بنزین چند ریالی چطور 1000 تومان شد؟



اخباراقتصادی,خبرهای اقتصادی,بنزی

بنزین از نیمه دوم سال گذشته 1000 تومانی شد تا تک‌ نرخی شدن آن رقم بخورد و حالا زمزمه‌هایی از ارائه‌ی بنزین با نرخ‌های متفاوت در جایگاه‌های کلاس‌بندی شده مطرح می‌شود، اما زمانی هر لیتر بنزین شش ریال فروخته می‌شد.

به گزارش ایسنا، همیشه نرخ بنزین روندی صعودی دارد، روندی که می‌توان گفت طی 10 ساله اخیر سرعت تندتری به خود گرفته است. آمارها نشان می‌دهد که سال 1356 هر لیتر بنزین در کشور تنها چند ریال ارزش داشت تا سال 1357 قیمت بنزین به لیتری یک تومان افزایش یابد.

16 سال بعد این روند افزایشی به گونه‌ای پیش رفت که در سال 1374 قیمت بنزین به لیتری 10 تومان افزایش پیدا کند.

این روند صعودی تا سال 1381 نیز ادامه پیدا کرد تا جایی که قیمت بنزین به لیتری 50 تومان رسید.

در آن سال‌ها یکی از انتقاداتی که نسبت به نحوه‌ی نرخ‌گذاری بنزین در کشور مطرح می‌شد، تفاوت قیمت داخلی بنزین با قیمت‌های جهانی آن بود که باعث افزایش قاچاق این فرآورده نفتی در کشور می‌شد، بنابراین در سال‌های بعد از آن تلاش شد با اجرای طرح سهمیه‌بندی بنزین افزایش نرخ برای رسیدن به قیمت‌های بین‌المللی صورت گیرد.

همین امر موجب شد تا به صورت پلکانی قیمت بنزین از لیتری 80 تومان در سال 1383 به ترتیب به لیتری 100 تومان در سال 1386 و لیتری 400 تومان در سال 1390 افزایش پیدا کند. در آخرین گام افزایش نرخ بنزین، هر لیتر بنزین سهمیه‌ای در سال 1393 700 تومان قیمت‌گذاری شد.

سال گذشته در نهایت دولت تصمیم گرفت که با رسیدن به هدف افزایش قیمت به منظور جلوگیری از قاچاق این بار سهمیه‌ها را حذف کرده و این فرآورده نفتی را به صورت تک‌نرخی به فروش برسد، تصمیمی که موجب شد قیمت بنزین به لیتری 1000 تومان افزایش یابد.

حالا دولت اگرچه می‌گوید امسال هنوز تصمیمی برای افزایش نرخ بنزین گرفته نشده است، اما به نظر می‌رسد با طرحی که به عنوان برندسازی جایگاه‌ها مطرح می‌شود این اجازه به جایگاه‌ها داده شود که براساس خدماتی که ارائه می‌دهند مبلغی اضافه را از مشتریان خود دریافت کنند که نتیجه اجرای این طرح تفاوت در قیمت سوخت‌گیری در جایگاه‌های بنزین مختلف در سطح شهرها خواهد بود.

 

اخبار اقتصادی - ایسنا

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------