضوع کوتاه‌مدت و موقتی بود. نوری یکی از نمایشگاهداران اتومبیل در این خصوص می‌گوید: در آن 30روزی که پلاک‌گذاری خودروها انجام نمی‌شد برخی خودروهای پلاک نشده مثل پژوپارس اختلاف قیمت یک میلیونی را با خودروهای پلاک شده تجربه کردند که این موضوع باعث مشکلاتی در بازار شده بود.

البته زمانی افشار در این خصوص گفت: نصب کپسول‌های آتش‌نشانی روی خودروهای داخلی تا فروردین 94 به تعویق افتاده است و در حال حاضر تمامی خودرو‌ها شماره‌گذاری می‌شوند. اما با این حال بازار خودروهای داخلی خوب نیست.

در این شرایط چشم امید خودرویی‌ها به مذاکرات ایران و 1+5 است که در صورت به نتیجه رسیدن مذاکرات و برگزاری همایش بین‌المللی صنعت خودرو با حضور 300 شرکت خودرو‌سازی و قطعه‌سازی، راه سرمایه‌گذاری و همکاری بیشتر با شرکت‌های غربی هموار شود.

البته همکاری با این شرکت‌ها و سرمایه‌گذاری آنها در ایران یک بعد مساله بهبود بازار خودرو است چراکه با ارتقای کیفیت خودرو و ایجاد تنوع قطعا بازار خودرو برای خریداران جذاب‌تر خواهد شد. در این میان نیز خودروساز‌های کشور خبر از عرضه خودروهای جدید به بازار خودرو می‌دهند. به‌نظر می‌رسد این خودروها بتوانند در بازار تغییراتی ایجاد کنند و حق انتخاب مشتریان را برخلاف گذشته افزایش دهند. در چنین شرایطی فعالان بازار امیدوارند در ماه‌های پایانی سال رکود از این بازار رخت بربندد و این بازار روزهای پررونقی را تجربه کند.

در این میان زمانی افشار با تاکید بر اینکه باید برای خروج از رکود راه چاره‌یی اندیشید به «تعادل» گفت: یکی از راه‌های خروج از رکود صادرات خودرو است.

 صادرات و واردات می‌تواند محرک خوبی برای صنعت خودرو باشد تا با ایجاد رقابت بتوان، انگیزه کیفیت بخشی در خودروسازان را افزایش داد. در همین راستا اخیرا وزیر صنعت و معدن بر ایجاد رقابت و برندسازی در صنعت خودرو تاکید کرده است.

تندر 90 خودرو کمیاب این روزها
رکود بازار خودرو و کاهش خریدوفروش در برخی خودروها قابل توجه‌تر است به‌گونه‌یی که تندر90 با کاهش عرضه جدی مواجه بوده است. در حالی که شورای رقابت هفته گذشته قیمت این خودرو را تا پایان سال جاری تثبیت کرد و مانع از افزایش قیمت آن شد، عرضه این خودرو را بیش از پیش با کاهش مواجه کرد. این در حالی است که حتی نمایشگاهداران هم این خودرو را در نمایشگاه خود به‌صورت صفر کیلومتر ندارند.

 تندر 90 که توسط دو خودروسازی ایران‌خودرو و پارس‌خودرو به بازار عرضه می‌شود روی هم رفته روزانه 80 دستگاه تولید شده و به‌همین دلیل افزایش قیمت این خودرو بدیهی به‌نظر می‌رسد. حال این خودرو به‌دلیل کمبود در بازار، با افزایش قیمت هم مواجه شده به‌نحوی که در حال حاضر می‌توان با 42تا 43میلیون تومان آن را خریداری کرد اما پیش از این قیمت آن چیزی حدود 39میلیون تومان بوده است.

 

اخبار اقتصادی - روزنامه تعادل

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------