جزئیات برگشت ۱.۶ میلیارد وام کلان / هشدار به رقابت ناسالم در بیمه



اخباراقتصادی,خبرهای اقتصادی,عبدالناصر همتی

رئیس کل بیمه مرکزی ایران از بازپس گیری یک میلیارد و ۶۴۰ میلیون تومان وام کلان دریافتی توسط مدیران بیمه مرکزی خبرداد و نسبت به رقابت‌های مکارانه و ناسالم در صنعت بیمه هشدار داد.

به گزارش مهر، عبدالناصر همتی امروز در نشستی خبری، درباره آخرین وضعیت بازپرداخت وام های کلان دریافتی توسط برخی مدیران بانکی و بیمه ای گفت: حق خود نمی دانند که فراتر از آنچه مقام معظم رهبری در این باره فرمودند چیزی بگویند و نه فکر می کنند که چیزی بیشتر از آن هم وجود داشته باشد.

رئیس کل بیمه مرکزی ایران با بیان اینکه همه قبول داریم که اینگونه وام ها و دریافتی ها غیرقابل قبول است، افزود: این نظر شخصی بنده است که اعضای هیات مدیره و هیات عامل بانک ها نباید وامی بگیرند و این وام ها باید به کارکنان داده شود. ۱۰ سال در سیستم بانکی فعالیت کردم و بر اساس آیین نامه ها این حق من بود که وام دریافت کنم اما نگرفتم و این اعتقاد را دارم که نباید چنین وام هایی دریافت شود.

وی با اشاره به اینکه بر اساس ضوابط یکسری وام ها و حقوق در بانک ها و بیمه ها می توانست پرداخت شود، تصریح کرد: بخشی از این دریافتی ها بر اساس مقررات قانونی بود، اما بخشی بر اساس برداشت های اشتباه، غیرقانونی بوده است. در بیمه مرکزی نیز پرداختی وام ها بر اساس همین برداشت های اشتباه صورت گرفته بود.

رئیس کل بیمه مرکزی ایران به آیین نامه سال ۸۸ در بیمه مرکزی اشاره کرد که بر اساس آن که توسط رئیس کل، مدیران دولتی، نماینده سازمان مدیریت و وزارت اقتصاد تایید شده است، ۴۰ برابر حقوق مکفی توسط مدیران بیمه مرکزی و ۴۵ برابر آن توسط رئیس کل بیمه مرکزی به صورت وام ضروری قابل دریافت است و سقفی برای آن مشخص نشده، اما برای کارکنان سقف مشخص شده است. از سوی دیگر، بر اساس بند ه ماده ۵ قانون برنامه پنجم توسعه فوق العاده خاص برای مشاغل تخصصی اعمال شد. در ابتدا همخه تصور می کردند که جزو حقوق ثابت است ولی دیوان محاسبات و سازمان مدیریت اعلام کردند که نیست و بنا براین از حکم خارج شد.

همتی تصریح کرد: معتقدم که این برداشت ها خلاف بوده بنابراین در تاریخ ۱۰ خرداد امسال طی نامه ای به امور مالی بیمه مرکزی اعلام کردم وام های ۴۵ برابری ضروری پرداختی و اتومبیل باید تسویه شود بنابراین اعضای هیات عامل که از این وام استفاده کرده بودند و این وام ها را بازپرداخت کردند و در مجموع یک میلیارد و ۶۴۰ میلیون تومان بازپس گرفته شد. اضافه کاری های شب عید به سال ۹۵ بازگشت خورد و تمام وام هایی که از این حیث بود از ۹۴ تاکنون همه برگردانده شد.

وی با بیان اینکه هیات مدیره نباید از این گونه وام ها استفاده کند و فقط اگر بسیار ضروری باشد باید استفاده نمایند، تصریح کرد: وام ۵۰۰ میلیون تومانی وام ضروری نیست باید به آن شک کرد.

رئیس کل بیمه مرکزی ایران در پاسخ به این سوال که اگر افرادی که در بیمه مرکزی از این نوع وام ها استفاده کرده اند آنها را بازپرداخت نکنند چه برخوردی با آنها خواهد شد، گفت: اگر بازپرداخت نشود برکنار خواهند شد دو نفر از آقایان برای بازپرداخت با کسری مواجه بودند که چک ارائه کردند اما از نظر بنده پرداخت شده محسوب می شود. پیگیری این موضوع  جزو وظایف بنده بود که انجام دادم و امیدوارم که حاشیه ها در صنعت بیمه به حداقل برسد.

همتی نسبت به رقابت های مکارانه و ناسالم در صنعت بیمه هشدار داد و گفت: رقابت فنی به نفع صنعت بیمه است اما در رشته های درمان، آتش سوزی، باربری، مسئولیت شرکت های بیمه رقابت های ناسالم دارند.

رئیس شورای عالی صنعت بیمه رشد حق بیمه در سه ماهه ابتدای امسال را نزدیک به ۲۰ درصد اعلام کردیم، افزود: پیش بینی می شود رشد حق بیمه تا پایان سال حدود همین رقم باشد

وی با اظهار امیدواری نسبت به اینکه ضریب نفوذ بیمه در کشور از ۲ رد شود، گفت: آخرین رقم ضریب نفوذ بیمه رقم ۱.۲ در پایان سال ۹۳ را نشان می دهد اما بعید است که در سال ۹۴ از رقم رد شده باشیم. در منطقه منا ضریب نفوذ بیمه قدری از میانگین رد شده است. ولی میانگین جهانی آن نزدیک ۶.۵ درصد است که خیلی پایین محسوب می شود.

همتی از رشد ۳۲ درصدی خسارت پرداختی در صنعت بیمه طی ۳ ماه ابتدای امسال خبر داد و گفت: در این مدت ۶.۹ میلیون فقره خسارت پرداخت شده که نسبت خسارت به حق بیمه نیز به ۶۲.۵ درصد که رقم زیادی است، رسیده است.

رئیس کل بیمه مرکزی ایران افزود: سهم بیمه شخص ثالث، زندگی و درمان بالاترین میزان سهم در صنعت بیمه را به خود اختصاص داده به طوری که ۷۴ درصد در سه ماه ابتدای امسال بوده است سهم دولتی ها ۳۲ درصد بازار و غیردولتی ها ۶۸ درصد بازار بوده است.

وی درباره مدیریت شرکت های اصل چهل و چهارمی بیمه نیز گفت: وقتی دولت مدیری را تعیین می کند، به نظر من این شرکت، خصوصی نیست بنابراین امیدواریم که به زودی به دوره انتقال در بخش مدیریت صنعت بیمه هم برسیم.

همتی گفت: در حال حاضر ۱۲ درصد پرتفوی بیمه مربوط به بیمه زندگی است و از این رقم ۷۰ درصد بیمه اندوختگی است یعنی ۸ درصد کل پرتفوی صنعت بیمه، بیمه زندگی پس اندازی است.

وی در پاسخ به این سوال که برخی از مشتریان بدحساب بعد از بالا آوردن بدهی به سراغ بیمه های دیگر می روند و به این ترتیب هر سال به یک بیمه بدهکار می شوند، راهکار بیمه مرکزی در این باره چیست؟ گفت: حتماً بانک اطلاعاتی مشتریان بیمه ها را راه اندازی می کنیم و این موضوع را به طور جدی پیگیری خواهیم کرد.

رئیس کل بیمه مرکزی با اشاره به کلاهبرداری برخی افراد تحت عنوان بیمه مرکزی گفت: اسامی این افراد نزد ما وجود دارد و فقط به خاطر بحث های حقوقی فعلا اعلام نمی شود. این موضوع را به دایره حقوقی بیمه مرکزی اعلام کرده ایم و اگر آنها بگویند که اعلام اسامی مشکلی ندارد اسامی را اعلام می کنیم.

همتی در پاسخ به این سوال که برخی شرکت های بیمه برای اقوام خود به صورت صوری نمایندگی بیمه درست کرده اند، گفت : اینکه نماینده بیمه براساس رابطه و ارتباط با مدیران بکار گرفته شود من هم شنیده ام و حتما با آن برخورد می شود زیرا اینگونه مسائل حیثیت همه بخش های بیمه را خراب می کند.

وی درباره دو شغله ها در نمایندگی های بیمه هم گفت: براساس آمار ما  ۹۰ کارگزار دو شغله وجود دارد که در حال بررسی و پالایش هستیم و اگر کسانی هم واقعا شغلی غیر از بیمه داشته باشند آنها را اصلاح خواهیم کرد.

همتی درباره نظارت بر شرکتهای بیمه گفت: نظارت ما براساس حمایت از این شرکت ها خواهد بود و باید از شرکت های بیمه ای حمایت شود. در این حال نظارت و کنترل جدی بر عملکرد این شرکت ها نیز ادامه خواهد داشت. به عنوان مثال مشکل بیمه توسعه که خیلی از مردم را درگیر کرد به خاطر مشکل نظارتی بود و اگر شرکت های بیمه‌ای احساس کنند که احساس انضباطی در بیمه مرکزی وجود دارد آنها نیز بسیاری از مسائل را رعایت خواهند کرد.

رئیس کل بیمه مرکزی درباره پذیرش افراد سانحه دیده تصادفات در بیمارستانهای دولتی و خصوصی براساس قانون بیمه شخص ثالث هم گفت: بیمارستان های دولتی و خصوصی موظفند که سانحه دیدگان تصادفات را به صورت اورژانسی پذیرش کنند. اگر بیمارستانی در این زمینه کوتاهی کرد و اگر گزارش شود حتما مسئله بررسی خواهد شد.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------