آخرین اخبار اقتصادی

وضعیت اقتصاد در ایران،اخبار اقتصادی،خبرهای اقتصادی

قدرت خرید مردم در قیاس با زمان جنگ ۲۳۷ واحد عقب است

رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری گفت: تصور غلط در ایران این است که دستمزد عامل اصلی تورم است. بدون اینکه بدانیم فقط نقشی…

چند وجب از پایتخت ۸۰ میلیون می‌ارزد



اخبار,اخبار اقتصادی ,بازار مسکن

 

اخبار اقتصادی - چند وجب از پایتخت ۸۰ میلیون می‌ارزد

از بالاترین تا پایین‌ترین نقطه شهر، قیمت هر مترمربع خانه مسکونی آنقدر زیاد است که برای خانه‌دار شدن باید مبلغی حدود سه برابر این وام را تهیه کنید.به این ارقام نگاه کنید: هر مترمربع یک پنت‌هاوس در الهیه به‌طور متوسط 60 میلیون تومان قیمت دارد. با این حساب با 80 میلیون تومان وام مسکن می‌توان 3 /1 متر از این خانه‌های لوکس را خرید

خانه‌دار شدن در شهری مانند تهران آنقدر سخت است که کمک یارانه‌ای دولت برای آنهایی که با برنامه‌ریزی می‌خواهند برای خود سرپناهی دائمی تهیه کنند حتی اگر تا سطح 80 میلیون تومان افزایش پیدا کند، آن قدرها نمی‌تواند موثر باشد. اما همین رقم چقدر از هزینه‌های خرید یک خانه در پایتخت را جبران می‌کند؟

گزارش فرهیختگان از بنگاه‌های سطح شهر حاکی از آن است که اگر همین وام در اختیار متقاضیان قرار گیرد، فقط می‌توان در برخی شهرک‌های اطراف تهران خانه خرید. در داخل شهر، اصلا فکرش را هم نکنید. از بالاترین تا پایین‌ترین نقطه شهر، قیمت هر مترمربع خانه مسکونی آنقدر زیاد است که برای خانه‌دار شدن باید مبلغی حدود سه برابر این وام را تهیه کنید. به این ارقام نگاه کنید: هر مترمربع یک پنت‌هاوس در الهیه به‌طور متوسط 60 میلیون تومان قیمت دارد. با این حساب با 80 میلیون تومان وام مسکن می‌توان 3 /1 متر از این خانه‌های لوکس را خرید. در شمال شهر تهران قیمت میانگین یک مترمربع مسکن 12 میلیون تومان است و با این میزان وام فقط می‌توان 6/6 متر خانه خریداری کرد و برای خرید یک خانه حداقل 50 متری باید 520 میلیون به رقم وام مسکن افزود.

با این حساب با 80 میلیون تومان در کجا می‌توان خانه خرید؟ «فرهیختگان» در گزارشی به نقاط مختلف تهران رفته است تا نمایی از میزان «کسری منابع» برای خرید یک خانه، در صورت «دریافت وام 80 میلیونی» ارائه دهد.
 
شمال تهران
مدیر یکی از بنگاه‌های شمال تهران با بیان اینکه در خیابان الهیه، که یکی از گران‌ترین مناطق تهران است، به‌طور متوسط قیمت خانه‌های نوساز متری 18 میلیون تومان و خانه‌های بالای پنج سال ساخت بالای متری 12 میلیون تومان است، به فرهیختگان گفت: «در مناطق دیگر شمال شهر تهران خانه‌های نوساز به‌طور میانگین متری 12 میلیون تومان است.

 

کمترین قیمت برای خرید خانه متعلق به شهرک والفجر است که به متری سه میلیون تومان هم می‌رسد.» وی در ادامه گفت: «با توجه به قیمت‌های خانه در این مناطق با این مبلغ وام نمی‌توان در این مناطق خانه خرید. بنابراین با در نظر گرفتن حداقل مبلغ خانه در این مناطق که متری سه میلیون تومان است اگر بخواهیم یک خانه 50 متری خریداری کنیم 70 میلیون باید به مبلغ این وام اضافه کنیم تا بتوانیم یک خانه 50 متری در شمال تهران بخریم.»

مدیر این بنگاه‌ همچنین اضافه کرد: «اگر ساختمان یک خانه برند و سازنده آن شخص معروفی باشد، قیمت خانه‌ها بالاتر خواهد رفت.»
 
  غرب تهران
مدیر یکی از بنگاه‌های غرب تهران نیز در این‌باره به فرهیختگان گفت: «با توجه به اینکه گران‌ترین خانه‌ها در غرب تهران متعلق به شهرک غرب آن هم در خیابان فلامک و بلوار پاک نژاد است، با این میزان وام حتی نمی‌توان خانه‌ای 14، 15 متری خریداری کرد. بنابراین اگر شخص بخواهد خانه‌ای 50 متری در این مناطق خریداری کند باید 750 میلیون تومان سرمایه داشته باشد یا به این وام 670 میلیون اضافه کند.»

وی افزود: «اما اگر به دنبال خانه‌ای با قیمت متوسط درمنطقه غرب تهران به‌ویژه صادقیه، آیت‌الله کاشانی و پونک باشیم، متری بین پنج تا پنج میلیون و 500 تومان لازم است اما در همین مناطق هم بسته به متریال، ساخت‌وسازنده ساختمان و برند بودن ساختمان قیمت به متری 9 میلیون نیز می‌رسد.»

این مدیر همچنین اضافه کرد: «اما قیمت برخی خانه‌ها در مناطقی چون وردآورد درغرب تهران،‌ به متری سه میلیون تومان می‌رسد اما خانه‌های این منطقه در حال حاضر گازکشی نشده و حتی برخی از این ساختمان‌ها آب لوله‌کشی نیز ندارند. به همین دلیل بسیاری از ساختمان‌ها در وردآورد خالی مانده‌اند.»

وی با بیان اینکه هرچقد پول بدهید همان قدر آش می‌خورید، گفت: «اگر دنبال خانه‌ای با امکانات کامل در مناطق خوب هستید با این میزان وام حتی در ارزان‌ترین مناطق غرب هم نمی‌توان صاحب خانه شد چراکه حداقل مبلغ برای خرید یک خانه 50 متری در ارزان‌ترین مناطق غرب 150 میلیون تومان است.»
 
شرق تهران
مدیر یکی از بنگاه‌های شرق تهران نیز با بیان اینکه قیمت خانه‌های نوساز در شرق تهران به‌طور میانگین بین پنج الی شش میلیون تومان است، به فرهیختگان گفت: «در ارزان‌ترین مناطق شرق تهران، قیمت ملک به متری چهار میلیون هم می‌رسد اما در برخی موارد خاص که صاحب خانه به پول فروش خانه احتیاج دارد شاید بتوان خانه‌ای با متری سه میلیون و 700 تومان هم خریداری کرد. حتی در برخی موارد قیمت تا متری 9 میلیون هم می‌رسد.»

وی ادامه داد: «بنابراین با توجه به قیمت خانه در این مناطق با این مبلغ وام نمی‌توان خانه خرید، اما اگر شخصی بخواهد در این منطقه خانه 50 متری خریداری کند در ارزان‌ترین محله‌های شرق باید 200 میلیون تومان هزینه کند؛ یعنی باید 120 میلیون تومان به این وام اضافه کند.»
 
جنوب تهران
مدیر یکی از بنگاه‌های جنوب تهران نیز در این باره به فرهیختگان گفت: «با این مبلغ وام می‌توان یک خانه 45 متری در برخی محله‌های جنوبی تهران خریداری کرد.»

 وی افزود: «در جنوب تهران قیمت خانه‌های نوساز در گران‌ترین حالت به متری سه میلیون تومان می‌رسد، اما در این مناطق در قسمت‌هایی چون اباذر قیمت خانه به متری یک میلیون و 800 هم می‌رسد. البته در این منطقه از تهران پارکینگ خانه‌ها به‌طور جدا به فروش می‌رسد و ممکن است شخصی که در این منطقه خانه خریداری می‌کند پارکینگ را به‌طور جداگانه خریداری کند که باید گفت قیمت پارکینگ در این مناطق بین 12 الی 15 میلیون تومان است.»
 
مرکز تهران
مدیر یکی از بنگاه‌های مرکز تهران نیز به فرهیختگان گفت: «این مبلغ به تنهایی برای خرید خانه در مرکز تهران کافی نیست. در بخش‌های مرکزی تهران قیمت خانه نوساز به‌طور میانگین بین هفت الی 9 میلیون است اما در برخی مناطق این مبلغ به متری15 میلیون هم می‌رسد.» وی ادامه داد: «البته قیمت خانه‌های پنج سال ساخت به بالا بین شش الی 9 میلیون است و اگر شخصی بخواهد یک خانه 50 متری که نوساز هم نباشد را در این محدوده خریداری کند باید حداقل 300 میلیون تومان هزینه کند.»
 
اطراف تهران
یکی از مدیران بنگاه‌های اطراف تهران اما با بیان اینکه با 80 میلیون تومان وام می‌توان یک خانه کوچک در برخی مناطق اطراف تهران خریداری کرد به فرهیختگان گفت: «در کرج به‌طور متوسط قیمت خانه متری دو میلیون و 500 هزار تومان است، اما در همین استان در برخی مناطق این قیمت به چهار میلیون و 500 هم می‌رسد». وی ادامه داد:«در برخی از شهرک‌های اطراف تهران در گران‌ترین حالت قیمت خانه‌های نوساز متری دو میلیون تومان است و در ارزان‌ترین محله‌های همین مناطق خانه متری یک میلیون و 500 است.»
اخبار اقتصادی - فرهیختگان

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------