آخرین اخبار اقتصادی

اقتصاد ایران،اخبار اقتصادی،خبرهای اقتصادی

اقتصاد ایران در سال ۱۴۰۳ با بحران هایش چه خواهد کرد؟/ فقر امسال تشدید خواهد شد

یک اقتصاددان با بیان اینکه اقتصاد ایران در شرف سائوپائولویی شدن است، گفت: این سائوپائولویی شدن اقتصاد اتفاق افتاده و اکنون…

رد پای داعش در بازار جهانی طلا



اخبار,اخبار اقتصادی ,بازار جهانی طلا

 

اخبار اقتصادی - بالاترین ارزش پوند برابر یورو در 19 ماه گذشته
رد پای داعش در بازار جهانی طلا

قیمت طلا که دو هفته پیش با سقوطی تند مواجه شده بود، در روز پنج‌شنبه بالاترین قیمت در سه هفته گذشته را ثبت کرد.

افرادی که از افت قیمت کالای خریداری شده ضرر کرده‌اند، با کاهش بیشتر قیمت‌ها، دوباره همان کالا را با قیمت کمتری می‌خرند تا ضرر کوتاه‌مدت خود را با این سود کوتاه‌مدت پوشش داده باشند. این رفتار را «پوشش کوتاه‌مدت» می‌خوانند و این امر از دوشنبه تا جمعه توانست سطح قیمتی طلا را افزایش دهد. با این حال، پنج‌شنبه و جمعه، خبر حملات گروه داعش به شهرهای مختلف عراق و چند خبر اقتصادی نیز به اثر «پوشش کوتاه‌مدت» اضافه شد تا طلا به بالای مرز 1270 دلار برای هر اونس بازگردد.


پنج‌شنبه طلا با 13 دلار افزایش به قیمت 1273 دلار رسید و همه را غافلگیر کرد. پنج‌شنبه تعداد درخواست‌کنندگان بیمه بیکاری در ایالات‌متحده آمریکا و میزان خرده‌فروشی منتشر شد که کمی بدتر از انتظارها بود و این نیز به افزایش قیمت طلا کمک کرد. از سوی دیگر شاخص دلار در این روز تا حدی تضعیف شد و این مساله هم در جهت بالا رفتن بهای فلز زرد عمل کرد.

 

همچنین گزارش بانک جهانی در خصوص کاهش رشد اقتصادی جهان تا پایان سال‌جاری هم بر قیمت طلا بی‌اثر نبوده است. پنج‌شنبه آمار اقتصادی دیگری هم از قاره سبز منتشر شد. بر اساس آمار تازه، تولید صنعتی در اتحادیه اروپا در ماه آوریل هشت دهم درصد نسبت به ماه مارس افزایش داشته که کمی بیشتر از انتظارات بود. عراق دوباره با اخبار جنایات «دولت اسلامی عراق و شام» به سرخط خبرها بازگشته است. این کشور حالا در آستانه جنگ داخلی است و این بحران در صورت گسترده‌تر شدن می‌تواند بر قیمت طلا اثرگذار شود.

 

دولت نوری‌المالکی درخواست کمک از آمریکا را داده، اما احتمال دخالت جدی واشنگتن با توجه به مواضع این کشور زیاد نیست. هم‌اکنون نگرانی بزرگ‌تر، احتمال گسترش خشونت‌های عراق به دیگر کشورهای عربی است. به این ترتیب افزایش قیمت طلا می‌تواند خروج سرمایه از بازار پلاتینیوم و پالادیوم را نیز توجیه کند.

 

روز جمعه طلا تا لحظه تنظیم این خبر با نوسانی اندک به قیمت 1274 دلار برای هر اونس رسید، اما با توجه به تداوم عوامل پیش گفته ممکن است در زمان خواندن خبر قیمت‌های متفاوتی ثبت شده باشد. یک دلیل آن کاهش انتظار برای نتیجه مذاکرات دستمزد سالانه درآفریقای جنوبی بوده است که بر معادن طلا اثرگذار است. افزایش قیمت فلز زرد در هفته کاری گذشته در حالی اتفاق افتاد که کارشناسان با توجه به عوامل بنیادین به‌ویژه احیای اقتصادی آمریکا کاهش قیمت‌ها را در کوتاه‌مدت پیش‌بینی کرده بودند.

 

با بازگشت طلا به سطح 1270 دلار، برخی از کارشناسان بازار معتقدند که در صورت افزایش قیمت‌ها به بیش از 1275 دلار برای هر اونس، می‌توان به فروش این کالای سرمایه‌ای فکر کرد. تحلیلگران بازر فلز زرد اعتقاد دارند که سطح مقاومتی قیمت طلا در حال حاضر 1278 دلار است و روزی که قیمتی بین 1275 تا 1278 دلار ثبت شود، زمان خوبی برای فروش طلا خواهد بود.

 

گفته می‌شود سطح حمایتی بهای طلا نیز هم‌اکنون 1245 دلار است و با شکسته شدن این سطح می‌توان انتظار رسیدن قیمت‌ها به 1225 تا 1220 دلار را داشت. از طرف دیگر، استراتژیست‌های طلا بر این باورند که اگر سطح مقاومتی 1278 دلاری شکسته شود، قیمت این کالا می‌تواند به بیش از 1289 دلار برسد.

 

تقویت پوند، تضعیف ین
اما در بازار جهانی ارز، روز جمعه ین تضعیف شد تا افزایش ارزش پول ژاپن در هفته گذشته تحت‌تاثیر قرار بگیرد. این اتفاق متاثر از سخنان هاروهیکو کورودا، رئیس بانک‌مرکزی ژاپن بود که با اشاره به تداوم احیای اقتصادی این کشور، از ادامه سیاست‌های محرک گفته بود.

 

با رسیدن این خبر، ارز ملی ژاپن پس از سه روز رشد، روند کاهشی گرفت. به این ترتیب بانک‌مرکزی ژاپن به انبساط پولی خود و تزریق سالانه 60 تریلیون ین (589 میلیارد دلار) به اقتصاد این کشور ادامه خواهد داد. 

 

اما جمعه پوند بریتانیا به‌قوی‌ترین سطح خود برابر یورو در 19 ماه گذشته رسید. تقویت پوند به دلیل اظهارات مارک کارنی، رئیس بانک‌مرکزی انگلستان بود مبنی‌بر اینکه نرخ‌های سود بریتانیا ممکن است زودتر از انتظار سرمایه‌گذاران با افزایش مواجه شود. رشد دو دهم درصدی پوند استرلینگ در برابر یورو، باعث شده که این ارز بین‌المللی به بالاترین سطح برابری از نوامبر 2012 میلادی برسد.

اخبار اقتصادی - دنیای اقتصاد

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------