افت شدید تورم خوراکی‌ها



اخبار,اخبار اقتصادی,تورم خوراکی

اخبار اقتصادی - بررسی آمارها از گزارش خرده‌فروشی در یک سال گذشته نشان می‌دهد
افت شدید تورم خوراکی‌ها

بررسی آمارهای جدیدترین گزارش خرده‌فروشی حاکی از آن است که تورم سالانه مواد خوراکی نسبت به سال گذشته کاهش قابل‌توجهی داشته است. در هفته منتهی به 16 آبان سال جاری، از یازده گروه مواد خوراکی تورم سالانه در هشت گروه زیر 10 درصد گزارش شده و این نرخ برای سه گروه دیگر نیز کمتر از 18 درصد بوده است. این در حالی است که در مدت مشابه سال قبل (هفته منتهی به 17 آبان سال 92)، تورم سالانه اکثر گروه‌های کالاهای خوراکی (9 گروه از یازده گروه)، بالای 20 درصد بوده و در برخی از گروه‌ها، این رقم حدود 70 درصد بوده است؛ بنابراین، مشاهده می‌شود که با گذشت یک سال، تورم سالانه تمام گروه‌های مواد خوراکی به مقدار قابل‌توجهی کاهش یافته است. البته کاهش تورم به معنی پایین آمدن قیمت نیست؛ بلکه به این معنی است که رشد قیمت‌ها در سطح کمتری صورت می‌گیرد، همچنین در هفته مورد بررسی تورم در 4 گروه نیز زیر صفر درصد گزارش شده است و سطح قیمت‌ها در این گروه‌ها نسبت به سال گذشته کاهش یافته است.

 چهار گروه با تورم سالانه منفی
بررسی آخرین گزارش بانک مرکزی از گزارش خرده‌فروشی نشان می‌دهد که در هفته منتهی به 16 آبان سال جاری تورم سالانه (تغییر قیمت نسبت به مدت مشابه سال قبل) در چهار گروه «تخم مرغ»، «حبوب» و «گوشت مرغ» و «سبزی‌های تازه» منفی بوده است. تورم سالانه منفی به این معنی است که سطح قیمت‌ها در این گروه‌ها نسبت به سال گذشته کاهش یافته است.


در بین این چهار گروه بیشترین افت قیمت سالانه مربوط به گروه گوشت مرغ بوده است. بر این اساس تورم سالانه گوشت مرغ معادل منفی 4/15 درصد گزارش شده است. در هفته منتهی به 16 آبان سال جاری قیمت هر کیلو گوشت مرغ معادل 5 هزار و 700 تومان گزارش شده است، این در حالی است که در هفته مشابه سال گذشته هر کیلومرغ حدود 6 هزار و 800 تومان عرضه شده بود. آمارها نشان می‌دهد در مدت مشابه سال گذشته (هفته منتهی به 17 آّبان سال گذشته) تورم سالانه گروه گوشت مرغ حدود 38 درصد گزارش شده بود، به این معنی که در هفته مورد بررسی در سال گذشته، سطح قیمت گوشت مرغ نسبت به مدت مشابه در سال قبل از آن (سال 91) معادل 38 درصد رشد کرده بود، حال با مشاهده آمار منفی 15 درصدی در هفته منتهی به 16 آبان سال جاری، می‌توان عنوان کرد که تورم سالانه یا نقطه به نقطه در گوشت مرغ طی یک سال گذشته 53 واحد درصد کاهش یافته است.

 

این روند در سایر کالاهای خوراکی نیز کم و بیش دیده می‌شود. به‌عنوان مثال دیگر، تورم سالانه گروه حبوب در هفته مورد بررسی در سال جاری معادل منفی 5/8 درصد گزارش شده است، این در حالی است که در مدت مشابه سال گذشته مقدار تورم سالانه 62 درصد گزارش شده بود، در نتیجه با مقایسه این دو آمار می‌توان دریافت که تورم سالانه در گروه حبوب با گذشت یک سال حدود 70 واحد درصد کاهش یافته است. با نگاهی به کالاهای گروه حبوب مشاهده می‌شود که تورم برخی از کالاهای این گروه نسبت به سال گذشته تغییر قابل‌توجهی داشته است. به‌عنوان مثال در نیمه آبان ماه سال گذشته تورم سالانه لوبیا قرمز معادل 100 درصد گزارش شده بود، اما با گذشت یک‌سال، تورم این ماده خوراکی به منفی 6/4 درصد رسیده است. همچنین در سال گذشته تورم سالانه خوراکی «عدس» معادل 64 درصد بوده که این رقم در هفته مورد بررسی در سال جاری معادل منفی 4/2 درصد گزارش شده است.


علاه‌بر این، «تخم مرغ» سومین گروهی است که در گزارش خرده‌فروشی در هفته منتهی به 16 آبان سال جاری تورم آن زیر صفر گزارش شده است. آمارها نشان می‌دهد که تورم سالانه گروه تخم مرغ در هفته مورد بررسی در سال جاری معادل منفی 4/2 درصد عنوان شده بود. حال آنکه تورم سالانه در هفته منتهی به 17 آبان سال گذشته معادل 11 درصد گزارش شده بود که البته در بین یازده گروه مواد خوراکی در سال گذشته کمترین تورم را داشته است.


در گزارش جدید خرده‌فروشی، تورم سالانه گروه «سبزی‌های تازه» نیز منفی گزارش شده است. تورم سالانه گروه «سبزی‌های تازه» در هفته منتهی به 16 آبان سال جاری منفی 1/2 درصد گزارش شده و نشان می‌دهد به‌طور متوسط قیمت میوه‌های تازه نسبت به سال گذشته کاهش یافته است، اما در نیمه آبان سال گذشته، تورم سالانه معادل 77 درصد برای این گروه ثبت شده بود، به این معنی که متوسط قیمت در این گروه نسبت به آبان سال 91 معادل 77 درصد افزایش یافته است.

 تورم «تک‌رقمی» در 4 گروه
در گزارش جدید بانک مرکزی تورم سالانه در 4 گروه مثبت و زیر 10 درصد گزارش شده است. این گروه‌ها شامل «برنج»، «گوشت قرمز»، «قند و شکر» و «روغن نباتی» است. بررسی‌ها نشان می‌دهد که در سال گذشته در این گروه‌ها تورم سالانه بالاتر از 22 درصد بوده است و در برخی از این گروه‌ها رقم تورم در هفته مورد بررسی سال جاری نسبت به هفته مشابه سال قبل از آن تغییر قابل‌توجهی داشته است. برنج یکی از گروه‌های مهم و پر مصرف در سبد خانوار است و تغییرات قیمتی در این کالا تاثیر قابل‌توجهی در هزینه‌های خانواده‌ها دارد. بررسی‌ها نشان می‌دهد که طی یک سال گذشته تورم این گروه کاهش قابل‌توجهی داشته است. بر اساس آمارها در هفته مورد بررسی سال جاری تورم سالانه برنج به 8/5 درصد رسیده است. این در حالی است که در مدت مشابه سال گذشته تورم سالانه برنج حدود 52 درصد گزارش شده بود که نشان می‌دهد تورم برنج به شدت کاهش یافته است.


این روند در دیگر کالاها نیز مشاهده می‌شود. بر این اساس، تورم سالانه روغن نباتی در هفته مورد بررسی سال جاری 8/3 درصد گزارش شده، اما در مدت مشابه سال گذشته تورم این گروه معادل 7/22 درصد بوده است. دیگر گروه مورد توجه برای خانوار «گوشت قرمز» است که در برخی از مواقع قیمت این کالا به‌عنوان نماد گرانی خوراکی‌ها مثال زده می‌شود. بررسی آمارها نشان می‌دهد که تورم سالانه این گروه در هفته منتهی به 17 آبان سال گذشته معادل 9/36 درصد بوده است که این رقم در هفته منتهی به 16 آبان سال جاری به 7/4 درصد کاهش یافته است و مشاهده می‌شود که کاهش تورم در این کالای پرتقاضا نیز کاملا محسوس بوده است.

تورم سه گروه در مرز یک رقمی شدن
بررسی‌ها از گزارش خرده‌فروشی در هفته منتهی به 16 آبان سال جاری حاکی از آن است که هنوز قیمت در سه گروه بالای 10 درصد گزارش شده است. این سه گروه شامل «میوه‌های تازه»، «لبنیات» و «چای» می‌شوند. البته این گروه‌ها تا نزول به زیر 10 درصد و تورم تک‌رقمی فاصله چندانی ندارند. بر این اساس در هفته مورد بررسی تورم سالانه گروه میوه‌های تازه معادل 18 درصد، لبنیات معادل 7/13 درصد و چای معادل 9/10 درصد عنوان شد که نشان می‌دهد تورم سالانه آنها نیز از 18 درصد تجاوز نکرده است، اما در سال گذشته روند تورم سالانه در این سه گروه متفاوت بود.


 بر این اساس، در هفته منتهی به 17 آبان سال گذشته میوه‌های تازه دارای تورم سالانه معادل 62 درصد، تورم سالانه لبنیات معادل 7/16 درصد و تورم سالانه چای معادل 8/34 درصد بوده است. این موضوع نشان می‌دهد که با گذشت یک سال در این سه گروه، از سطح تورم سالانه تا حدود قابل‌توجهی کاسته شده است. همچنین می‌توان پیش‌بینی کرد که با کنترل قیمت‌ها در سه گروه مذکور، در ماه‌های آتی تورم سالانه این گروه‌ها نیز به زیر 10 درصد نزول کند و تورم مواد خوراکی در یازده گروه تک‌رقمی شود.

اخبار اقتصادی - دنیای اقتصاد

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------