نکات مهم در نحوه وصول بدهی



نحوه وصول بدهی,راه های وصول بدهی,روش های وصول بدهی

نکات و روش های وصول بدهی

 

نکاتی طلایی در خصوص نحوه وصول بدهی

وصول بدهی نه تنها در ایران بلکه در سرتاسر دنیا یکی از موضوعات دعوی مهم می باشد.

بعلت گسترش حمایت از مصرف کنندگان و وجود تسهیلات اعتباری متنوع، افراد بیش از دارایی واقعی خود هزینه می کنند. در گذشته بعلت استفاده از وجه نقد در معاملات افراد از دارایی خویش مطلع بودند و متعاقبا می دانستند چه میزان می توانند هزینه کنند اما با وجود کارتهای اعتباری قضیه پیچیده شده و افراد بیش از حد هزینه می کنند. منهای کارتهای اعتباری دیگر تسهیلات بانکی مانند وامها هم نقش مهمی را در افزایش بدهی ها ایفا می کنند. پرداخت بدهی ها به تعویق می افتد اما هنگامی که موعد پرداخت فرا می رسد معلوم می شود که با احتساب درصد سود بایستی بیش از این خرج کردن را متوقف کنند و اگر پولی برای بازپرداخت نداشته باشند، بدهی به علت تاخیر با نرخ سود حاصل از آن روی هم انباشته می شود و بدهکار هیچگاه قادر به بازپرداخت بدهی نخواهد بود بنابراین شخص شروع به طفره رفتن یا پنهان شدن از طلب کار می کند.


مانند این گونه پرونده ها کم نیستند و مکررا اتفاق می افتند. تنها افرادی که در دادگاه برنده اند که بتوانند بدهی خود را به طلبکار پرداخت نمایند. حقی که طلبکار در این مورد دارد جزو حقوق شخصی می باشد. حقوق شخصی نوعی ارتباط قانونی میان طلبکار و بدهکار می باشد که در آن بدهکار تا زمانی که دین ادا شود و یا اینکه طلبکار دین خود را ببخشد دینی به گردن طلبکار دارد و طلبکار طبق مفاد این قانون می تواند به دادگاه رجوع کند و دادگاه بر اساس مدارک و  گزارش کارشناس ( که بعد از تعیین کارشناس و انجام تحقیقات لازم و گزارش وی بر اساس حقایق پرونده حاصل می شود) رأی خود را صادر می کند که البته ممکن است در صورت رضایت بخش نبودن، پرونده به دادگاه عالی رتبه تری رجوع یابد.


اما با افزایش پرونده های عدم پرداخت بدهی توسط بدهکاران این روش نمی تواند همیشه روش مناسبی باشد، همچنین ممکن است بدهکار تقاضای مهلت بیشتر کند که در این صورت بازه زمان باز پس دهی وی بیشتر می شود و نمی توان حکمی را اجرا کرد. در این دست از پرونده ها دیگر طلبکار نمی تواند به دادگاه رجوع کند اما هنوز ممکن است بدهکار بدهی خود را وصول کند. از این رو شرکتها و بانکها افراد حرفه ای را در زمینه جمع آوری بدهی اجیر می کنند تا بتوانند بدهی خود را از بدهکارها بگیرند. موسسات زیادی در زمینه جمع آوری بدهی راه اندازی شده اند. منهای این موسسات حتی قانون هم کارگزارانی را در زمینه وصول بدهی های مراجعه کنندگان به کار گرفته است. وصول بدهی معمولا با اطلاع رسانی فرد بدهکار از میزان بدهی که دارد آغاز میگردد و تا زمانی که شخص بدهی خود را بپردازد، مراجعه و تماس تلفنی به وی ادامه می یابد.


موارد مختلفی بوده اند که در آن فرد وصول کننده بدهی، فرد بدهکار را با تماس های وقت و بی وقت خود به ستوه آورده است.

 

نحوه وصول بدهی,راه های وصول بدهی,روش های وصول بدهی

برای وصول بدهی خود نباید با فرد بدهکار شبیه به مجرم رفتار کنید

 

راهکارهایی برای وصول بدهی:
به همین علت بهتر است که فرد وصول کننده بدهی برای دسترسی به بدهکار و وصول بدهیش از یک سری خط مشی ها پیروی کند. بعضی از این راهکارها در ادامه بیان شده اند:
1. فرد وصول کننده بدهی بایستی قبل از ارتباط با بدهکار، از هویت وی مطمئن شود، همچنین طلبکار اصلی را بشناسد و از صحت شماره تماس های بدهکار مطمئن گردد.
2. در تماس اولیه بایستی یک بازه زمانی توسط شخص بدهکار برای تسویه حساب تعیین گردد و وصول کننده بدهی نباید قبل از اتمام این بازه زمانی مکررا به بدهکار تماس بگیرد. یک یا دو تماس برای یادآوری کفایت می کند.
3. اگر فرد بدهکار در مورد داشتن این بدهی شک دارد بایتسی قبل از هرکاری این شک برطرف گردد.
4. مبلغ درخواستی از بدهکار بایستی درست و قانونی باشد.
5. برای تماس به بدهکار بایسی ساعاتی از روز انتخاب شوند که در آن موجبات دردسر برای فرد فراهم نگردد. پیگیریها در زمانهای آخر شب یا صبح خیلی زود نبایستی رخ دهند.
6. همچنین تماس به صورت مداوم یا مشغول کردن تلفن فرد بیش از اندازه نبایستی اتفاق بیفتد.
7. برای دیدار با فرد بدهکار بایستی از قبل به وی اطلاع داده شود. دیدارهای بدون هماهنگی قبلی تنها باستی زمانی رخ دهد که در آن بدهکار بیش از دو بار از قرار گذاشتن به نحوی طفره رود یا اجتناب کند.
8. پیگیریهایی که در آن ممکن است منجر به سرافکندگی فرد بدهکار در جامعه شود نباید رخ دهند.
9. پیگیریهای که باعث به تجاوز به حریم شخصی فرد بدهکار می شود ممنوع است.
10. پیگیری چه با تماس تلفنی، ایمیل و یا دیدار در محل کار بدهکار نباید رخ دهد.
11. اطلاعات مربوط به فرد بدهکار نبایستی به هیچ شخص سومی داده شود زیرا باعث می شود آبروی وی ریخته شود و یا به حریم شخصیش تجاوز گردد.
12. بایستی از تماسها و دیدارهای تهدیدآمیز اجتناب کرد.
13. در صورتی که بدهکار با پرداخت بدهیش موافقت کند و درخواست توقف تماس ها را داشته باشد، در خواست وی بایتسی اجرا شود.
14. در هنگام تماس با فرد بدهکار نبایستی از لحن توهین آمیز و یا همراه با بی احترامی استفده گردد.

برای وصول کننده بدهی، استفاده از نکات بالا می تواند مفید باشد. این را به خاطر داشته باشید که فرد بدهکار یک مجرم واقعی نیست و نباید با وی مانند یک مجرم رفتار کرد.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------