آخرین اخبار اقتصادی

اقتصاد ایران،اخبار اقتصادی،خبرهای اقتصادی

اقتصاد ایران در سال ۱۴۰۳ با بحران هایش چه خواهد کرد؟/ فقر امسال تشدید خواهد شد

یک اقتصاددان با بیان اینکه اقتصاد ایران در شرف سائوپائولویی شدن است، گفت: این سائوپائولویی شدن اقتصاد اتفاق افتاده و اکنون…

مواضع جدید بانک مرکزی برای مسکن مهر



اخبار,اخبار اقتصادی ,مسکن مهر

 

اخبار اقتصادی - مواضع جدید بانک مرکزی برای مسکن مهر

وی درباره بند سوم نیز اظهار داشت: دولت قبل در آخرین مصوبه خود که در تیر ماه سال گذشته به تصویب رساند، سقف را تا 50 هزار میلیارد تومان افزایش داده بود و به طور غیر رسمی زمزمه های تا 60 هزار میلیارد تومان نیز شنیده می شد.

قائم مقام بانک مرکزی مواضع جدید این بانک را برای مسکن مهر اعلام کرد و گفت: هیچ منابع جدیدی از بانک مرکزی به مسکن مهر ارایه نخواهد شد.
 
اکبر کمیجانی روز یکشنبه در حاشیه بیست و چهارمین همایش سالانه سیاست های پولی و ارزی در پاسخ به ایرنا در خصوص تحولات مسکن مهر و برنامه های بانک مرکزی برای آن افزود: آذر ماه سال گذشته در خصوص مسکن مهر با فرمولی که در واقع در سطح دولت و اعضای ستاد اقتصادی طراحی شد به این جمع بندی رسید که در قالب سه بند می توان آن را ساماندهی کرد.
 
وی در خصوص بند اول این تصمیم گیری گفت: پرداخت تسهیلاتی که از منابع بانک مرکزی در اختیار مسکن مهر و برای تامین مالی آن در نظر گرفته شده بود به مدت سه سال از ابتدای سال 92 به تعویق افتاد، یعنی هر تسهیلاتی که بانک مسکن باید به بانک مرکزی پرداخت می کرد در درون بانک مرکزی باقی می ماند تا اتمام پروژه ها را تامین مالی کنیم.
 
قائم مقام بانک مرکزی درباره دومین بند نیز اظهار داشت: خط های اعتباری معمولا کوتاه مدت هستند و بانک مرکزی از منابع خود به بانک ها برای رفع نیازهای نقدینگی با مدت یک سال پرداخت می کند.
 
وی تصریح کرد: در طی سال های گذشته این خط های اعتباری بانک مرکزی برای بانک مسکن با زمان سه یا چهار سال پرداخت شده بود و برای اینکه ما از پروژه مسکن مهر حمایت کرده باشیم تا روند آن ادامه یابد خط اعتباری قبلی را به 20 سال افزایش دادیم.
 
کمیجانی با بیان این که، در همان زمان نیز در کنار خط اعتباری قبلی نیز 152 هزار میلیارد دلار اعتباری جدید تخصیص دادیم گفت: یعنی تمام اضافه برداشت های مربوط به مسکن که مشمول نرخ جریمه های 34 درصد بود و یا اوراق مشارکت بانک مسکن را خریداری کرده بودیم به خط اعتباری 20 ساله با نرخ سود 1.6 درصد تبدیل شد تا از بانک مسکن حمایت شود.
 
وی درباره بند سوم نیز اظهار داشت: دولت قبل در آخرین مصوبه خود که در تیر ماه سال گذشته به تصویب رساند، سقف را تا 50 هزار میلیارد تومان افزایش داده بود و به طور غیر رسمی زمزمه های تا 60 هزار میلیارد تومان نیز شنیده می شد.
 
وی تصریح کرد: بر اساس مصوبات جدید اضافه برداشت ها و بدهی بانک مسکن به 43 هزار میلیارد تومان رسیده بود که در این زمان مباحث کارشناسی آغاز و به دلیل نگرانی های تورمی منابع این بخش، توانستیم با حمایت های دولت و مجلس به میزان 45 هزار میلیارد تومان عملا آن را متوقف کنیم.
 
کمیجانی با بیان آن که، بانک مسکن و وزارت راه و شهرسازی اقداماتی را در راستای مسکن مهر انجام داده اند گفت: در روز جاری نیز اعلام شد افرادی که مسکن به آنها تعلق گرفته و می خواهند زودتر تسهیلات را تسویه کنند و یا اگر بدهی از قبل دارند می توانند نسبت به خرید مسکن مهر خود اقدام کنند و وزارت راه و شهرسازی اقدامات لازم را انجام می دهد.
 
وی گفت: این امر مبلغ جدیدی را برای مسکن مهر در کنار منابع قبلی ایجاد می کند تا بتوانیم این پروژه را به پایان برسانیم. 
 
نیاز شش هزار میلیارد تومانی منابع برای پرداخت تسهیلات ازدواج
قائم مقام بانک مرکزی از ارایه پیشنهادی برای بهره گیری از منابع صندوق توسعه ملی برای تسهیلات قرض الحسنه به خصوص تسهیلات ازدواج خبر داد و گفت: این پیشنهاد باید به دولت ارایه شود و در بحث های کارشناسی در خصوص آن به جمع بندی برسیم.
 
به گفته وی با توجه به صف طولانی یک میلیون و 140 هزار نفری برای دریافت تسهیلات ازدواج به شش هزار میلیارد تومان منابع برای آن نیاز است. 
 
نرخ جدید سود تسهیلات در دو روز آینده نهایی می شود
قائم مقام بانک مرکزی با اشاره به بررسی نرخ سود تسهیلات در جلسه آتی شورای پول و اعتبار که سه شنبه هفته جاری برگزار می شود گفت: پیشنهاد اصلاح آن ارایه شده و در دو روز آینده توسط شورای پول و اعتبار نهایی می شود. 

اخبار اقتصادی -ایرنا

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------