مقاومت سکه در مرز 900 هزار



اخبار,اخبار اقتصادی,مقاومت سکه

اخبار اقتصادی - بازار دوباره حبابی شد

مقاومت سکه در مرز 900 هزار

بهای سکه در بازار طلای ایران روز سه‌شنبه برای دومین روز پیاپی کاهش یافت تا با رقم خوردن قیمت 903 هزار تومان، این کالای گرانبها در آستانه مرز 900 هزار تومانی قرار بگیرد. به این ترتیب روند بازار داخلی طلا در روزهای گذشته، حبابی 18 هزار تومانی را در سومین روز کاری هفته ثبت کرد. حباب سکه هفته گذشته با جهش بهای اونس تقریبا خالی شد؛ اما کاهش بهای طلا در بازارهای جهانی که با کاهش متناسب قیمت سکه همراه نبوده، حالا حباب به نسبت بزرگی را تشکیل داده است.

 

دیروز قیمت سکه باز برای دومین روز متوالی کاهش یافت و به مرز 900 هزار تومان نزدیک شد. با افت دوباره اونس از آغاز هفته جاری بازارهای جهانی، قیمت سکه در بازارهای داخلی در سراشیبی کاهش قرار گرفت. همچنین روز قبل بانک مرکزی برای اولین بار ظرف 80 روز گذشته، نرخ رسمی دلار را 2 تومان افزایش داد.

 افزایش حباب قیمتی سکه
در چهارمین روز هفته هر سکه بهار آزادی با قیمت903 هزار تومان در بازار معامله شد که کاهشی 6 هزار تومانی نسبت به روز دوشنبه داشت. به این ترتیب قیمت سکه در دو روز گذشته 9 هزار تومان (معادل یک درصد) افت کرد و از 912 هزار تومان به 903 هزارتومان رسید. کاهش قیمتی این فلز گرانبها در حالی صورت گرفت که بهای این فلز متناسب با افت طلای جهانی کاهش نیافت. محاسبات «دنیای اقتصاد» نشان‌ می‌دهد که روز قبل ارزش ذاتی سکه 885‌هزار تومان بود و اختلافی 18 هزار تومانی با قیمت بازار داشت. به این ترتیب حباب قیمتی سکه بار دیگر به بالای 10 هزار تومان رسید. این در حالی است که با افزایش بهای طلای جهانی در روز پایانی هفته گذشته (جمعه) تا حدودی حباب قیمتی سکه تخلیه شده بود و قیمت بازار به ارزش ذاتی سکه نزدیک شده بود. نکته دیگر بازار دیروز مقاومت اکثر فروشندگان سکه در برابر کاهش این فلز گرانبها به زیر 900 هزار تومان بود. روز قبل در حالی ‌که تعدادی از سایت‌های خبری قیمت سکه طرح جدید را زیر 900 هزار تومان اعلام کردند، اکثر عرضه‌کنندگان سکه به فروش این فلز گرانبها با نرخ‌هایی بالاتر از 900 هزار تومان پرداختند. همچنین  با وجود افت طلای جهانی و کاهش نرخ فروش سکه برخی فروشندگان، برخی از عرضه‌کنندگان در نرخ فروش روز دوشنبه خود تغییری ایجاد نکردند. البته این گروه نرخ خرید خود را  به زیر 900 هزار تومان پایین آوردند. 

 اولین افزایش دلار در هفته جاری
روز قبل قیمت دلار برای اولین بار در هفته جاری افزایش یافت. دلار دیروز معاملات خود را با نرخ تمام شده روز دوشنبه  (3250 تومان) آغاز کرد.  در ساعات میانی ظهر بهای این ارز با 5 تومان افزایش نسبت به سومین روز هفته به 3255 تومان رسید و تا ساعات انتهایی بازار روی همین نرخ ایستاد. البته در برخی ساعات روز برخی فعالان رسمی نرخ‌های بالاتر از 3255 تومان را نیز بر تابلوی خود ثبت کردند. با وجود افزایش 5 تومانی دلار در روز گذشته به‌نظر می‌رسد بازار همچنان در انتظار نتایج مذاکرات مسقط است.  دیروز نهمین دور مذاکرات جامع هسته‌ای به ریاست محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران و کاترین اشتون هماهنگ‌کننده گروه 1+5  (آلمان، فرانسه، انگلستان، روسیه، چین و آمریکا) در مسقط برگزار شد. همچنین دیروز در تازه‌ترین تحولات عباس عراقچی عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای از دشوار بودن رسیدن به توافق نهایی تا تاریخ 3 آذرماه خبرداد. وی گفت: «اینکه ما تا سوم آذرماه بتوانیم به نتیجه برسیم کار دشواری است، فرصت برای رسیدن به نتیجه کم است، اما ناامید نیستیم.»

 افزایش 2 تومانی نرخ رسمی پس از 80 روز
دیروز بانک مرکزی نرخ رسمی دلار را 2 تومان افزایش داد. این نهاد نرخ رسمی دلار را 26 هزار و 744 ریال اعلام کرد که افزایشی 20 ریالی نسبت به روز دوشنبه داشت. این افزایش قیمت در حالی صورت گرفت که در دو ماه گذشته بیشترین افزایش نرخ رسمی دلار تنها 8 ریال بود و این نهاد هیچ‌گاه در این محدوده زمانی نرخ رسمی دلار را بیش از این مقدار افزایش نداده بود. با افزایش قیمتی صورت گرفته در نرخ دلار مبادله‌ای به‌نظر می‌رسد بانک مرکزی بار دیگر قصد دارد روند تعدیل نرخ دلار مبادله‌ای را سرعت ببخشد. آخرین باری که این نهاد نرخ رسمی دلار را بیش از 2 تومان یا معادل آن  افزایش داد، به تاریخ 28 مردادماه بازمی‌گشت. پس از این تاریخ و با افزایش دامنه نوسانات دلار بازار آزاد در شهریور ماه و در ابتدای مهرماه، روند تعدیل نرخ رسمی از سوی بانک مرکزی کند شد. درحالی‌که این نهاد در تیرماه  نرخ رسمی دلار را 51 تومان و در مردادماه  40 تومان  (در هر ماه) افزایش داد، در شهریور و مهرماه روند تعدیل نرخ رسمی کند شد و در این دو ماه مجموعا نرخ رسمی تنها 13 تومان  (در دو ماه) افزایش یافت. با این حال با کاهش تغییرات قیمتی این ارز در روزهای اخیر به‌نظر می‌رسد زمینه افزایش نرخ رسمی دلار تا حدودی برای بانک مرکزی فراهم شده است.

اخبار اقتصادی - دنیای اقتصاد

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------