آخرین اخبار اقتصادی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

خرید حلقه طلا برای عروس و دامادها آرزو شد / یک‌جفت حلقه ساده ۲۳ میلیون آب می‌خورد!

قیمت طلا از مرز سه میلیون و ۸۰۰ هزار تومان عبور کرده تا خرید نیم‌ست ۱.۸ گرمی طلا نزدیک ۹ میلیون تومان هزینه داشته باشد. به…

فلز زرد در گرداب داده‌ها



اخبار اقتصادی - رای منفی سوئیسی‌ها به همه پرسی «طلایی»
فلز زرد در گرداب داده‌ها

با سقوط 34 دلاری بهای اونس در هفته کاری گذشته، برآیند پیش‌بینی‌های کوتاه‌مدت کاهشی شده است. جالب اینجا است که این پیش‌بینی‌های کاهشی برای هفته‌ای انجام شده که مملو از داده‌های مهم اقتصادی است، داده‌هایی که می‌تواند بر بازار فلزهای گرانبها اثرگذار باشد.

هفته جدید کاری با معلوم بودن نتیجه همه پرسی سوئیس درباره ذخایر طلا آغاز می‌شود و تا پایان 5 روز کاری هفته داده‌های دیگری نیز از راه خواهد رسید. فعلا بیشتر شرکت‌‌کنندگان در آخرین نظرسنجی پایگاه اینترنتی «کیتکو» که پیش از برگزاری همه‌پرسی طلایی سوئیس انجام شده پیش‌بینی کرده‌اند که با رای «نه» به افزایش ذخایر طلای بانک مرکزی سوئیس، ادامه تقویت دلار و همچنین ادامه سقوط نفت، فلز زرد افت بیشتری را تجربه کند. نتیجه این همه پرسی بعدازظهر یکشنبه مشخص شد. 78 درصد سوئیسی‌ها در این همه پرسی به افزایش ذخایر طلای «بانک ملی سوئیس» رای منفی دادند.

پیش‌بینی‌های هفتگی
اما در نظرسنجی این هفته کیتکو، 19 کارشناس شرکت کرده‌اند که از این میان 5 نفر افزایش و 11 نفر کاهش قیمت‌ها را پیش‌بینی کرده‌اند. 3 نفر هم از مشخص نبودن یا خنثی بودن روند طلا در هفته پیش رو گفته‌اند. برآیند پیش‌بینی‌ها برای هفته گذشته افزایشی بود، اما قیمت آنی هر اونس طلا در نهایت 34 دلار افت کرد. مهم‌ترین دلیل این سقوط، تصمیم کشورهای عضو اوپک مبنی بر عدم تغییر سطح تولید این سازمان و در نتیجه افت بیشتر بهای نفت خام بود. افت قیمت نفت چندی است که همسو با تقویت دلار به‌عنوان عامل فشار بر طلا عمل می‌کند.


چنان که اشاره شد روند طلا در روزهای پیش رو تحت‌تاثیر داده‌های بسیار مهمی خواهد بود. همه پرسی سوئیس درباره افزایش ذخایر طلای «بانک ملی سوئیس» به میزان 20 درصد کل دارایی‌های این بانک مرکزی روز گذشته برگزار شد. نتیجه این نظرسنجی می‌تواند باعث افت ارزش طلا شود، گرچه اثر کاهشی آن ممکن است محدود باشد. افشین نبوی، از کارشناسان مشاور کیتکو در گفت‌و‌گو با هفته نامه «تجارت فردا» گفته که اثر رای منفی سوئیسی‌ها به پیشنهاد افزایش ذخایر طلا شدید نخواهد بود. واضح است که رای «آری» می‌توانست قیمت طلا را با افزایش مواجه کند.


آدریان دی، رئیس موسسه مدیریت دارایی Adrian Day می‌گوید که طلا فعلا بیشتر با احتمال رشد روبه‌رو است تا افت. او می‌گوید: «مهم‌ترین عامل تعیین‌کننده بازار در هفته جدید همه پرسی سوئیس است.» اما کالین چیزینسکی، استراتژیست ارشد بازار در CMC Markets می‌گوید که طلا به کاهش خود ادامه خواهد داد. او می‌گوید: «با احتمال رای منفی به همه‌پرسی سوئیس درباره ذخایر طلا و سقوط نفت پس از اجلاس اوپک طلا با افت روبه‌رو می‌شود. افت نفت به معنای کاهش تورم در جهان نیز است که خود تقاضا برای طلا را کاهش می‌دهد. در نهایت بانک مرکزی اروپا هم این هفته نشستی برگزار می‌کند که در صورتی که در آن از محرک‌های مالی صحبتی به میان آید، فشار بر بازار طلا افزایش پیدا خواهد کرد. اونس طلا ممکن است اوایل دسامبر کف قیمتی ماه نوامبر یعنی رقم 1130 دلار را دوباره بسنجد.» پیتر‌هاگ، مدیر بازرگانی بخش فلزات کیتکو می‌گوید: «اگر رای سوئیسی‌ها به همه پرسی طلا منفی باشد، من انتظار کاهش قیمت‌ها را دارم. تصور من این است که دلار آمریکا باز هم به تقویت خود ادامه خواهد داد.» مارک لیبوویت، دبیر VR Gold Letter روند طلا را «افزایشی» می‌داند، «به ویژه اگر همه پرسی سوئیس رای موافق بگیرد.» دولت و بانک مرکزی سوئیس با افزایش ذخایر طلای این کشور مخالف هستند.


شما در حالی این گزارش را می‌خوانید که همه پرسی سوئیس برگزار و نتیجه آن مشخص شده، اما این هفته داده‌های مهم دیگری نیز برای بازارهای مالی دارد. نشست شورای حاکم بانک مرکزی اروپا و انتشار گزارش میزان اشتغال‌زایی اقتصاد آمریکا در ماه نوامبر مهم‌ترین داده‌های هفته است. جزئیات دیگر داده‌های مهم را نیز می‌توانید در جدول ببینید. اونس هفته گذشته از قیمت 1202 به قیمت 1168 دلار رسید. آیا طلا تحت‌تاثیر سیل داده‌ها مطابق با نظر اکثر کارشناسان در جهت افت بیشتر حرکت خواهد کرد؟ مساله مهم این است که قیمت نهایی هفته گذشته، قیمت نهایی ماه نوامبر نیز هست که می‌تواند بر معاملات آخرین ماه سال میلادی اثرگذار باشد.

پیش‌بینی‌های بلندمدت
پیش‌بینی‌های کوتاه‌مدت در حالی کاهشی شده‌اند که پیش‌بینی‌های بلندمدت با حرکت اونس از قیمت 1130 دلار به سوی مرز 1200 دلار هم افزایشی نشده بودند. برخی تحلیلگران بازارهای بین‌المللی بر این باورند که با توجه به تحولات اقتصادی جهان احتمال اینکه قیمت طلا در کوتاه‌مدت با افزایش چشمگیری روبه‌رو شود، بسیار ناچیز خواهد بود. به گزارش سایت طلا به نقل از پایگاه اینترنتی ماتلی فول، فیل روسو، تحلیلگر ارشد موسسه Raymond James تاکید دارد که قیمت طلا به‌طور میانگین طی سال آینده به 1200 دلار خواهد رسید. او پیش از این قیمت طلا در سال 2015 میلادی را بیش از 1275 دلار اعلام کرده بود. روسو همچنین پیش‌بینی کرده که قیمت طلا در دوره طولانی‌تر نیز به‌طور متوسط به 1200 دلار خواهد رسید.

 3 عامل فشار
بر اساس گفته‌های کارشناسان، 3 دلیل برای عدم افزایش احتمالی قیمت طلا در کوتاه‌مدت وجود دارد. نخستین عامل تعیین‌کننده و مهم ادامه تقویت ارزش دلار خواهد بود. به صورت تاریخی روند تحولات ارزش دلار و قیمت طلا در مسیری معکوس حرکت کرده‌اند. افزایش ارزش دلار در ماه‌های اخیر فشار زیادی را بر قیمت طلا وارد کرده است. ادامه مشکلات اقتصادی در اروپا، ژاپن و اخیرا چین و سایر کشورهای نوظهور تاثیر زیادی بر افزایش ارزش دلار در برابر سایر ارزهای معتبر بین‌المللی داشته است و این مساله خبر بدی برای سرمایه‌گذاران بازار طلا است. سرمایه‌گذاران بین‌المللی معمولا در شرایط بحران‌ها و تنش‌های سیاسی اقدام به خرید طلا می‌کنند، ولی داستان امسال متفاوت است؛ بهبود اوضاع اقتصادی آمریکا موجب شده تا به‌رغم بحران اوکراین و اقدامات تروریستی داعش در خاورمیانه سرمایه‌گذاران بین‌المللی تمایل چندانی برای خرید طلا نداشته باشند.


دومین عامل مهم و موثر بر قیمت طلا نگرانی سرمایه‌گذاران نسبت به افزایش احتمالی نرخ بهره آمریکا در ماه‌های آینده است. افزایش نرخ بهره آمریکا بی‌شک موجب افزایش ارزش دلار خواهد شد و این مساله جذابیت دلار برای سرمایه‌گذاران را افزایش خواهد داد. این در شرایطی است که بانک‌های مرکزی اروپا ژاپن و چین اجرای سیاست‌های محرک پولی جدید را در اولویت قرار داده‌اند. خبر بدتر برای سرمایه‌گذاران بازار طلا این است که افت قیمت نفت نیز موجب کاهش فشارهای تورمی شده و این مساله نیز فشار زیادی را بر قیمت طلا وارد خواهد کرد. 


سومین علت نیز ادامه روند صعودی خروج طلا از صندوق‌های بزرگ سرمایه‌گذاری جهان است. حدود 35 درصد تقاضای جهانی طلا از سوی سرمایه‌گذاران است و ادامه روند خروج و فروش ذخایر طلا خبر بسیار بدی خواهد بود.

اخبار,اخبار اقتصادی,فلز زرد

 اخبار اقتصادی - دنیای اقتصاد

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------