شرط جدید نفتی ایران برای قرارداد با چینی‌ها



اخبار,اخبار اقتصادی,شرط جدید نفتی ایران

اخبار اقتصادی - شرط جدید نفتی ایران برای قرارداد با چینی‌ها

یک مقام مسئول در شرکت ملی نفت ایران با تشریح آخرین وضعیت توسعه میدان مشترک نفتی یادآوران، شرط تمدید قرارداد با شرکت چینی ساینوپک در طرح توسعه این میدان مشترک با عراق را اعلام کرد.

پس از اخراج شرکت سی.ان.پی.سی چین از طرح توسعه میدان مشترک آزادگان جنوبی، شرکت ملی نفت ایران برای تمدید قرارداد شرکت ساینوپک چین از طرح توسعه میدان مشترک یادآوران شرط و شروط گذاشته است.

بر این اساس با به پایان رسیدن عملیات حفاری ۵۵ حلقه چاه مربوط به فاز اول طرح توسعه میدان یادآوران، عملا بخش عمده فعالیت های نفتی ساینوپک چین در طرح توسعه این میدان نفتی به پایان رسیده است.

عملیات حفاری این ۵۵ حلقه چاه تولیدی و توصیفی در حالی توسط پیمانکار چینی به پایان رسیده است که مطابق با برنامه زمان بندی باید سال گذشته حفاری این چاه ها به پایان می رسید و این شرکت در انجام عملیات حفاری عملا بیش از یکسال تاخیر را به توسعه این میدان مشترک نفتی تحمیل کرده است.

هادی نظرپور مجری طرح توسعه میدان مشترك یادآوران در شركت مهندسی و توسعه نفت ایران با اشاره به پایان عملیات حفاری ٥٥ حلقه چاه مربوط به فاز نخست طرح توسعه این میدان نفتی، گفت:  بسته سطح الارضی میدان یادآوران نیز در چهار بسته كاری تعریف شده است كه میزان پیشرفت در بسته تاسیسات سرچاهی ٨٥ درصد، در خطوط لوله جریانی و منیفولدها ٨٤ درصد، در خطوط لوله صادراتی ٩٢ درصد و در كارخانه بهره برداری بالغ بر ٧٧ درصد است.

این مقام مسئول درباره حجم سرمایه گذاری پیمانكار در فاز نخست طرح توسعه یادآوران تصریح کرد: تاكنون پیمانكار بیع متقابل حدود ٩٥ درصد از میزان سرمایه گذاری لازم برای انجام كار را پرداخت كرده است.

وی درباره فاز دوم توسعه این میدان مشترک نفتی توضیح داد: هرگونه مذاكره برای اجرای فاز دوم طرح یادآوران وابسته به الحاقیه و تایید شركت ملی نفت ایران است.

مجری طرح توسعه میدان یادآوران در آخرین مذاکراتی که با پیمانکار چینی انجام شد این پیمانكار موظف شد بودجه باقیمانده را در برنامه ٢٠١٥ میلادی عملیاتی كند افزود: مباحثی همچون تصویب بودجه بهره برداری سال ٢٠١٥ میلادی، بررسی تاخیرها و میزان پیشرفت بسته های كاری طرح، مباحثی پیرامون HSE و زمان اتمام فاز نخست این پروژه از دیگر محورهای مذاکره با این پیمانکار بوده است.

هدف از طرح توسعه فاز اول میدان مشترك یادآوران تولید ٨٥ هزار بشكه نفت در روز بوده است که تاکنون محقق نشده است.

اواسط اردیبهشت ماه شرکت ملی نفت ایران با ابلاغ حکم خلع ید شرکت ملی نفت چین (CNPCI) رسما این پیمانکار آسیایی را پس از ۶ سال وقت کشی از طرح توسعه مدیان مشترک آزادگان جنوبی کنار گذاشت.

در شرایط فعلی عراق با برداشت روزانه ۲۱۰ هزار بشکه نفت از میدان آزادگان جنوبی بیش از چهار برابر ایران از این میدان مشترک طلای سیاه برداشت می کند و با پیشی گرفتن از ایران حالا شتاب در طرح توسعه میادین سندباد (مشترک با یادآوران ایران)، بدری (مشترک با میدان آذر ایران) و سایر میادین مشترک نفتی را در دستور کار قرار داده است.

با گذشت ۶ سال از امضای قرارداد ۲.۵ میلیارد دلاری طرح توسعه میدان یادآوران با شرکت ساینوپک چین، شرکت ملی نفت ایران زمستان سال گذشته رسما به عملکرد چینی‌ها در توسعه این میدان مشترک نفتی با عراق انتقاد کرد.

طرح توسعه میدان مشترک آزادگان جنوبی و شمالی از سوی شرکت CNPCI چین در دست اجرا است. هم اکنون روزانه ۵۰ هزار بشکه نفت در قالب تولید زودهنگام  از میدان آزادگان جنوبی در حال انجام است.

توسعه این میدان در دو فاز انجام خواهد شد که در فاز نخست توسعه، تولید روزانه ۳۲۰ هزار بشکه نفت و ۱۹۷ میلیون فوت مکعب گاز و در فاز دوم توسعه، افزایش تولید نفت تا سقف ۶۰۰ هزار بشکه در روز در برنامه است.


اخبار اقتصادی - مهر

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------