آخرین اخبار اقتصادی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

افزایش ۴ برابری قیمت گوشت،۳ برابری قیمت برنج ، ۳/۵ برابری ماهی و ۳ برابری تخم‌مرغ در دو سال

با وجود رشد شدید قیمت‌ها، در سال جاری با شنیدن خبر سیاست‌های انبساطی این احتمال وجود دارد که تورمی بیش از آنچه در سال‌های…

هشدار انجمن حمایت از حقوق مصرف کنندگان به خودروسازان!



اخبار,اخبار اقتصادی ,قیمت خودرو

 

اخبار اقتصادی - هشدار انجمن حمایت از حقوق مصرف کنندگان به خودروسازان!

در شرايطي كه خودروسازان توانسته‌اند تا حد زيادي خواسته‌هاي خود را در تعيين قيمت جديد خودروها محقق كنند، رييس انجمن ملي حمايت از حقوق مصرف‌كنندگان نسبت به ادامه عملكردهاي پيشين به آنها هشدار مي‌دهد.

پس از مدتها كشمكش سرانجام شوراي رقابت قيمت جديد خودروها را اعلام كرد. با اين حال قيمت‌هاي جديد مورد قبول خودروسازان قرار نگرفت و آنها توانستند تغييراتي را در نظرات اوليه شوراي رقابت اعمال كنند.

موافقت شوراي رقابت با افزايش 4 تا 7 درصدي قيمت خودروهاي داخلي در حالي است كه هم‌اكنون مصرف‌كنندگان از قيمت‌هاي فعلي نيز ناراضي بوده و قشر قابل توجهي از مصرف‌كنندگان ايراني حتي توان خريد خودرويي چون پرايد را نيز از دست داده‌اند.

در اين شرايط شوراي رقابت باز هم با افزايش قيمت خودروها موافقت كرده و البته خودروسازان نيز پس از مدتي كشمكش و اعمال تغييراتي در قيمت‌هاي اوليه، سرانجام نظر شوراي رقابت را پذيرفتند.

اين در حالي است كه عرضه قطره چكاني و مديريت شده خودرو به بازار از سوي خودروسازان، شكل‌گيري بازار حاشيه‌اي و افزايش قيمت‌ها در بازار آزاد را به دنبال داشته است.

رشد قيمت‌ها در بازار آزاد از يك سو به مستمسك خودروسازان براي تحت فشار قرار دادن تصميم‌گيران در جهت موافقت با افزايش قيمت خودروهاي داخلي تبديل شده و از آن سو نيز سود سرشاري را نصيب دلالان و واسطه‌ها كرده است.

در اين شرايط به نظر مي‌رسد با موافقت شوراي رقابت با افزايش قيمت خودروهاي داخلي چرخه معيوب پيشين دوباره در حال تكرار است. اين چرخه عبارتند از كاهش عرضه از سوي خودروسازان، افزايش قيمت‌ها در بازار آزاد، موافقت با افزايش قيمت خودرو در كارخانه‌ها و به دنبال آن افزايش موقتي عرضه از سوي خودروسازان تا زمانيكه كه مجددا موعد كاهش عرضه براي بسترسازي افزايش دوباره قيمت‌ها فرا برسد.

در چنين وضعيتي كه حقوق مصرف‌كنندگان به اولويت آخر خودروسازان تبديل شده است، رييس انجمن ملي حمايت از حقوق مصرف‌كنندگان نسبت به ادامه عملكردهاي پيشين از سوي خودروسازان هشدار داده و از آنها مي‌خواهد همزمان با اعمال قيمت‌هاي جديد، دست از تضييع حقوق مصرف‌كنندگان بردارند.

سيدمحمد جعفري در اين باره مي‌گويد: متاسفانه باز هم شاهد افزايش قيمت خودروهاي داخلي هستيم در حاليكه تمايل ما كاهش قيمت خودروهاي داخلي براي افزايش قدرت خريد مصرف‌كنندگان در اين حوزه بود.

وي با بيان اينكه خودروسازان سابقه خوبي در روند وظايف قانوني خود و رعايت حقوق مصرف‌كنندگان نداشته‌اند، تصريح مي‌كند: استفاده از خودروهاي با كيفيت و با قيمت مناسب داخلي حق مصرف‌كنندگان ايراني است و خودروسازان بايد در راستاي احقاق حقوق مصرف‌كنندگان گام بردارند.

رييس انجمن ملي حمايت از حقوق مصرف‌كنندگان ادامه مي‌دهد: اين انجمن عملكرد خودروسازان را پس از افزايش قيمت‌ها رصد كرده و در صورت ادامه تضييع حقوق مصرف‌كنندگان موضوع را اطلاع‌رساني و اقدامات لازم را انجام خواهد داد.

جعفري تصريح مي‌كند: حذف تعرفه واردات خودرو سريع‌ترين راهكاري است كه براي صيانت از حقوق مصرف‌كنندگان از آن استفاده مي‌شود و در صورت عدم اصلاح عملكرد خودروسازان، اجراي آن از سوي مراكز تصميم‌گير پيگيري خواهد شد. 

اخبار اقتصادی - تابناک

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------