آخرین اخبار اقتصادی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

دارندگان کارت سوخت حتما بخوانند/ خبر جدید رسانه دولت درباره سهمیه بنزین خودروها

۶۰ لیتر سهمیه بنزین اردیبهشت‌ماه خودروهای شخصی بدون هیچ‌گونه تغییری، ساعت ۲۴ امشب در کارت‌های هوشمند سوخت شخصی شارژ می‌شود.…

نرخ بالای سود بانکی، اقتصاد را قربانی می‌کند



اخبارجدید,خبرهای جدید,اخبار جدید

آخرین خبرها و اظهارنظرها در مورد نرخ سود بانکی حاکی از کاهش نرخ و رسیدن آن به 15 درصد است؛ رقمی که به گفته نایب رییس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی ایران همچنان از نرخ سود فعالیت‌های اقتصادی بالاتر است و در نهایت باعث قربانی کردن اقتصاد می‌شود.

محسن حاجی‌بابا در گفت‌وگو با ایسنا، درباره احتمال کاهش نرخ سود بانکی گفت: عدم توازن بین نرخ سود بانکی و سایر فعالیت‌های اقتصادی باعث ایجاد مشکل در سیستم بانکی شده و از طرفی هم رکود فعلی را تشدید کرده است.

وی افزود: نرخ سود 15 درصد که در حال حاضر مطرح شده نمی‌تواند پذیرفته باشد و این ضرورت وجود دارد که نرخ سود بانکی بیشتر کاهش یابد و حداقل در شراط فعلی این نرخ باید به 13 یا 14 درصد برسد.

نایب رییس کمیسیون بازار پول و سرمایه ادامه داد: موضوع مهم دیگر در این زمینه مدیریت منابع مالی است. با روش فعلی و وجود سپرده‌های یکساله امکان مدیریت منابع مالی وجود ندارد. مسئله مهم این است که باید توجه کنیم در کنار نرخ بالای سود بانکی سایر رشته‌های اقتصادی بازدهی زیادی ندارند.

وی با بیان اینکه توازن سود در اقتصاد بسیار تعیین کننده باشد، تصریح کرد: نرخ سود 15 درصد هنوز بیش از میانگین سود سایر فعالیت‌های اقتصادی است. تقریبا هیچ کدام از رشته‌های صنعتی ما بیش از 10 درصد سود ندارند و واحد‌های تولیدی دائما در حال تعطیلی هستند و بیش از 90 درصد کارخانه‌ها محصول انباشت شده در کارخانه‌هایشان دارند؛ بنابراین با توجه به این شرایط هدف اصلی باید ایجاد توازن باشد.

حاجی بابا افزود: در حال حاضر همچنان سود 25 درصدی را شاهد هستیم که سال پایانی پرداخت آن است و از اوایل اسفند سال قبل هم سود 18 و 20 درصد پرداخت شد که همچنان ادامه دارد. پس اگر امروز از سپرده 15 درصدی می‌شود مربوط به سپرده‌های جدید است.

حاجی بابا همچنین عنوان کرد که برای مدیریت منابع باید سپرده‌گذاری یکساله ممنوع شود و حداکثر زمان سود سپرده‌گذاری به شش یا هشت ماه برسد و عناوین ویژه از سپرده‌گذاری‌ها حذف شود.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------