آخرین اخبار اقتصادی

اقتصاد ایران،اخبار اقتصادی،خبرهای اقتصادی

اقتصاد ایران در سال ۱۴۰۳ با بحران هایش چه خواهد کرد؟/ فقر امسال تشدید خواهد شد

یک اقتصاددان با بیان اینکه اقتصاد ایران در شرف سائوپائولویی شدن است، گفت: این سائوپائولویی شدن اقتصاد اتفاق افتاده و اکنون…

تدوین بودجه ۹۴ با قیمت نفت ۷۰ تا ۸۰ دلار



اخبار,اخبار اقتصادی,تدوین بودجه ۹۴

اخبار اقتصادی - تدوین بودجه ۹۴ با قیمت نفت ۷۰ تا ۸۰ دلار

معاون برنامه ریزی رئیس جمهور از ابلاغ شیوه احیای سازمان مدیریت تا ۲ هفته دیگر خبر داد و با اشاره به اینکه درآمد سالانه دولت از ۱۱۰ میلیارد دلار به ۲۶ میلیارد دلار کاهش یافته، گفت: بودجه ۹۴ با قیمت نفت ۷۰ تا ۸۰ دلار تدوین خواهد شد.

محمدباقر نوبخت، شامگاه‌ جمعه در نشست خبری پایان سفر سه روزه خود به استان فارس، با بیان اینکه همان‌طور که در ابتدای سفر به استان فارس اعلام کردم هدف اصلی من از این سفر اعلام سلام گرم رئیس جمهور و هیئت وزیران به مردم متدین، با فرهنگ و بزرگوار استان فارس بوده، اظهار کرد: توسعه کشور مهم‌ترین هدف دولت است و در سند چشم‌انداز بیست ساله توسعه‌یافتگی و استقرار جمهوری اسلامی در جایگاه نخست اقتصادی، علم و فناوری از اهداف راهبردی و مورد تأکید است.

وی با بیان اینکه دولت با تمام همت خود برای رشد و پیشرفت ایران اسلامی اقدام می‌کند، افزود: این پیشرفت جز با استفاده شایسته از تمام ظرفیت‌های استان‌های کشور حاصل نمی‌شود و استان فارس در جمع استان‌های کشور از جایگاه ممتازی برخوردار است.

معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور با اشاره به کاهش قیمت نفت و محدودیت اعتبارات کشور، اظهار کرد: دولت موظف است اعتبارات کشور را به نحو هوشمند به طرح‌هایی اختصاص دهد که بیشترین بهره‌وری را دارند.

نوبخت با بیان اینکه در این جلسات تلاش می‌شود طرح‌هایی که تا پایان سال قابلیت بهره‌برداری داشته و در پیشرفت و توسعه استان و رفع موانع و مشکلات مردم تأثیر دارند در اولویت قرار گیرند، گفت: روز گذشته از دریاچه بختگان بازدید کرده و از نزدیک با بحران و خشکی این دریاچه آشنا شدم.

وی با یادآوری سیاست دولت و تأکید رئیس جمهوری مبنی بر احیای دریاچه‌های کشور، افزود: در بودجه 94 برای دریاچه‌های استان فارس ردیف مستقل در نظر گرفته می‌شود و باید نسبت به احیای این دریاچه‌ها اقدام کرد.

سخنگوی دولت با اشاره به رشد 4.6 درصدی تولید ناخالص ملی کشور، بیان کرد: رشد تولیدات استان‌ها منجر به این رشد ملی شده و در شش ماه نخست امسال تمام استان‌های کشور نسبت به مدت مشابه در سال گذشته رشد داشته و هرچند نسبت به گذشته این موضوع رضایت‌بخش است اما باید برای رساندن استان فارس به جایگاه واقعی آن کارهای زیادی انجام شود.

* ظرف مدت دو هفته آینده چگونگی احیا سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی به دولت ارائه می‌شود
سخنگوی دولت با بیان اینکه براساس اصل 126 قانون اساسی اختیار تأسیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی به رئیس جمهور داده شده، خاطرنشان کرد: مقدمات آن در شورای عالی اداری انجام شده و نسبت به تشکیل مجدد این سازمان هم‌زمان در مرکز کشور و در استان‌ها اقدام می‌شود.


معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه در گذشته با اقدامی غیرکارشناسی و با سرعت این سازمان ادغام شد، تصریح کرد: حال که قرار است این سازمان احیا شود باید ساز و کار مناسب با استانداران به وجود آید و ظرف مدت دو هفته آینده، چگونگی اجرایی شدن این مصوبه و شکل‌گیری سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی با پیشنهاد وزیر کشور و نظارت معاونت نظارت راهبردی رئیس جمهوری به دولت ارائه می‌شود.

سخنگوی دولت با اشاره به اینکه 52 درصد از اعتبارات توسعه کشور در اختیار بخش غیردولتی و تنها 48 درصد در اختیار دولت است، اظهار کرد: دولت بر اینکه فرهنگ زیربنای توسعه است تأکید دارد اما متأسفانه هرگاه بر فرهنگ انتقادی وارد شود ابتدا این انتقاد را به دولت وارد می‌کنند.


معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور با بیان اینکه دولت به اقشار کم‌درآمد توجه دارد، افزود: اگر آغاز طرح هدفمندی یارانه‌ها در دولت یازدهم کلید می‌خورد، به طور حتم نحوه اجرای آن تفاوت داشت اما نه تنها پراخت یارانه ادامه دارد بلکه به افراد کم‌درآمد دو وعده یارانه به صورت ویژه پرداخت شد.

نوبخت با اشاره به اقدام دولت در راستای تحول نظام سلامت، گفت: در گذشته مردم 90 درصد هزینه‌های درمان در بیمارستان‌های دولتی را پرداخت می‌کردند اما امروز این رقم به 10 درصد کاهش یافته و پرداخت مابقی هزینه‌ها را دولت تقبل کرده و این رقم در مرحله سوم به 6 درصد برای شهرها و 3 درصد برای روستاها کاهش می‌یابد و باید تأکید کرد که ضروری‌ترین خدمات مربوط به خدمات بهداشتی و درمانی است.

 

* درآمدهای سالانه کشور به 26 میلیارد دلار کاهش یافته است
وی با بیان اینکه تورم را مهار کرده و جلوی سرعت رشد قیمت‌ها را گرفته یا کاهش داده‌ایم، خاطرنشان کرد: متأسفانه درآمدهای سالانه کشور از مبالغ حدود 106 تا 110 میلیارد دلار به 26 میلیارد دلار کاهش یافته و توجه به این نکته ضروری است.

سخنگوی دولت تدبیر و امید با اشاره به اینکه اگر دولت یازدهم طرح مسکن مهر را آغاز می‌کرد به شیوه دیگری عمل می‌کرد، تصریح کرد: دولت یازدهم نه تنها ساخت مسکن مهر را قطع نکرد بلکه در شهرهای بزرگ از جمله شیراز تا سقف 500 میلیون ریال وام ارزان قیمت را برای حمایت از افراد کم‌درآمد و اقشار آسیب‌پذیر اختصاص داده و در بافت‌های فرسوده دولت بر مرمت مسکن تأکید دارد نه خرید خانه تا علاوه بر کوتاه شدن دست دلالان و واسطه‌ها در ساخت و ساز برای بسیاری از افراد نیز اشتغال ایجاد شود.

* تابستان امسال 400 هزار فرصت شغلی در کشور ایجاد شد
معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور با بیان اینکه دولت وام‌های ارزان قیمت را در حالی برای توسعه مسکن حمایتی پرداخت می‌کند که سالانه یک هزار و 200 میلیارد تومان یارانه پرداخت می‌کند، عنوان کرد: وضعیت اشتغال کشور گرچه به سمت مثبت پیش می‌رود اما دولت راضی نیست و با توجه به اینکه در تابستان امسال 400 هزار فرصت شغلی در کشور ایجاد شد اما 2 میلیون نفر بیکار آمار مناسبی نیست و باید دولت‌مردان در این زمینه تلاش بیشتری داشته باشند.

* تدوین بودجه 94 با قیمت نفت 70 تا 80 دلار
سخنگوی دولت با بیان اینکه برنامه‌هایی برای تحکیم بنیان خانواده مدنظر دولت است، افزود: با توجه به اینکه اعتبارات دولت محدود است این اعتبارات برای تخصیص اهم و مهم می‌شوند چرا که ممکن است تمام این بودجه‌ها در خزانه وجود نداشته باشد و درآمد خزانه ما 100 درصد نیست.


معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه دولت برای اینکه با مشکل عدم تحقق بودجه مواجه نشود از ابتدا با اعداد معقول برنامه‌ریزی می‌کند، خاطرنشان کرد: رقمی که در حال حاضر برای هر بشکه نفت پیش‌بینی می‌شود بین 70 تا 80 دلار است و دولت نیز با توجه به این واقعیت‌ها لایحه بودجه را تنظیم می‌کند.

نوبخت با بیان اینکه تاکنون هیچ منبع رسمی پیش‌بینی نکرده که رقم قیمت هر بشکه نفت خام در بازارهای جهانی به کمتر از 70 دلار برسد، تصریح کرد: برنامه‌ریزی دقیق و تخصیص هدف‌مند منابع ریالی و ارزی بسیار مهم است، همان‌گونه که در سال 93 نیز با وجود تمام مشکلات تخصیص‌های مناسب بودجه‌ای در استان‌های کشور انجام شد.

 

اخبار اقتصادی - تسنیم

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------