آخرین اخبار اقتصادی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

لوازم خانگی گران خواهد شد؟

محمود سیجانی اظهار داشت: برخی تولیدکنندگان لوازم خانگی درخواست افزایش قیمت ارائه کرده‌اند که در دست بررسی است و هنوز تایید…

واردات "بنزین بی‌هویت" به کشور



اخبار,اخبار اقتصادی ,بنزین پتروشیمی

 

اخبار اقتصادی - واردات "بنزین بی‌هویت" به کشور

عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: هم‌اکنون مستنداتی در خصوص آلوده بودن بنزین پتروشیمی از سوی مسئولان ارائه نشده است و بدون هیچ دلیلی اقدام به واردات بنزین یورو4 بی‌هویت کرده‌اند با این دید که بنزین تولیدی پتروشیمی‌ها آلوده است. آیا منطقی است که "بنزین بی‌هویت" را وارد و "بنزین تولیدی شناسنامه‌دار" را حذف کنیم؟

به گزارش باشگاه خبرنگاران؛سیدمهدی موسوی‌نژاد، عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی ، در خصوص ‌آلودگی بنزین پتروشیمی‌ها اظهار داشت: زمانی که کشور در آستانه تحریم قرار گرفت از تولیدات بنزین پتروشیمی‌ها استفاده می‌کردیم، متاسفانه کسانی ادعا دارند بنزین پتروشیمی‌ها آلوده است که بایستی مستنداتی را در این زمینه ارائه دهند.
 
وی تصریح کرد: بنزین تولیدی پتروشیمی‌ها یا در واقع :مواد اکتان‌افزا"، همان "بنزین ریفرمیت" است و در شرکت‌های پتروشیمی "آروماتیکی نوری (بروزویه)"، "بندر امام (ره)" و "بوعلی‌سینا" تولید می‌شود.
 
عضو کمیسیون انرژی مجلس اظهار داشت: "بنزین ریفرمیت" پتروشیمی همان بنزینی ریفرمیت پالایشگاه است با این تفاوت که عملیات خالص‌سازی ریفرمیت از بنزین به علت وجود واحدهای "بنزن‌زدایی" در پتروشیمی انجام می‌شود و پس از کاهش میزان بنزن به زیر 2 درصد حجمی، بنزین ریفرمیت به عنوان اکتان افزا به شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران تحویل داده خواهد شد. این در حالی است که واحدهای بنزن‌زدایی در اکثر پالایشگاه‌های نفت کشور وجود ندارد.
 
موسوی نژاد تاکید کرد: بنزین تولیدی پالایشگاه‌ها در مقایسه با بنزین تولیدی پتروشیمی‌ها از نظر کیفیت پایین‌تر است، همچنین اگر بنزین وارداتی "یورو"2"را با "یورو4" مقایسه کنیم، از آلودگی بیشتری برخوردار است و طبیعی است که بنزین یورو4 کیفیت بالاتری دارد. بنابرین بنزین تولیدی پتروشیمی‌ها مشکلی ندارند.
 
وی یادآور شد:  "بنزین ریفرمیت" پتروشیمی‌ها به لحاظ ترکیبات بنزن، از وضعیت به مراتب بهتری نسبت به شرایط فعلی اکثر پالایشگاه‌های نفت کشور برخوردار هستند. بنزین تولیدی پتروشیمی‌ها به علت عدد اکتان بالای 95 به عنوان اکتان افزا مورد استفاده قرار می‌گیرد.
 
موسوی نژاد افزود: پتروشیمی‌ها حدود 6 میلیون لیتر بنزین تولید می‌کنند، این در حالی است که 3.5 میلیون لیتر از از کیفیت بالاتر و 2.5 میلیون لیتر مانند بنزین تولیدی پالایشگاه‌ها مشکل دارد. با توجه به اینکه 70 میلیون لیتر بنزین در کشور مصرف می‌شود که در این میان تنها 2.5 میلیون لیتر به گفته برخی از مسولان آلوده است. مسولان بایستی صداقت به خرج دهند تا در این زمینه  اطلاعات جامع و کامل ارائه دهند.
 
وی تاکید کرد: هم اکنون مستنداتی در خصوص آلوده بودن بنزین پتروشیمی از سوی مسولان ارائه نشده است و بدون هیچ دلیلی اقدام به واردات بنزین یورو4 بی‌هویت کردند با این دید که بنزین تولیدی پتروشیمی ها آلوده است. باید قبل از توزیع در جایگاه‌ها تست و آنالیز و مورد آزمایش قرار گیرد. آیا منطقی است که بنزین بی هویت را وارد و بنزین تولیدی شناسنامه دار را حذف کنیم؟
 
عضو کمیسیون انرژی مجلس تصریح کرد: در بحث قراردادهای وارداتی شکی در رانت‌خواری وجود ندارد در همین راستا تحقیق و تفحص مجلس طبق ماده 206 آیین‌نامه مجلس قرار است که موضوع رانت‌خورای در واردات را بررسی کند تا مشخص شود که چه کسانی اقدام به واردات بنزین می کنند.


موسوی‌نژاد گفت: در حال حاضر مسولان کشور بدون تحقیق و کار کارشناسی اقدام به ارائه گزارش‌هایی می‌کنند که متاسفانه در بین مردم تفکرات منفی را ایجاد می‌کند که بهتر است بدون کار کارشناسی اظهار نظر نکنند.


وی خاطرنشان کرد: وزارت نفت مواضع مشخص و شفافی در مورد واردات بنزین و تولید ریفرمیت در واحدهای پتروشیمی ندارد.

اخبار اقتصادی - باشگاه خبرنگاران

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------