افزایش قیمت‌ها در راه است



اخبار,اخبار اقتصادی ,بازار فلزات

 

اخبار اقتصادی -  به رغم ریزش قيمت‌ها در بازار فلزات طي هفته گذشته
افزایش قیمت‌ها در راه است

با نزديک ‌شدن به فصل تابستان، توليدكنندگان داخلی در حالی ساز افزايش قيمت فلزاتی همچون مس و آلومينيوم را كوک كرده‌اند كه ثبات نرخ ارز، تسهيل مبادلات تجاری و افزايش تيراژ توليد در كنار افزايش عرضه این محصولات به دليل واردات مواد اوليه مورد نياز، به طور منطقی بايد زمينه كاهش هزينه تمام‌شده اين فلزات را فراهم آورده و انتظار مشتريان برای شكست قيمت‌ها را تشديد كند. اين در حالی است كه با وجود روند نزولی قیمت‌ها، معامله‌گران از فروش محصولات خود خودداری کرده و امید به افزایش مجدد نرخ این محصولات را دارند.

از سوي ديگر طی هفته گذشته ميزان تقاضای اين محصولات در بازار آزاد نیز به دلیل ریزش ناگهانی قیمت‌های جهانی به شدت رو‌به کاهش گذاشته بود؛ چرا كه انتظار برای ریزش بیشتر قیمت‌ها از سمت مشتری موجب تشديد این رکود در معاملات شده است.


به این ترتیب به گفته فعالان بازار، ثبات قیمت‌ها در هفته‌ اخیر باز هم منجر به اعتماد تجار شده و از آنجا که تولیدکنندگان و معامله‌گران طی این مدت به دلیل نوسانات قيمت ناشی از نرخ ارز، خریدهایشان را انجام نداده‌اند به همین دلیل فرصت را مناسب دیده و احتمالا در هفته اول تابستان و قبل از ماه رمضان خریدهایشان را انجام خواهند داد در نتیجه بازار با افزایش تقاضا مواجه خواهد شد.

مس قیمت مشخصی نداشت
هفته گذشته روند معاملات مس طی هفته گذشته به دليل نوسانات قيمتي با ركود مواجه شد و قيمت مشخصی از اين فلز در بازار آزاد داخلي وجود نداشت، اما به گفته برخي فعالان بازار شنيده شده كه اين فلز با قيمتي بين 22 هزار و 500 تومان تا 23 هزار و 800 تومان در هر كيلو به فروش رسيده است.

 

اين در حالی است كه آگاهان اقتصادی پيش‌بينی می‌كنند، با توجه به آمارهای انتشار يافته از موجودی انبار بورس لندن، روند مثبت قيمت مس در بازارهای جهانی ادامه‌دار و بلندمدت باشد. از طرفی نیز کارشناسان حوزه فلزات پایه معتقدند طی هفته جاری، مس تقاضای بیشتری را نسبت به چند ماه اخیر تجربه خواهد کرد؛ چراكه با توجه به نزديكي به ماه رمضان معامله‌گران سعی می‌کنند خریدهایشان را قبل از شروع اين ماه انجام دهند.

نيكل تغيير مسير داد
نوسان نرخ نيكل طی هفته گذشته موجب شد تا بازار داخلی اين محصول با ركود مواجه شود البته قيمت نيكل در بازارهای جهانی افزایش يافته است كه به گفته كارشناسان حوزه فلزات پايه، انتشار گزارش مثبت صندوق بين‌المللي پول درباره چشم‌انداز اقتصاد جهان در سال جاری ميلادی زمينه افزايش قيمت نيكل را فراهم كرده است. هم‌اكنون نيكل در بازارهای داخلی با نرخ 69هزار تومان در هر كيلو محاسبه می‌شود كه فاصله قيمتی قابل توجهی را بين نرخ جهانی و داخلی اين فلز منعكس می‌كند.

  گرایش روی به سمت صعود
 قيمت روی نزديک به 3 ماه است که به صورت عمومی در مسير افزايش نسبی قرار گرفته است. موجودي انبارهای روی نزديک به يک سال و نيم در مسير نزولی قرار داشته و هم‌اکنون در کمترين سطح در 3 سال گذشته ايستاده است. با توجه به افزايش عمر معادن روی در اقصی نقاط جهان، کاهش عيار و مشکلات دستيابی به مواد معدنی در کنار افزايش هزينه فرآوری، شاهد کاهش عرضه و افزايش قيمت تمام شده هستيم. اين در حالی است که در کنار بهبود بازار فولاد و استفاده بيشتر از ورق‌های گالوانيزه، اين شرايط به برتری محسوس تقاضا به نسبت عرضه ختم شده است.

اخبار اقتصادی - دنیای اقتصاد

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------