شکل‌گیری رانت جدید در بازار ارز



اخبار,اخبار اقتصادی,بازار ارز

اخبار اقتصادی - اختلاف قیمت ارز دولتی و آزاد 800 تومان شد
شکل‌گیری رانت جدید در بازار ارز

اختلاف قیمت دلار دولتی و آزاد با نوسانات اخیر ارزی به حدود 800 تومان رسیده است و این موضوع، اجرای سیاست ارز تک نرخی را با چالش‌های جدیدی روبرو خواهد کرد.

قیمت دلار به عنوان یکی از ارزهای مرجع در کشورمان که طی روزهای اخیر با افزایش قیمت مواجه شد، روز گذشته با اظهارنظر رئیس کل بانک مرکزی و وزیر اقتصاد متوقف شد و آخرین نرخ‌های روز یکشنبه برای فروش دلار به قیمت 3480 تا 3500 تومان هم اکنون بر روی تابلوهای صرافی ها در چهارراه استانبول تا میدان فردوسی تهران حک شده است.

یکی از فعالان بازار ارز در مورد پیش بینی نرخ دلار در روز جاری گفت: به نظر می‌رسد که نرخ دلار امروز با تغییراتی مواجه شد؛ اگرچه این تغییرات اندک باشد.

وی با اشاره به اظهارات روز گذشته رئیس کل بانک مرکزی، گفت: اظهارات مقامات اقتصادی به ویژه رئیس کل بانک مرکزی بر روی قیمت دلار در بازار تاثیر گذار است و هر اظهار نظری می‌تواند روند قیمت‌ها را تغییر دهد.

همچنین یکی دیگر از فعالان صرافی در اطراف میدان فردوسی عنوان کرد: پیش بینی بازار ارز در کشورمان ممکن نیست و هر اتفاقی در این بازار رخ می‌دهد. با این وجود، به نظر می‌رسد که نرخ‌ها در روز جاری، با کاهش مواجه شوند.

یکی دیگر از فعالان بازار ارز می‌گوید: به نظر می‌رسد دولت از طریق افزایش قیمت ارز می‌خواهد برای خود درآمدزایی داشته باشد. در همین حال، اگر قیمت دلار کاهش یابد، بعید است به میزان گذشته و قبل از آغاز روند افزایش قیمت‌ها برسد.

موضوع دیگر مورد توجه با افزایش قیمت دلار در بازار آزاد، افزایش اختلاف نرخ دلار دولتی و بازار آزاد است؛ به طوری که بانک مرکزی امروز نرخ دلار دولتی را 2684 تومان در نظر گرفته است، بر این اساس اختلاف قیمت فعلی بازار آزاد به میزان 3480 تا 3500 تومان تا نرخ اعلامی رسمی بانک مرکزی به حدود 800 تومان رسیده است.

همین موضوع برنامه ارز تک نرخی بانک مرکزی را به هاله ای از ابهام فرو می‌برد و یکسان سازی نرخ‌ها را با مشکلاتی مواجه خواهد کرد و بر این اساس باید منتظر برنامه بانک مرکزی بود و دید که آیا قیمت ارز دولتی را افزایش خواهد داد یا تلاش خود را برای کاهش نرخ در بازار انجام می دهد.

ولی الله سیف دیروز در مورد وضعیت بازار ارز گفته است: بازار ارز در شرایط تعادل به‌سر می برد و اتفاقاتی که طی روزهای اخیر افتاده است، به عواملی مربوط می‌شود که اصلی ترین آن، وضعیت ورودی ارز به بازار است.

رئیس کل بانک مرکزی با تاکید بر اینکه وضعیت تقاضا در بازار ارز متعادل است، افزوده است: تاثیر برخی اخبار بر این بازار موقتی است و تعادل به سرعت به بازار بازخواهد گشت.

همچنین علی طیب نیا وزیر امور  اقتصادی و دارایی نیز در واکنش به نوسان روزهای اخیر در بازار ارز گفته است: در شرایط بنیانی بازار ارز و سرمایه ایران، هیچ تغییر خاصی رخ نداده و انتظار ما وضع باثبات در بازار ارز و سرمایه است.

 

وی با بیان اینکه مردم بدانند در شرایطی که عوامل واقعی تغییر نکرده است، نباید رفتارهای هیجانی داشته باشند، گفته است: کسانی که در این شرایط متأثر از عوامل روانی، رفتار می‌کنند با زیان مواجه خواهند شد؛ همان طور که در گذشته هم شاهد این وضع بودیم.

طیب نیا افزوده است: در دوره کوتاه مدت نرخ ارز افزایش می یابد و کسانی که در این دوره خرید می کنند، قطعا با زیان مواجه و پشیمان می‌شوند. در یک سال اخیر چند بار این موضوع را تجربه کرده ایم، مردم ما که این تجربه را داشته اند، از رفتار هیجانی پرهیز کنند.

طیب نیا اظهار داشته است: تغییرات چند روز اخیر عمدتاً ناشی از برخی هیجانات و عوامل روانی است که در بازار رخ می‌دهد و متأثر از برخی خبرهای منتشره در بازار است. مردم مطمئن باشند در شرایط بنیانی و واقعی اقتصاد کشور هیچ تغییر خاصی حاصل نشده و این تغییرات گذراست.

 

اخبار اقتصادی - اقتصادآنلاین

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------