کارحلال24درصدبازدهی ندارد،بانک هاکلاه بردارند!



اخباراقتصادی,خبرهای اقتصادی,اکبرترکان

اکبرترکان معاون رئیس‌جمهوربا اشاره به نرخ سود 24 درصدی تسهیلات، گفت: حتی در کسب‌وکار حلال نیز امکان تحقق چنین بازدهی وجود ندارد. الا از طریق کلاه‌برداری وجود ندارد. این در حالی است که برخی وزرای دولت برای نگهداری بورس از فروپاشی دست به دامن دولت برای فروش ارزان خوراک پتروشیمی‌ها می‌شوند، چون با نرخ سود 24 درصدی تسهیلات بانکی می‌خواهند رقابت کنند.

 معاون رئیس‌جمهور در آیین‌ امضای تفاهم‌نامه مشترک با سازمان بورس، از تلاش برای راه‌اندازی منطقه آزاد مالی در آینده‌ای نزدیک خبر داد و گفت: زمینه سرمایه‌گذاری ایرانیان خارج از کشور در ایران به‌زودی فراهم می‌شود.


 اکبر ترکان دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری و مشاور رئیس‌جمهور صبح امروز در سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: با توجه به رفت‌وآمد هیأت‌های تجاری خارجی در ماه‌های اخیر شرایط لازم به‌منظور حضور ایران در حوزه‌های اقتصاد بین‌الملل فراهم شده و پیام‌هایی که به‌موازات این رفت‌وآمدها دریافت می‌شود، حاکی از تلاش به سمت رشد و توسعه است.


 وی افزود: به‌منظور تسهیل ورود سرمایه‌گذار خارجی هم‌اکنون کشور نیازمند فراهم شدن زیرساخت‌های مناطق آزاد تجاری از لحاظ فیزیکی و حقوقی است و در این راستا بورس می‌تواند با ظرفیت‌هایی که در اختیار دارد به توسعه زیرساخت‌های فیزیکی مناطق آزاد، کمک شایانی نماید.


 ترکان تصریح کرد: در این راستا پورت‌های مناطق آزاد باید در نخستین گام به بورس‌های کالایی متصل شوند، اما در حوزه خدمات هنوز برای مناطق آزاد برنامه‌ای برای استفاده از ظرفیت‌های بازار سرمایه وجود ندارد. در خدمات مهندسی نیز همین وضعیت وجود داشته و ما نمی‌دانیم چگونه پورت‌های خدمات مهندسی را باوجود 400 هزار عضو مهندس به بیرون از مناطق آزاد وصل کنیم.


 ترکان با اشاره به اینکه هم‌اکنون مناطق آزاد در حوزه گردشگری از ظرفیت‌ دست‌نخورده بسیاری برخوردارند، عنوان کرد: در حوزه خدمات بانکی، هم‌اکنون اغلب بانک‌ها به دلیل صورت‌های مالی خدشه‌دار، شناسایی سود سوری و عدم ذخیره‌گیری از بابت معوقات به‌شدت زمین‌گیر شده است.


 وی گفت: بر این اساس امکان تأمین مالی از سیستم بانکی در شرایط فعلی وجود نداشته و تنها راه باقی‌مانده استفاده از ظرفیت بازارهای سرمایه برای جذب منابع مالی مناسب است.


 مشاور رئیس‌جمهور با انتقاد از نامه اخیر 4 وزیر کابینه دولت در مورد برطرف کردن مشکلات بازار سرمایه گفت: یکی از موارد بی‌سابقه در اقتصاد ایران، تعیین نرخ سود تسهیلات بانکی با فاصله 12 درصدی نسبت به نرخ تورم است. این در حالی است که نرخ سود بانکی در گذشته همواره نزدیک به نرخ تورم بوده، اما هم‌اکنون تورم کاهش یافته اما سود بانکی بالاست.


 وی با اشاره به نرخ سود 24 درصدی تسهیلات، گفت: حتی در کسب‌وکار حلال نیز امکان تحقق چنین بازدهی وجود ندارد. الا از طریق کلاه‌برداری وجود ندارد. این در حالی است که برخی وزرای دولت برای نگهداری بورس از فروپاشی دست به دامن دولت برای فروش ارزان خوراک پتروشیمی‌ها می‌شوند، چون با نرخ سود 24 درصدی تسهیلات بانکی می‌خواهند رقابت کنند.


 وی با طرح این پرسش که چرا دنبال نرخ خوراک ارزان پتروشیمی‌ها در بورس هستیم، عنوان کرد: در شرایطی که شبکه بانکی زمین‌گیر شده، تنها امید دولت، مناطق تجاری است تا بتواند روند بازارها را به شکل واقعی‌تری ترسیم کند.


 ترکان از راه‌اندازی بانک‌های فراساحلی در آینده‌ای نزدیک از طریق مناطق آزاد تجاری خبر داد و گفت: با همت طهماسب مظاهری وزیر سابق اقتصاد به‌زودی منطقه آزاد مالی به‌منظور جذب سرمایه از آن‌سوی مرزهای ایران، راه‌اندازی خواهد شد.


 وی بابیان اینکه جذب سرمایه‌های ایرانیان خارج از کشور نیازمند سازوکاری امن در داخل ایران است، عنوان کرد: حضور بورس در مناطق آزاد موجب بازگشت سرمایه ایرانیان به داخل کشور خواهد شد.


 وی با ابراز امیدواری نسبت به افزایش سهم بازار سرمایه ایران نسبت به تولید ناخالص داخلی کشور عنوان کرد: طی دو سال اخیر شورای عالی مناطق آزاد دو فرودگاه، ماکو و جزیره هندورابی را راه‌اندازی کرده و امسال نیز دو فرودگاه دیگر در کنار برنامه توسعه بنادر در دستور کار قرار گرفته است. همچنین احداث 600 کیلومتر آزادراه در مناطق آزاد را در دستورکار خود قرار داده که باید از طریق ظرفیت‌های بورس تأمین مالی شود.


 وی با اشاره به بررسی تشکیل بورس در مناطق آزاد، عنوان کرد: هم‌اکنون در شهرهای شلمچه، ماکو و ارس پایانه‌های صادراتی راه‌اندازی شده و این در حالی است که در بندر انزلی، راه‌اندازی بندر صادراتی نیز در دستور کار قرار گرفته است که با بهره‌برداری از آن 10 درصد از بازار واردات مواد غذایی روسیه در بندر کاسپین جذب این بندر صادراتی خواهد شد.
 در ادامه این جلسه معزالدینی مشاور مالی شورای عالی مناطق آزاد تجاری با اشاره به برنامه سرمایه‌گذاری 30 میلیارد دلاری کشور در چشم‌انداز 10 سال آینده، از طریق مناطق آزاد تجاری گفت: با توجه به بررسی‌هایی که صورت گرفت، پیش‌بینی شد که برای رسیدن به این هدف نیازمند صرف یکصد سال زمان است. این در حالی است که هیچ‌گاه در محاسبات دو موضوع نرخ تورم و عدم‌النفع مورد توجه قرار نمی‌گیرد.


 بر این اساس در بودجه امسال به‌منظور استفاده از ظرفیت‌های بازار سرمایه تا مبلغ 3 هزار میلیارد تومان هدف‌گذاری شده که بر اساس آن با تعریف 9 هسته عملیاتی باید اعتبارات آنها هرچه سریع‌تر تأمین شود.


 وی افزود: بر اساس هدف‌گذاری‌های صورت‌گرفته پروژه‌های زودبازده و برخوردار از توجهی اقتصادی در بودجه امسال کشور به‌منظور تأمین مالی از طریق بورس گنجانده شده که در نخستین گام تأمین مالی طرح پایانه‌های صادراتی ارس به مبلغ 125 میلیارد تومان از طریق انتشار ابزارهای بدهی در بازار سرمایه کشور و همچنین ضمانت بانک ملی و کارشناسی تأمین سرمایه لوتوس بانک پارسیان در دستورکار قرار گرفته که طی سال 95 منتشر خواهد شد.

 

اخبار اقتصادی - تابناک

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------