خودتحریمی مهم‌تر از تحریم‌های خارجی



اخبار,اخبار اقتصادی,خود تحریمی و تحریم های خارجی

اخبار اقتصادی - خودتحریمی مهم‌تر از تحریم‌های خارجی

به‌نظر می‌رسد که هر چه‌ این مذاکرات با سرعت بیشتری به نتیجه برسد، طبیعتا دوره انتظار دراقتصاد کشور کوتاه‌تر می‌شود و شرایط برای مثبت‌تر شدن مهیا می‌شود.» سلطانی با بیان اینکه گستره برداشته شدن تحریم‌ها نیز از دیگر موارد مهمی است که می‌تواند راهگشا باشد، می‌گوید: «البته باید دید در ابتدا چه میزان از این تحریم‌ها برداشته خواهد شد.

برخی از فعالان بخش خصوصی معتقدند که بهره‌گیری از توانمندی‌های داخلی و ظرفیت‌ها از مهم‌ترین مواردی است که بیش از نتایج مذاکرات از اهمیت برخوردار است؛ چراکه به اعتقاد این فعالان، فقط 30 درصد مشکلات اقتصاد کشور به تحریم‌ها ارتباط دارد و 70 درصد مشکلات ناشی از خود تحریمی‌هاست. بنابراین رفع این خودتحریمی‌ها بیش از تحریم‌ها برای اقتصاد کشور گشایش خواهد داشت. 

هر چند این فعالان اقتصادی عنوان می‌کنند که در صورت نتیجه‌بخش بودن مذاکرات آینده روشنی در انتظار اقتصاد کشور خواهد بود اما تاکید می‌کنند که باید در این شرایط مشکلات داخلی نیز نقد شود.

این موضوع با دو نفر از فعالان اقتصادی کشور در میان گذاشته شد. پدرام سلطانی، نایب‌رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران و مسعود دانشمند، رئیس اتاق مشترک ایران و امارات. این دو در بازدید از نمایشگاه مطبوعات، چند دقیقه‌ای نیز در غرفه روزنامه «فرهیختگان» به سوالاتی در مورد آینده اقتصاد کشور با توجه به مرحله تازه مذاکرات ایران با قدرت‌های غربی، پاسخ دادند.


پدارم سلطانی می‌گوید: «در زمینه تحریم‌ها فقط یک سناریو وجود دارد: این که «مذاکرات نتیجه دهد» چراکه از نظر این فعال بخش خصوصی «اراده لازم در هر دو طرف برای به نتیجه رسیدن مذاکرات وجود دارد. اما آنچه بیش از هر مساله‌ای در این میان مشهود است، سرعت حصول توافقات و کیفیت توافقات است و اینکه تحریم‌ها و سایر پارامترها دراین خصوص به سرعت برداشته شود.»

وی می‌افزاید: «به‌نظر می‌رسد که هر چه‌ این مذاکرات با سرعت بیشتری به نتیجه برسد، طبیعتا دوره انتظار دراقتصاد کشور کوتاه‌تر می‌شود و شرایط برای مثبت‌تر شدن مهیا می‌شود.» سلطانی با بیان اینکه گستره برداشته شدن تحریم‌ها نیز از دیگر موارد مهمی است که می‌تواند راهگشا باشد، می‌گوید: «البته باید دید در ابتدا چه میزان از این تحریم‌ها برداشته خواهد شد.»

تاثیر فوری ندارد
نایب‌رئیس اتاق بازرگانی ایران همچنین درباره تاثیر مذاکرات در بازارهای مالی چون بورس تاکید کرد: «به ‌نظر می‌رسد درصورت مثبت بودن نتایج مذاکرات، بازار مالی چون بورس دربدو امر با واکنش مثبتی همراه خواهد شد البته وضعیت این بازار در ادامه به نحوه چگونگی تحریم‌ها و سرعت آن بازمی‌گردد.»وی همچنین با اشاره به تاثیر مذاکرات در بازارهایی چون مسکن می‌گوید: «اما تاثیر مثبت مذاکرات در بازار مسکن در کوتاه‌مدت چندان مثبت نخواهد بود. به‌عبارت دیگر این‌گونه نخواهد بود که بلافاصله شاهد افزایش قیمت و معاملات دراین بخش باشیم. چراکه هم‌اکنون سرمایه‌ها منتظرهستند تا بعد از تحریم‌ها وارد بخش واقعی اقتصاد شوند و در بخش‌هایی چون تولید، خدمات، نفت و گاز، گردشگری و سایر حوزه‌‌هایی که جذابیت دارد، سرمایه‌گذاری کنند.» سلطانی اضافه می‌کند: «این مساله درمورد بازارهایی چون ارز و سکه نیز صادق است. دراین بازارها نیز اتفاق خاصی مشاهده نخواهد شد تنها امکان دارد این بازارها با نقصان و افت موقتی مواجه شوند.»

تکیه به ظرفیت‌های داخلی به جای مذاکرات
مسعود دانشمند، عضو هیات‌رئیسه اتاق بازرگانی ایران نیز درگفت‌وگو با «فرهیختگان» در این مورد می‌گوید: «اگر فرض بر این باشد که هم‌اکنون تفاهم کامل درباره مذاکرات صورت گیرد، اتفاق خاصی در بازارهای مالی و اقتصاد کشور رخ نخواهد داد و بازارهای مالی ‌ برای ما به این سرعت باز نخواهد شد چراکه نتیجه این مذاکرات در طولانی‌مدت مشخص خواهد شد. به‌عبارت دیگر آثار برداشته شدن تحریم‌ها در اقتصاد کشور زمان‌بر خواهد بود.»

وی با بیان اینکه نباید همه اتفاقات کشور را به مذاکرات گره بزنیم، افزود: «به جای اینکه به فکر این باشیم که مذاکرات نتیجه خواهد داشت یا خیر بهتر است اقداماتی را برمبنای قابلیت و توانایی خودمان انجام دهیم.»

وی با تاکید بر اینکه اقتصاد کشور توانایی این را دارد که بدون نفت و فارغ از تحریم‌ها اداره شود، گفت: «ما ارتباطات وسیعی دردنیا داریم که می‌توانیم به‌راحتی از آن بهره ببریم. علاوه‌براین یک‌سری پیمان‌های دوجانبه و چندجانبه با کشورها داریم که می‌توانیم از آنها به بهترین نحو استفاده کنیم. بنابراین با توجه به این ظرفیت‌ها و توانایی‌ها نباید خود را وابسته مذاکرات کنیم چراکه دراین صورت این کشورها بیش از پیش ما را تحت فشار قرار می‌دهند.»

دانشمند تاکید دارد: «باید به‌‌گونه‌ای عمل کنیم که اگر مذاکرات نیز راه به جایی نبرد، با کنار گذاشتن پرونده مذاکرات اقتصاد کشور را اداره کنیم. حتی اگر مذاکرات تا 10 سال دیگر نیز نتیجه‌ای به‌دنبال نداشته باشد، باید قابلیت‌های خود را نقد کنیم و از امکانات خود به بهترین شکل ممکن استفاده کنیم.»

وی توجه به تولید داخل، فعال کردن پیما‌ن‌های دوجانبه و چندجانبه و بهره‌گیری از ظرفیت‌ها را مهم خوانده و معتقد است: «براساس آمارهای موجود، در شرایط تحریم بدون میعانات گازی، حدود 31 میلیارد دلار صادرات غیرنفتی داشتیم. بنابراین اگر بتوانیم صرفه‌جویی لازم را در اداره کشور داشته باشیم، اقتصاد کشور با 100 تا 120 میلیارد دلار نیز حرکت خواهد کرد.

 

از سوی دیگر از طریق میعانات گازی و بدون نفت می‌توانیم به راحتی به مرز حدود 50 میلیارد دلار صادرات و 50 میلیارد دلار از طریق واردات به اداره کشور بپردازیم.»  دانشمند اضافه کرد: «براساس بررسی‌هایی که در اتاق تهران درباره آثار تحریم‌ها داشتیم، به این نتیجه دست یافتیم که تنها 30 درصد مشکلات ما ناشی از تحریم است و 70 درصد به دلیل خودتحریمی‌هاست. بنابراین اگر این مشکلات خودتحریمی را حل کنیم به گشایش‌های قابل‌توجهی در اقتصاد کشور دست پیدا خواهیم کرد. اما اگر همچنان منتظر معجزه‌ای در مذاکرات هستیم، به نتیجه لازم دست پیدا نخواهیم کرد.»

اخبار اقتصادی - فرهیختگان

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------