3 عامل کوتاه‌مدت بازار اونس



اخبار اقتصادی - پیش‌بینی‌های هفتگی بالاخره افزایشی شدند
3 عامل کوتاه‌مدت بازار اونس

اونس طلا در هفته کاری گذشته نه تنها 14 دلار رشد کرد؛ بلکه از مرز 1200 دلار هم گذشت تا پیش‌بینی‌ها برای نخستین بار پس از چند هفته افزایشی شود. این 3 واقعیت می‌تواند بازار هفته جاری را تحت‌تاثیر قرار دهد. هر اونس فلز زرد هفته گذشته را با قیمت 1188 دلار آغاز کرد و با قیمت 1202 دلار به پایان برد.

روز اول: نوسان‌های شدیدی که در طول هفته ادامه داشت در نخستین روز هفته هم مشاهده شد، ولی قیمت نهایی روز دوشنبه ثباتی تقریبا کامل را نسبت به آخرین قیمت هفته پیشین نشان می‌داد. اونس که این روز با قیمت 1188 دلار آغاز کرده بود، در نهایت روی قیمت 1187 دلار ایستاد. در این روز اصلاح دوباره نمودارهای فنی و همچنین تقویت دلار باعث افت طلا شد، اما «پوشش کوتاه‌مدت» معامله‌گران به‌دلیل سطح پایین قیمت‌ها باعث خنثی شدن اثر عوامل افزایشی شد. «عقب‌نشینی اصلاحی» پس از خیز روز جمعه اتفاق افتاد و تقویت دلار هم فشار روی بازار فلزهای گرانبها را افزایش داد. با این همه روز دوشنبه هواداران افزایش قیمت‌ها در بازار هم موقعیت بدی نداشتند؛ چراکه خیز روز جمعه و جمعه قبل از آن احتمال افزایش قیمت‌ها را حفظ کرده بود.


روز دوم: سه‌شنبه روز رشد 10 دلاری بهای اونس بود تا قیمت نهایی دومین روز کاری 1197 دلار باشد. اونس روز سه‌شنبه حتی قیمت 1205 دلار را هم لمس کرد. رشد روز سه‌شنبه عمدتا ناشی از «پوشش کوتاه‌مدت»، «شناسایی سود» و «تضعیف شاخص دلار» بود. به این ترتیب طلا در مقطعی از دومین روز کاری بالاترین قیمت‌ها در 3 هفته پیش از آن را تجربه کرد. در این روز در حالی که عوامل داخلی ناشی از رفتار معامله‌گران قیمت این کالای گرانبها را بالا می‌برد، کاهش ارزش دلار هم به کاهش فشار روی بازار فلزهای گرانبها کمک کرد. طلا در این روز همچنین از خبر افزایش صادرات طلای هند و رسیدن آن به بالاترین سطح از اکتبر سال 2013 سود برد. سه‌شنبه همچنین اخبار ژاپن مورد توجه بود. با بازگشت اقتصاد این کشور به رکود، شینزو آبه نخست‌وزیر، تعویق افزایش مالیات و برگزاری انتخابات زودهنگام را اعلام کرد. دومین عامل خارجی مهم در بازار طلا؛ یعنی قیمت نفت خام سه‌شنبه با کاهش روبه‌رو بود تا بخشی از اثر افزایشی تضعیف دلار را خنثی کند.


روز سوم: قیمت نهایی روز چهارشنبه 1183 دلار بود. روز چهارشنبه قیمت 1203 دلار هم برای اونس ثبت شد، اما بازار در کل روند کاهشی داشت. افزایش فشار فروش همزمان با اعلام نتایج یک نظرسنجی در مورد همه‌پرسی سوئیس باعث شد که قیمت‌ها افت کنند. تازه‌ترین نظرسنجی از مردم سوئیس نشان می‌دهد که تنها 38 درصد آنها به افزایش ذخایر طلا به 20 درصد دارایی‌های بانک مرکزی رای مثبت خواهند داد. با این همه با افت شدید قیمت اونس که تا رقم 1176 دلار هم ادامه پیدا کرد، تقاضا در بازارهای جهانی بالا رفت، اما خیز قیمتی تا رقم 1196 دلار هم پایدار نبود تا قیمت نهایی اونس همان 1183 دلار باشد.


روز چهارم: اونس در چهارمین روز هفته11 دلار رشد داشت تا قیمت 1194 دلار برای آن ثبت شود. جهش اصلاحی این روز پس از افزایش فشار فروش در آخر وقت چهارشنبه صورت گرفت. داده‌های اقتصادی آمریکا در روز پنج‌شنبه در مجموع خوب در نظر گرفته شدند و برای افزایش خرید طلا به‌عنوان سرمایه امن به‌عنوان مانع عمل کردند. با این همه افزایش تقاضا به‌دلیل سطوح قیمتی آخر وقت چهارشنبه به رشد قیمت در این روز کمک کرد. پنج‌شنبه چین و اروپا هم داده‌های اقتصادی بدی منتشر کردند که اثری افزایشی بر بازار طلا داشت، اثری که در روز جمعه نیز ادامه پیدا کرد.


روز پنجم: اونس روز جمعه دوباره مرز 1200 دلار را پشت‌سر گذاشت، اما مهم تر اینکه قیمت نهایی آخرین روز کاری هم بالای این مرز رقم خورد. بیشترین و کمترین قیمت‌های ثبت شده برای اونس در روز جمعه 1186 و 1208 دلار بود. رشد روز جمعه و ثبت قیمت 1202 دلار برای اونس در حالی اتفاق افتاد که شاخص دلار در این روز با رشد مواجه بود. آیا این نشانه این است که فلز زرد به‌رغم وجود عوامل متعدد کاهشی توان رشد دارد؟ پیش‌بینی کارشناسان مورد مشاوره کیتکو چنین می‌گوید. جزئیات پیش‌بینی‌ها از روند این کالای گرانبها در روزهای پیش رو را در گزارش فردای «دنیای اقتصاد» بخوانید.

  پیش‌بینی‌ها پس از سومین هفته رشد
جالب اینجا است که طلا در حالی سومین هفته پیاپی رشد خود را رقم زده که در دو هفته نخست افزایش، پیش‌بینی‌های کوتاه‌مدت کاهشی مانده بودند. حالا برآیند پیش‌بینی‌های کارشناسان برای هفته کاری ای که از فردا آغاز می‌شود افزایشی شده‌اند، گرچه باید توجه داشت که در ماه‌های گذشته بسیاری از پیش‌بینی‌ها نادرست از کار درآمده‌اند. دقیق نبودن پیش‌بینی‌ها تا حدی وابسته به نوسانات شدیدی است که بسیاری از تحلیلگران را سردرگم کرده است. اونس طلا در ماه‌های رفته از سال 2014 میلادی قیمت‌هایی نزدیک به 1100 دلار و نزدیک به 1300 دلار را تجربه کرده تا بخشی از جذابیت بازار به‌دلیل ابهام‌های موجود از دست برود.


برخی تحلیلگران اقتصادی و فعالان بازار طلا بر این باورند که سیاست‌های پولی بانک‌های مرکزی جهان در شرایط کنونی تاثیر زیادی بر نوسانات قیمت جهانی طلا دارد. به گزارش سایت طلا به نقل از پایگاه اینترنتی سی‌ان‌بی‌سی، قیمت طلا که 7 نوامبر به کمتر از 1131 دلار یعنی پایین‌ترین سطح در 4 سال و نیم اخیر رسیده بود در روزهای اخیر با افزایش چشمگیری روبه‌رو شده و به مرز 1200 دلار در هر اونس رسیده است. سیمون دریک، تحلیلگر اقتصادی BNY Mellon می‌گوید که افزایش مجدد قیمت طلا می‌تواند نشانه بازنگری سرمایه‌گذاران نسبت به سیاست‌های اقتصادی و پولی آمریکا باشد.


در هفته‌های اخیر برخی تحلیلگران اعلام کردند که این احتمال وجود دارد که فدرال رزرو زودتر از موعد نرخ بهره را افزایش دهد و این مساله فشار زیادی بر قیمت طلا وارد کرده است. البته فدرال رزرو آمریکا تنها بانک مرکزی نیست که سیاست‌های آن بر قیمت طلا موثر است. برگزاری همه پرسی درخصوص افزایش ذخایر طلای بانک مرکزی سوئیس نیز می‌تواند طی روزهای آینده تاثیر زیادی بر قیمت طلا داشته باشد. این همه‌پرسی روز 30 نوامبر برگزار می‌شود. این احتمال نیز وجود دارد که بانک مرکزی اروپا اقدام به خرید ذخایر طلا کند که این مساله نیز می‌تواند موجب افزایش چشمگیر قیمت این فلز زرد شود. تصمیم احتمالی بانک مرکزی هند برای محدود کردن واردات طلا نیز عامل مهم دیگری است که می‌تواند بر قیمت طلا موثر باشد. در روزهای پیش رو داده‌هایی که از اقتصاد قاره سبز منتشر می‌شود و همچنین نتیجه نشست کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) می‌تواند بازار فلزهای گرانبها و از جمله بازار طلا را تحت‌تاثیر قرار دهد. آیا رشد 14 دلاری هفتگی، گذر از مرز روانی و افزایشی شدن پیش‌بینی‌ها ارزش طلا را باز هم بالا خواهد برد؟

 

اخبار,اخبار اقتصادی,اونس

 

اخبار اقتصادی - دنیای اقتصاد

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------