جیغ "طلایی" ضراب در دادگاه امریکا



اخباراقتصادی,خبرهای اقتصادی,ضراب

این نشریه این پرسش را مطرح کند که ایا "رضا ضراب" بازرگان ایرانی تبار ساکن ترکیه و متهم شماره یک پرونده فساد مالی در آن کشور به ایران برای دور زدن تحریم ها کمک کرده است؟

به گزارش خرداد، این نشریه می نویسد:"اوایل سال جاری میلادی ماموران اف بی آی رضا ضراب را بازداشت کردند یک تاجر طلا مقیم ترکیه . بازداشت در فرودگاه بین المللی میامی صورت گرفت. وکیل او گفته است که او به همراه اعضای خانواده اش برای بازدید از دیزنی لند به امریکا سفر کرده بود. "رجب طیب اردوغان" رییس جمهوری ترکیه در این باره اظهار کرد که این بازداشت هیچ دلیلی برای نگرانی برای ترکیه نخواهد بود. با این حال، واقعیت چیز دیگری به نظر می رسد. روند تحقیقات درباره ضراب آغاز شده است و نشان می دهد او با تجارت طلا به دولت ایران کمک کرده تا تحریم های امریکایی را دور بزند بررسی جزئیات پرونده نشان می دهد که این تاجر جوان سال با مقام های ارشد ترکیه در ارتباط بوده است.

 

ضراب پیشنهاد آزادی با قرار وثیقه 50 میلایون دلاری را مطرح کرد که  دادستان امریکایی ادعا کرد که سه وزیر ترکیه و رییس هالک بانک نیز با او در ارتباط بوده اند و ده ها میلیون دلار رشوه از سوی ضراب برای کسب و کار خود به آنان پرداخت شده است تا او بتواند رقبایش را از میدان به در کند و با این درخواست مخالفت کرد. آن ها هم چنین از سوی خیریه ای که توسط ضراب و همسر اردوغان تاسیس شده بود رشوه ای 4.5 میلیون دلاری دریافت کرده بودند".

به گزارش خرداد، اکونومیست در ادامه اشاره می کند که اتهامات مشابهی نیز در تحقیقات درباره فساد فراگیر در دولت اردوغان در سال 2013 میلادی بدست آمده بودند. پس از آن که رییس جمهوری ترکیه که در آن زمان نخست وزیر بود روند تحقیقات را کودتایی علیه دولتش قلمداد کرد اتهامات علیه ضراب و سایرین به حاشیه رانده شدند. بسیاری از دادستان ها و افسران پلیس بررسی کننده پرونده یا دستنگیر شدند یا به توطئه گری متهم شدند. در سال 2015 میلادی مقام هیا دولت ترکیه جایزه صادرکننده برتر را به ضراب اهدا کردند. دادستان های امریکایی اما می گویند که به شواهدی در گوشی هوشمند و حساب ایمیل ضراب دست یافته اند که نشان می دهند که ادعاهای مطرح شده در سال 2013 میلادی درست بوده و صحت داشته اند. در صورت اثبات نهایی این موضوع ممکن است او مجبور شود تا 75 سال عمر خود را پشت میله های زندان بگذراند".

این نشریه در ادامه اشاره می کند که روند بررسی تحقیقات کنونی در امریکا بر روی سهام ها در بازار ترکیه تاثیرگذار بوده اند و در این باره می نویسد:"از زمان بازداشت ضراب سهام هالک بانک به میزان 20 درصد کاهش یافته است. اما بعید به نظر می رسد این موضوع به موقعیت اردوغان ضربه ای وارد کند. او تقریبا در هیچ یک از موارد اتهامات در سال 2013 میلادی صدمه ای ندید. بسیاری از رای دهندگان به او احساس کردند که این فساد بهای کوچکی برای رفاهی بوده که دولت به آنان عرضه کرده است.

این نشریه اما اشاره می کند که موضوع ضراب در خارج از ترکیه به عاملی گیج کننده و مهم تبدیل شده است و در این باره می نویسد:"اگر ثابت شود که بانک های ترکیه تحریم های امریکا را به سخره گرفته آن ها ممکن است از سوی دولت امریکا از کسب و کار بین المللی محروم شوند. این می تواند همانند انفجار دینامیت باشد.

این نشریه در پایان اشاره می کند که به نظر می رسد در صورت ادامه پیدا کردن دامنه تحقیقات مشخص خواهد شد که وزرا و مقام های ارشد ترکیه نیز به ایران برای دور زدن تحریم ها کمک کرده اند.

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------