آخرین اخبار اقتصادی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

لوازم خانگی گران خواهد شد؟

محمود سیجانی اظهار داشت: برخی تولیدکنندگان لوازم خانگی درخواست افزایش قیمت ارائه کرده‌اند که در دست بررسی است و هنوز تایید…

کاهش ۱۶ درصدی فروش رنو در ایران/ بی‌میلی به رنو



اخبار,اخباراقتصادی,کاهش ۱۶ درصدی فروش رنو در ایران

اخبار اقتصادی - کاهش ۱۶ درصدی فروش رنو در ایران

فروش رنوی فرانسه به ایران در سپتامبر ۲۰۱۴ با افت ۱۶درصدی نسبت به ماه قبل از آن مواجه شد و به ۲۶۰۰ دستگاه رسید. شرکت خودروسازی رنو فرانسه اعلام کرد در 9 ماه نخست سال‌جاری میلادی، 25 هزار و 400 دستگاه از محصولات خود را به بازار ایران عرضه کرده است.

فروش رنو به ایران در 9 ماه نخست سال‌جاری میلادی نسبت به‌مدت مشابه سال قبل افت 19 درصدی داشته است. رنو در 9 ماه نخست سال 2013 بالغ‌بر 31 هزار و 382 دستگاه خودرو به ایران صادر کرده بود.

 

فروش این شرکت فرانسوی به ایران که در پی تحریم ها کاهش یافته بود از ابتدای سال 2014 کمابیش روندی صعودی را طی کرده است. رنو در سپتامبر سال میلادی گذشته تنها 850 دستگاه خودرو به ایران فروخته بود که این رقم در سپتامبر امسال بیش از 3 برابر شده و به 2600 دستگاه رسیده است. البته میزان فروش رنو به ایران در سپتامبر امسال نسبت به ماه قبل از آن افت 16 درصدی داشته است.

 

فروش ماهانه رنو به ایران در ماه‌های ژانویه، فوریه، مارس، آوریل، مه، ژوئن، جولای،اوت و سپتامبر 2014 به ترتیب 1500، 1650 ، 2500، 2150، 3280، 4500، 4120، 3100 و 2600 دستگاه اعلام شده است. لغو تحریم خودرویی ایران یکی از امتیازاتی است که طرف غربی در توافق ژنو به ایران داده است. این توافق از 20 ژانویه 2014 به اجرا گذاشته شد. کل فروش رنو به ایران در سال 2013 بالغ‌بر 36 هزار و 300 دستگاه بوده که این رقم نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش 64 درصدی داشته است.

 

رنو در سال 2012 بالغ‌بر 100 هزار و 783 دستگاه از محصولات خود را به ایران فروخته بود. این شرکت فرانسوی در سال 2011 بالغ‌بر 93 هزار و 626 دستگاه خودرو در ایران به فروش رسانده بود. خودروی لوگان پرفروش‌ترین محصول این شرکت در ایران است که با نام ال90 و به‌صورت سی‌کی‌دی در این کشور تولید می‌شود.

 

-----------------------------

 

بی‌میلی به رنو

در شرایطی که بسیاری از ایرانی‌ها منتظر ورود خودروسازان بزرگ دنیا و ارتقای توان فنی و تکنولوژیک صنعت خودرو کشور هستند، حضور رنوی فرانسه به‌عنوان یکی از برندهای معتبر صنعت خودرو جهان، در ایران، هر روز کمرنگ و کمرنگ‌تر می‌شود.

 رنو که حدود هفت سال پیش و به‌واسطه قرارداد پلت‌فرم مشترک X90 راهی ایران شد، در غیاب پژو برنامه‌ریزی طولانی مدتی برای حضور در «جاده مخصوص» داشت و حتی  می‌خواست «ایران» را به پایگاه صادراتی خود در منطقه تبدیل کند، اما اتفاقات رخ داده در ماه‌های گذشته نشان می‌دهد فعالیت‌ها و حضور این شرکت فرانسوی در کشور در مسیر افول قرار گرفته است.

به گفته کارشناسان، اصلی‌ترین چالش رنو در ایران، به قیمت قطعات ارسالی این شرکت (قطعاتی که برای تولید مگان و تندر90 به ایران خودرو و پارس خودرو فرستاده می‌شود)، مربوط است، چه آنکه قیمت‌ها به حدی بالا رفته اند که تولید محصولات رنو دیگر برای خودروسازان داخلی صرفه اقتصادی ندارد. از همین رو با وجود تامین قطعات مگان از سوی رنو، پارس خودرویی‌ها مونتاژ این محصول را متوقف کردند؛ زیرا مگان به حدی گران از آب در می‌آمد که دیگر خیلی‌ها حاضر به خرید آن نبودند.


این ماجرا حالا ظاهرا برای تندر-90 نیز تکرار شده و در حالی که رنو قطعات این خودرو را با قیمت‌های جدید در اختیار خودروسازان کشور می‌گذارد، آنها (خودروسازان) به اجبار شورای رقابت (مرجع قیمت‌گذاری خودرو) مجبورند تندر-90 را مطابق قیمت‌های قدیم به فروش برسانند. 


با این اوضاع چون تولید محصولات رنو در ایران صرفه نداشته و حتی با حاشیه زیان همراه شده است، به‌نظر می‌رسد خودروسازان کشور نیز چندان میلی به ادامه کار با رنو (البته با شرایط فعلی) ندارند.


به‌عبارت بهتر، کمرنگ شدن حضور رنو در ایران، بیشتر از ناحیه خودروسازان داخلی بوده، وگرنه این شرکت فرانسوی بارها از تمایل جدی خود برای ماندن در «جاده مخصوص» صحبت به میان آورده است.

اخیار اقتصادی - دنیای اقتصاد

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------