سیف: نرخ ارز تا پایان امسال تک رقمی می شود



اخباراقتصادی,خبرهای اقتصادی,سیف

رئیس کل بانک مرکزی در نشست شورای اداری آذربایجان غربی از تک رقمی شدن نرخ ارز تا پایان امسال خبر داد.

به گزارش خبرآنلاین، پنجمین نشست شورای اداری آذربایجان غربی با حضور ولی الله سیف رئیس کل بانک مرکزی، قربانعلی سعادت استاندار و مسئولین برگزار شد.

بانک مرکزی باید تصمیمات شجاعانه تری اتخاذ کند
در ابتدای این نشست هادی بهادری نماینده ارومیه در مجلس شورای اسلامی و رئیس مجمع نمایندگان آذربایجان غربی گفت: دولت در 3 سال گذشته بخوبی توانست تورم را مهار کند ولی مشکلاتی از قبیل رکود همچنان در سال 95 به قوت خود باقیست.


وی افزود: یکی از ایرادات نظام اقتصادی در کشور، بانک محور بودن اقتصاد است بهمین دلیل ما نیاز به اتخاذ تصمیمات شجاعانه تری از سوی بانک مرکزی داریم.


نماینده ارومیه در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: استان آذربایجان غربی بعنوان یکی از استان های مهم و هم مرز با 3 کشور دچار مشکلات بیشتری نسبت به سایر نقاط کشور است لذا برای پیشرفت و توسعه استان نیاز به تصمیمات ویژه ای وجود دارد.


بهادری با اشاره به تعطیلی بیشتر واحدهای تولیدی گفت: یکی از مشکلات جدی و مهم، مشکل نقدینگی این واحدها است که امیدواریم با توجه ویژه بتوان این مشکلات را رفع کرد.

رکود واحدهای تولیدی، رغبت سرمایه گذاری خارجی را در استان از بین می برد
قربانعلی سعادت استاندار آذربایجان غربی هم با اشاره به وضعیت نامناسب شاخص های توسعه استان گفت: وضعیت استان در ابتدای حضور دولت نامناسب بود طوری که سرانه درآمدی خانوارهای استان 50 درصد از سرانه کشوری پائین تر بود که با تلاش دولت اکنون با بهبود در این زمینه مواجه هستیم و سرانه 40 درصد از سرانه کشوری پائین تر است.
وی افزود: با توجه به وضعیت معیشتی خانوارها در استان که بیشتر از بخش کشاورزی است، نیاز به توسعه بخش کشاورزی از سنتی به مدرن بشدت احساس میشد.
استاندار آذربایجان غربی تصریح کرد: از طرفی با توجه به کشاورزی محور بودن استان، جذب سرمایه گذار صنعتی بسیار مشکل است ضمن اینکه تعطیلی واحدهای تولیدی و راکد شدن بسیاری از آنان مانع از رغبت سرمایه گذاران خارجی در استان میشود.

نرخ رشد اقتصادی به 6 درصد رسیده است
ولی الله سیف رئیس کل بانک مرکزی گفت:دولت یازدهم با نگاه ویژه برای سروسامان دادن به مسائل اقتصادی و شفافیت اقتصادی روی کار آمد و توانست تورم بیش از 40 درصد و نوسانات موجود در بازار ارز را کنترل کرد.


وی افزود: دولت اکنون بعد از 6 ماه از توافق برجام توانسته آرامش مناسبی در بخش اقتصادی کشور ایجاد کند و با ایجاد این آرامش میتوان به رشد اقتصادی امیدوار بود.


رئیس کل بانک مرکزی تصریح کرد: با تلاش ها و برنامه ریزی های صورت گرفته تا پایان امسال نرخ ارز در کشور تک رقمی خواهد شد و شاهد وجود دو نرخ ارز متفاوت نخواهیم بود.
سیف گفت: واحدهای تولیدی دچار رکود در کشور برا بازدهی بهتر و توان رقابت نیاز به نوسازی دستگاه ها و تجهیزات دارند ضمن اینکه برنامه ریزی ویژه ای برای بهبود وضعیت بنگاه های کوچک و متوسط برای در امان ماندن از اتفاقات بازارهای بین المللی در سال 95 تدوین کرده ایم.


وی افزود: صنایع کوچک و متوسط یکی از مهم ترین بخش ها برای سوق دادن کشور از جمله استان آذربایجان عربی بسمت توسعه و رونق هستند و در این بین بیش از7هزار واحد نیاز به تزریق نقدینگی دارد.


رئیس کل بانک مرکزی تصریح کرد: در سال 94 نرخ رشد اقتصادی در کشور به نسبت به سال93 رضایت بخش نبود و به حدود 1 درصد رسید ولی طبق آمار بدست آمده طی 4 ماه نخست امسال این رقم به 6 درصد رسیده است که نشان از حرکت روبه جلوی واحدهای تولیدی دارد.


سیف گفت: گزارش های غیرواقع در مورد واحدهای تولیدی یکی از مشکلات گریبان گیر بخش اقتصاد است که در یکی از این موارد در استان یزد مشخص شد بسیاری از واحدهایی که بعنوان واحد راکد از آنها یاد میشد فعال بودند.


وی افزود: دولت همچنین در زمینه نظام بانکی بدنبال کاهش نرخ سود بانکی با سیاست ها و روش های منطقی است ضمن اینکه در 4 ماه ابتدای سال 95 بیش از 30 درصد تسهیلات نظام بانکی به بخش صنعت پرداخت شده است.


رئیس کل بانک مرکزی تصریح کرد: خوشبختانه با تدابیر دولت و برنامه ریزی های صورت گرفته، توانستیم از تاثیر اتفافات جهانی از جمله کاهش قیمت نفت و اتفاقات ترکیه در ایجاد شوک در بازار ارز جلوگیری کنیم که اتفاقی امیدوارکننده ای است.


سیف در پایان گفت: قانون بانکداری اسلامی که در اوایل دهه 60 نوشته شد و قراربود بعد 5 سال و بعد از نتایج بدست آمده تغییر کند تاکنون به تعویق افتاده و در تلاشیم برنامه ای جدید و شفاف را جایگزین قانون کنونی کنیم.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------