سقوط قیمت‌نفت به پایین ترین سطح



اخبار,اخبار اقتصادی,نفت

 اخبار اقتصادی - سقوط قیمت‌نفت به پایین ترین سطح

پس لرزه‌های تصمیم اوپک مبنی بر حفظ سطح تولید خود امروز (دوشنبه) در بازار نفت ادامه داشت و بهای نفت برنت با سقوط به مرز 68 دلار به پایین‌ترین سطح 5 سال اخیر رسید.

این روند که کمتر از یک هفته پس از نشان می‌دهد که اشباع عرضه در بازار ادامه دارد.تحلیلگران پیش‌بینی می‌کنند قیمت نفت در آینده نزدیک تا کف 60 دلار پایین خواهد آمد.


بیژن زنگنه وزیر نفت کشورمان گفت: "شوک درمانی" کاهش شدید قیمت نفت که به پایین‌ترین سطح پنج سال اخیر رسیده نمی‌تواند راهکار اوپک برای به دست آوردن سهم بازار در برابر تولیدکنندگان نفت شیل آمریکا باشد.


بر این اساس بهای نفت سبک امریکا برای تحویل در ماه ژانویه با یک دلار و 49 سنت کاهش به 64 دلار و 66 سنت در هر بشکه رسید و نفت برنت برای تحویل در همین ماه با یک دلار و 64 سنت کاهش 68 دلار و 51 سنت در هر بشکه معامله شد تا به زیر کانال 70 دلار که به لحاظ روانی اهمیت زیادی دارد، آمده باشد.

نفت برنت حتی در نخستین ساعات معاملات امروز قیمت 67 دلار و 90 سنت را نیز تجربه کرد که پایین ترین سطح قیمتی از فوریه 2010 تاکنون بود.

مایکل مک کارتی تحلیلگر نفتی در سیدنی استرالیا می‌گوید اقدامات منفی در بازار امروز نیز ادامه داشت. سرمایه گذاران همچنان پس از تصمیم هفته گذشته اوپک، قیمت نفت را آسیب پذیر می‌دانند.

وی افزود: ما تاکنون شاهد چنین اخبار یا تحولاتی که قیمت‌های نفت را چنین پایین بیاورد نبوده ایم.

کاهش مداوم قیمت نفت در شرایطی است که سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) پنجشنبه گذشته در نشست وزرای خود تصمیم گرفت که سقف تولید رسمی 30 میلیون بشکه ای خود را تغییر ندهد.

اوپک درخواست برخی از اعضا برای کاهش تولید را نپذیرفت این در شرایطی است که مازاد عرضه و تقاضای کم باعث کاهش حدود 40 درصدی قیمت نفت از ماه ژوئن تاکنون شده است و تحلیلگران هشدار می‌دهند که کاهش های بیشتر در راه است.

بانک ANZ اعلام کرد: تصمیم اوپک باعث شد که عرضه و تقاضا در بازار متعادل نشود.

نفت سبک آمریکا در آخرین روز معاملات هفته گذشته پس از تصمیم اوپک یک کاهش کم سابقه هفت دلار و 54 سنتی را تجربه کرد. نفت برنت نیز دو دلار و 43 سنت در هر بشکه کاهش داشت.

اعضای فقیرتر اوپک نظیر ونزوئلا و اکوادور این سازمان را برای کاهش تولید تحت فشار گذاشته بودند زیرا کاهش قیمت‌ها باعث کاهش درآمدهای آنها و نگرانی درباره اقتصادشان شده است. اما اعضای قوی تر این سازمان تحت رهبری عربستان در برابر این درخواست‌ها مقاومت کرده و آن را منوط به تضمین سهم بازار خود در بازار رقابتی امروز دانسته‌اند.

 

اخبار اقتصادی - ایسنا

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------