حذف ۲۴ میلیون نفر یارانه بگیر سخت اما امکانپذیر



اخباراقتصادی,خبرهای اقتصادی,یارانه

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه بودجه سال ۹۵ دولت بهتر از سال های قبل بود، گفت: حذف ۲۴ میلیون نفر یارانه بگیر سخت اما امکانپذیر است.

احمد توکلی با حضور در برنامه "نگاه یک" شبکه اول سیما با اشاره به نامگذاری سال 95 از سوی مقام معظم رهبری به "اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل"، گفت: اهتمام کافی برای اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی  در مجلس در مجلس و دولت وجود نداشت.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه جان مایه اقتصاد مقاومتی حاکمیت عقل و عدل است، افزود: لایحه امسال دولت و کار کمیسیون تلفیق کمتر عیب داشت که بخشی از آن به تعامل و هماهنگی رئیس کمیسیون تلفیق بر می گشت.

توکلی با بیان اینکه دولت امسال بسیار گرفتار است، ادامه داد:‌ اداره کشور در این شرایط سخت است زیرا بودجه ما نفتی بوده و برای همین هم مقاوم نبوده، لذا همین که پیچ آن را شل و سفت کنند همه تب و لرز می گیرند.

وی افزود: به خصوص که مسبوق به سابقه 8 ساله ای که ما در آمد هنگفت نفتی داشتیم است که در آن دوره 637 میلیارد دلار درامد نفتی خرج شد و به طور متوسط در دو سال اول آقای روحانی حدود 40 میلیارد دلار بوده است .
 
بودجه امسال بی انضباطی کمتری دارد

توکلی با بیان اینکه بودجه امسال دولت بهتر از سال های قبل بود، اظهار داشت: در بودجه امسال بی انضباطی کمتر است و البته مجلس هم بهتر از سال های قبل عمل کرد، لذا از آنجا که شرایط سخت است تسامح ما باید بیشتر شده  و انتظاراتمان واقع بینانه باشد.

این نماینده مجلس در مورد طرح های عمرانی نیز ادامه داد: اکنون بیش از 300 طرح در یک جدول قرار گرفته و برای هر طرحی کمتر از یک میلیارد تومان پول گذاشته شده که این خنده دار است زیرا باعث می شود طرح ها زمان بر شود و آثار تورمی داشته باشد.

توکلی تصریح کرد:هم اکنون 60 درصد ظرفیت تولید کشور متوقف شده و به توزیع درآمد توجهی نمی شود و نباید همه چیز کشور را به برجام مربوط می کردیم.

وی با بیان اینکه در سال آخر دولت خاتمی حقوق و مزایای کادر هیات علمی را بالا بردند و ما آن زمان اعتراض کردیم، افزود:این اقدام دولت موجب اعتراض کارکنان تحصیل کرده دانشگاه ها،‌ قضات، آموزش و پرورش و پرستاران شد و 43 درصد بودجه جاری سال بعد اضافه شد.

‌توکلی ادامه داد:این اشتباه را دولت یازدهم در بخش سلامت مرتکب شد  و این باعث شد صدای پرستاران هم بالا برود.

وی با بیان اینکه به اینکه هیچ عزمی در دولت  و مجلس برای تحقق اقتصاد مقاومتی نیست، یادآور شد:‌ برای مثال دولت دو لایحه برای مناطق آزاد تقدیم مجلس کرد که مجلس هفت منطقه مورد نظر دولت را به 13 منطقه افزایش داد و 87 منطقه ویژه هم اضافه کرد، ‌که در واقع همه کشور را به منطقه ویژه تبدیل کرده ایم.

مناطق ویژه به جای سکوی صادرات دروازه واردات شد
توکلی افزود:‌در برنامه چهارم توسعه که قرار بود این مناطق ویژه سکوی صادرات شود دروازه واردات شد و این یعنی شکست و چرا باید شکست را تکرار کنیم؟

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: مردم فکر می کنند منطقه ویژه معجزه می کند در حالی که پدر صاحب بچه را در می آورد و باعث گرانی خانه می شود.

توکلی با بیان اینکه به اینکه کارهای غیر علمی به تصمیمات نادرست منجر می شود، افزود:‌ اتکا بودجه 95 به درآمدهای نفتی کم نشده است.

وی ادامه داد:‌البته این موضوعات فقط منحصر به بودجه نیست بلکه ما به برخی مدل های اقتصادی اعتقاد داریم که قابل قبول نیست و اینکه همه کشور را به برجام مربوط کنیم نوعی غفلت از ظرفیت های داخلی است.

وی با اشاره به اینکه 60 درصد ظرفیت تولید کشور متوقف شده است و به توزیع درآمد توجه نمی شود، افزود:‌ درآمد ها به سمت ثروتمندان سوق پیدا می کند و ثروت مندان به سمت پس انداز می روند و بانک ها هم در این شرایط ام الفساد هستند و با نرخی که می دهند هیچ کس دنبال تولید نمی رود.

بانک ها مخل تولید هستند
توکلی ادامه داد: بانک ها اکنون مخل تولید بوده و کار گردش پول را می کنند.

وی کوچک سازی دولت را اصلی اساسی خواند و اظهار داشت:‌ ما در واگذاری زمین به بخش های دولتی سخاوتمندانه عمل کرده ایم و مثلا یک دانشگاه 50 هکتار زمین دارد اما ساختمان آن 2 هزار متر است.

توکلی افزود:‌ زمانی نیاز به درمانگاه،‌ مسجد،‌ مدرسه و پاسگاه داشته  و زمین نداریم و این معضلات به سبب عدم واگذاری زمین به صورت  معقول است.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد:‌ البته کوچک سازی دولت باید همراه با عدالت باشد و ما فقط به رشد مطلق اعتقاد نداریم و رشد باید همراه با عدالت باشد.

توکلی در خصوص مصوبات مجلس در بحث حذف یارانه ثروتمندان گفت:‌همان روزی که بحث یارانه در دولت قبل مطرح شد برای تصویب نشدن آن تلاش های زیادی انجام شد که این موضوع تصویب نشود اما اراده افراد خاصی تحمیل شده  و نمایندگان مجلس تسلیم شدند، و اکنون نیز یارانه هدفمند نشده و همه سرانه دریافت می کنند.

وی ادامه داد:‌ما در اواخر دولت احمدی نژاد بحث حذف یارانه ثروت مندان را مطرح کردیم که زیر بار نرفتند و دولت کنونی هم زیر بار نمی رود.

این نماینده مردم در مجلس نهم، با بیان اینکه حذف 24 میلیون یارانه بگیر درفاصله ای کوتاه سخت است، اظهار داشت: دولت باید اراده این کار را داشته باشد، قطعا حساب بانکی افراد محرمانه است اما آیا این حساب ها از نگاه ممیزان مالیاتی باید مخفی بماند؟ آیا آنها نامحرمند؟ و اگر با فرار مالیالتی مبارزه شود اقتصاد مقاومتی محقق نخواهد شد.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: به طور قطع حذف 24 میلیون نفر یارانه بگیر امکانپذیر است.

 

اخبار اقتصادی - تابناک

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------