آخرین اخبار اقتصادی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

خرید حلقه طلا برای عروس و دامادها آرزو شد / یک‌جفت حلقه ساده ۲۳ میلیون آب می‌خورد!

قیمت طلا از مرز سه میلیون و ۸۰۰ هزار تومان عبور کرده تا خرید نیم‌ست ۱.۸ گرمی طلا نزدیک ۹ میلیون تومان هزینه داشته باشد. به…

احتمال خروج کشور از بحران خشکسالی/ نجات سدها از وضعیت قرمز



اخبار,اخباراقتصادی,سد

اخبار اقتصادی - احتمال خروج کشور از بحران خشکسالی/ نجات سدها از وضعیت قرمز

مشاور وزیر نیرو با اعلام اینکه ایران در هفتمین سال خشکسالی مستمر قرار دارد گفت: با این حال، احتمال می رود با بهبود بارش ها وضعیت ذخیره آب سدها بهبود یابد.

محمد حاج رسولی ها گفت: اگرچه میزان بارش کشور تا پایان آبان ماه 39 میلیمتر بوده که نسبت به سال آبی گذشته 44 درصد افزایش داشته، اما با توجه به اینکه بارش های پاییزی تنها یک چهارم بارش سالیانه است، نمی توان درباره منابع آبی کشور قضاوت زودهنگام کرد.

مشاور وزیر نیرو اظهارداشت: با توجه به 7 سال خشکسالی مستمر در کشور، پیش بینی اولیه در مردادماه امسال نشان می داد که در سال آبی 94 - 93 وضعیت نسبت به سال های گذشته مطلوب تر خواهد بود.

وی با اشاره به وضعیت حوضه دریاچه ارومیه ادامه داد: در سال های گذشته بیشترین مشکل را در حوضه آبریز دریاچه ارومیه داشتیم که شرایط بهتر شده و امیدواریم با ادامه روند موجود، وضعیت مخزن سدهای کشور بهبود یابد چرا که در تَرسالی ها وقتی موجودی مخزن سدها بهبود می یابد، برای دو سال آینده حجم آب ذخیره شده جوابگوی تامین آب شرب خواهد بود.

این مقام مسئول در وزارت نیرو با اشاره به چالش های بخش آب کشور گفت: بزرگترین چالش ما اقتصاد آب است و تاکنون هیچ قدمی در این مسیر نتوانسته ایم برداریم، در این زمینه حتی از کشورهای همسایه خود هم عقب هستیم.

حاج رسولی ها مشکل دوم بخش آب را مدیریت بهم پیوسته حوضه های آبریز دانست و تاکید کرد: در این بخش علاوه بر اینکه تا 3 سال گذشته اقدام قابل توجهی انجام نشده بود، با اقدام هایی یکپارچگی حوضه های آبریز را هم از بین برده بودیم.

وی ادامه داد: در طول برنامه پنجم اقدام هایی در این زمینه آغاز شده و امیدواریم با ادامه این طرح، ساماندهی مناسبی در این زمینه به نتیجه برسد. مشاور وزیر نیرو درباره طرح مدیریت به هم پیوسته حوضه های آبریز گفت: در طول اجرای برنامه پنجم، وزارت نیرو مکلف بود تقسیم حوضه ای را بر مدیریت آب پیاده سازی کند که طبق این برنامه این مدیریت باید در 3 سطح ملی، حوضه ای و استانی برنامه ریزی و اجرا می شد و آغاز این طرح با مجوز مجلس از سال 90 بوده است.

این مقام مسئول در وزارت نیرو اظهارداشت: نبود مدیریت به هم پیوسته حوضه های آبریز سبب شده بود که بخشی نگری و تقسیمات سیاسی در حکمرانی بخش آب به وجود آید و بدون این طرح نمی توانستیم برای هر حوضه آبریز برنامه جامعی اجرا کنیم، چرا که هر استان طبق منافع خود در این زمینه اقدام می کرد. در هر حال بخشی که بیشترین ضربه را تحمل کرده محیط زیست کشور بود و اولین مغلوب معادلات آب، محیط زیست بود.

حاج رسولی ها ادامه داد: با این رویکرد در حوضه آبریز، 6 حوضه اصلی کشور به 4 حوضه کلان شامل حوضه فلات مرکزی (مرکزی، هامون و سرخس)، حوضه ارومیه، حوضه خزر و حوضه خلیج فارس و دریای عمان تقسیم شد تا با استقرار دفاتر مدیریت به هم پیوسته و اصلاح ساختارها، بتوانیم در قالب مدیریت جامع پاسخگوی نیازهای آب کشور باشیم.

وی با بیان اینکه مباحث مدیریت حوضه ای آب در شورای عالی آب مطرح و به تصویب اعضا رسیده است افزود: این یک راه طولانی است و انتظار نتیجه کوتاه مدت از آن نباید داشت، برای تضمین موفقیت طرح نیز مطالعه کاملی در این زمینه انجام شده و از نمونه های موفق جهانی ایده گرفته شده است.

مشاور وزیر نیرو با بیان اینکه تشکیل شورای آبریز زاینده رود اولین حوضه عملیاتی در این زمینه بود تصریح کرد: در دولت یازدهم این موضوع به طور جدی آغاز شده و با حضور چیت چیان در راس وزارت نیرو، اولین جلسه شورا با حضور وی تشکیل و پیگیری شد، اما برای موفقیت در مدیریت به هم پیوسته حوضه های آبریز همه عوامل اجرایی همچون جهاد کشاورزی، قوه قضائیه، وزارت کشور، وزارت صنایع، سازمان محیط زیست و تشکل های کشاورزی باید با اعتقاد جدی در این موضوع وارد شوند.

حاج رسولی ها از پیاده سازی مدیریت به هم پیوسته در 2 سال آینده در تمام حوضه های آبریز کشور خبر داد و گفت: مشارکت ذینفعان در این موضوع بسیار مهم است، حتی در مناطقی از کشور توزیع آب به خود کشاورزان واگذار شده و در کنار آن باید آگاهی رسانی عمومی نیز در سطح مدیران کلان و مردم انجام گیرد.

وی در خصوص اقدام شرکت مدیریت منابع آب درباره احیای دریاچه ارومیه گفت: در حوضه دریاچه ارومیه در ابتدای دولت یازدهم کارگروه نجات دریاچه به دستور رئیس جمهور تشکیل شد، بنابراین برای جلوگیری از موازی کاری با کارگروه، اعضای این گروه با ترکیب شورای حوضه آبریز یکسان انتخاب شده اند، مدیرکل حوضه آبریز نیز در برنامه های فکری و عملیاتی کارگروه حضور دارد و با پشتوانه خوبی در حال عملیاتی شدن است، اطلاعات فنی نیز از وزارت نیرو ارائه می شود.

این مقام مسئول در وزارت نیرو بر ضرورت تشکیل حوضه آبریز کرخه نیز تاکید کرد و گفت: مشکل حوضه کرخه کمتر از زاینده رود و ارومیه نیست و پیچیدگی زیادی دارد و قدم بعدی مدیریت منابع آب تشکیل مدیریت بهم پیوسته حوضه کرخه است.

 

اخبار اقتصادی - مهر

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------