تشدید تقاضای فیزیکی در بازار طلا؟



اخبار اقتصادی - پیش‌بینی‌های کاهشی پس از دو هفته رشد اونس
تشدید تقاضای فیزیکی در بازار طلا؟

طلا در دو هفته کاری گذشته 2 درصد، هر هفته یک درصد، رشد ارزش خود را تجربه کرد، اما این رشد هم برآیند پیش‌بینی‌های کوتاه‌مدت را افزایشی نکرده است. در آخرین نظرسنجی پایگاه اینترنتی «کیتکو»، اکثر کارشناسان گفته‌اند که فلز زرد در هفته کاری جاری موضع دفاعی خواهد گرفت.

در نظرسنجی این هفته کیتکو، 19 کارشناس شرکت کرده‌اند که از این میان 5 نفر افزایش و 11 نفر کاهش قیمت‌ها را پیش‌بینی کرده اند. 3 نفر هم از مشخص نبودن یا خنثی بودن روند طلا در روزهای پیش رو گفته‌اند. در نظرسنجی قبلی کیتکو بیشتر کارشناسان کاهش قیمت‌ها را پیش‌بینی کرده بودند، پیش‌بینی‌ که تا پیش از خیز قیمت‌ها در روز جمعه درست از کار درآمده بود. در هفته گذشته بهای آنی اونس، 10 دلار و بهای آتی آن برای تحویل در ماه دسامبر حدود 4 دلار افزایش یافت. قیمت آنی اونس در پایان هفته روی 1188 دلار ایستاد، اما چنان که اشاره شد برآیند پیش‌بینی‌ها کاهشی مانده است.


کن موریسون، دبیر خبرنامه اینترنتی Morrison on the Markets می‌گوید: «جالب ترین مساله بازار، افزایش تند تمایل به بازار آتی در هفته گذشته است.

 

در هفته‌ای که قیمت‌ها در حال تثبیت بودند، معاملات آتی وضعیت خوبی داشت. این امر نشان می‌دهد پول جدیدی که وارد بازار می‌شود در جهت‌گیری بازار موثر خواهد بود. با توجه به ادامه قوی ماندن دلار همراه با الگوی طلای آتی، روند هزینه - فایده همچنان به نفع کاهش قیمت‌ها عمل می‌کند تا سطح 1130 دلار دوباره سنجیده شود.» رالف پرستون، مدیر Heritage West Financial در میان اقلیتی است که از افزایش قیمت‌ها می‌گویند. او می‌گوید: «من در انتظار جهشی بر خلاف روند بازار در روزهای قبل از جمعه هستم.» برخی دیگر از هواداران افزایش قیمت هم از اثر افزایش تقاضای فیزیکی با کاهش سطوح قیمتی می‌گویند که می‌تواند از افزایش قیمت‌ها حمایت کند. البته مثل همیشه کسانی هم هستند که از مشخص نبودن روند بازار می‌گویند. آدریان دی، رئیس یک موسسه مدیریت دارایی می‌گوید: «من نظر خنثی دارم. وقتی هیچ جهت‌گیری واضحی در بازار وجود ندارد، صحبت از افزایش یا کاهش قیمت‌ها دشوار است.

 

طلا در حال تلاش برای جهش از کف است، اما خریداران هیچ عجله‌ای ندارند و این امر فشار را روی بازار حفظ می‌کند.» در هفته کاری جدید بازارهای جهانی طلا که از امروز آغاز می‌شود، معامله گران فلز زرد باز هم مانند هفته‌های گذشته به نوسان‌های شاخص دلار آمریکا و همچنین داده‌های اقتصادی منتشر شده از بزرگ‌ترین اقتصاد جهان توجه خواهند داشت. در کنار این دو عامل مهم میزان تقاضای فیزیکی در بازار هم به دقت دیده‌بانی خواهد شد. اقتصاد ایالات‌متحده این هفته چند داده مهم را گزارش خواهد کرد که هم به‌طور مستقیم و هم به‌طور غیرمستقیم، با اثر بر نرخ‌های برابری دلار، بر بازار فلزهای گرانبها اثرگذار خواهد بود. تقاضای فیزیکی نیز به‌دلیل کاهش سطوح قیمتی و نزدیک شدن به آغاز سال نو چینی مورد توجه خواهد بود. آیا تشدید تقاضای فیزیکی پیش‌بینی‌های کاهشی را نادرست خواهد کرد؟

اخبار,اخبار اقتصادی,رشد اونس

اخبار اقتصادی - دنیای اقتصاد

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------