آخرین اخبار اقتصادی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

دارندگان کارت سوخت حتما بخوانند/ خبر جدید رسانه دولت درباره سهمیه بنزین خودروها

۶۰ لیتر سهمیه بنزین اردیبهشت‌ماه خودروهای شخصی بدون هیچ‌گونه تغییری، ساعت ۲۴ امشب در کارت‌های هوشمند سوخت شخصی شارژ می‌شود.…

تلاش‌های پیاپی برای تعادل بازار



اخبار,اخبار اقتصادی ,بورس اوراق بهادار

 

اخبار اقتصادی - تلاش‌های پیاپی برای تعادل بازار

زیان بورس اوراق بهادار تهران از ابتدای امسال در حالی به 6/8 درصد رسیده است که تلاش‌های صورت گرفته برای به تعادل رساندن بازار تا‌کنون به موفقیت نرسیده‌اند.

بازار سهام کشور از دی‌ماه سال 92 و درپی ارائه لایحه بودجه سال 93کل کشور با روند رو‌به کاهش مواجه شده است.

 

سیاست‌های انقباضی دولت و فشار سنگینی که این لایحه به شرکت‌های بورسی به ویژه در سه بخش پتروشیمی،  معدن و بانکی وارد ساخت موجب توقف رشد بازار و کاهش قیمت‌ها شد. این شرایط موجب شد تا با هر بار اوج‌گیری روند منفی بازار طرحی ارائه شود که هدف از آن جلوگیری از افت بازار و تعادل بخشی به قیمت‌ها بوده است.

 

پیش از پایان سال 92 طرح محدودیت فروش در بازار اجرا شد که 4 هفته بعد به دلیل تاثیرات نامطلوب شدید، این طرح متوقف شد. پس از آن تلاش شد تا با تزریق نقدینگی از طریق صندوق توسعه بازار جلوی افت گرفته شود اما وعده‌های داده شده برای تزریق هزار تا پنج هزار میلیارد تومان نقدینگی تحت تاثیر کمبود نقدینگی در میان بانک‌ها و شرکت‌های بیمه مشارکت کننده در این صندوق محقق نشده و در عمل بیش از 300میلیارد تومان نقدینگی در این صندوق تزریق نشد.

 

پس از این طرح محدودیت تازه در ایجاد بازار بلوک برای سهامداران حقوقی اعلام شد که این امر نیز همانند طرح پیش از عید عملا کارآیی را در کنترل بازار نشان نداده است، با این شرایط سرعت افت افزایش یافته و شاخص در هفته گذشته با 86/0 درصد افت دیگر در هفته گذشته مواجه شد تا زیان معامله‌گران و سرمایه‌گذاران در بورس در سال جاری به 9درصد نزدیک شود.

 

همین امر زمینه ساز بازگشت به طرح چندسال اخیر بورس مبنی بر قرارداد اختیار فروش به نام اختیار فروش تبعی شده است. این قرارداد که به بیمه سهام نیز معروف شده است قرار است از سوی  صندوق توسعه بازار برای 29شرکت با لحاظ سود 20درصدی منتشر شود که هدف از آن بیشتر تشویق سهامداران حقیقی برای تداوم حضور در بورس است.


در حوزه اقتصادی مهم‌ترین رخداد به جلسه شورای پول و اعتبار باز می‌گردد که در‌برگیرنده دو تصمیم مهم بود. در نخستین تصمیم نرخ اوراق مشارکت بانک مرکزی 22درصد تعیین شده است که قطعا تاثیر منفی بر بازار سهام دارد. در همین حال شورای پول و اعتبار تصمیم به کاهش نرخ ذخیره قانونی بانک‌ها به 5/13 درصد گرفت که برای بانک‌های تجاری به‌خصوص بانک‌هایی نظیر ملت، تجارت و صادرات تاثیر مثبتی دارد.


در تحولات اقتصادی سخنگوی دولت دکتر نوبخت در حاشیه جلسه هیات دولت از تصمیم دولت برای عدم افزایش نرخ کالاها خبر داد. در حال حاضر سیاست انقباضی دولت از طریق مهار رشد پایه پولی و افزایش نرخ سود بانک‌ها و اوراق مشارکت و عدم موافقت با افزایش نرخ محصولات متناسب با افزایش هزینه‌های شرکت‌ها ناشی از اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها مهم‌ترین‌ زمینه‌های ایجاد افت در بازار سهام هستند.


در تحولات اقتصادی جهانی بهای فلزات همچنان با ثبات نسبی همراه است. بهای مس به 6هزار و 898دلار در هر تن رسیده است. بهای سه فلز آلومینیوم، سرب و روی نیز به ترتیب یک هزار و 858دلار، 2هزار و صد دلار و 2هزار و 182دلار رقم خورده است.

در بازار چه خبر بود؟
بازار روز چهارشنبه بازاری با شروع مثبت بود که در آن چند جابه‌جا‌یی سهام شاخص را تا نزدیک صد واحد رشد داد اما پس از آن فشار عرضه‌ها موجب کاهش قیمت‌ها و در نهایت کاهش 95واحدی شاخص کل معادل 13/0 درصد شد تا شاخص تنها 249واحد با کف 72هزار واحد فاصله داشته باشد. در همین حال ارزش معاملات نیز رو به کاهش بیشتر داشت؛ امری که موجب شد ارزش معاملات در بورس به 5/82 میلیارد تومان برسد.


در بازار روز چهارشنبه در گروه معدنی در کنار صندوق توسعه بازار شرکت هلدینگ توسعه صنایع امیدکو اقدام به اعلام انتشار اوراق فروش تبعی در نماد چادر‌ملو کرد که این اوراق با قیمت اعمال 7هزار و 175ریال در تاریخ سوم دی‌ماه سال جاری منتشر می‌شود. میزان خرید برای هر کد پنجاه هزار برگه تعیین شده است. در گروه فلزی، مدیرعامل فولاد خوزستان از تولید 864هزار تن فولاد خام در سه ماه نخست امسال در این شرکت خبر داده است، همچنین فخوز در این مدت از تولید 874هزار تن آهن اسفنجی و یک میلیون و 448هزار تن گندله خبر داده است.


در گروه پتروشیمی متعاقب لغو مصوبه تعیین نرخ گاز توسط رئیس مجلس شورای اسلامی شنیده‌ها حکایت از ارائه لایحه جدیدی از سوی دولت به مجلس شورای اسلامی دارد. انتظار می‌رود این لایحه برای مدت طولانی نرخ گاز صنایع را مشخص کند. در این گروه بهای اوره جهانی اندکی افزایش یافته و روند کاهشی آن متوقف شده است.


در گروه بانکی بانک خاورمیانه در مجمع خود برنامه افزایش سرمایه پنجاه درصدی این بانک را اعلام کرد.


در گروه واسطه‌گری مالی شرکت سرمایه‌گذاری سایپا در مجمع سالانه خود با یکصد ریال تقسیم سود مواجه شد.در این گروه سرمایه‌گذاری توسعه ملی فروش پروژه ساختمانی خیابان برزیل خود را با نرخ پایه 315میلیارد تومان اعلام کرد. در گروه لیزینگی به رغم افزایش نرخ عقود مبادله‌ای همچنان روند کاهش قیمت‌ها ادامه دارد. در این گروه مجمع سالانه لیزینگ رایان سایپا به تقسیم سود 370ریالی رای داد. در گروه برقی مجامع دو شرکت پارس سوییچ و نیروترانس به ترتیب شاهد تقسیم 350ریال و 620ریال سود نقدی بودند.


در گروه خودرویی مجمع مهرکام پارس بدون تقسیم سود به کار خود پایان داد. در گروه شیمیایی شرکت نیروکلر افزایش سرمایه صد درصدی خود را تصویب کرد. در مجموع بازار روز چهارشنبه بازاری منفی با جریان ضعیف و کم حجم معاملات بود. در کل هفته نیز ارزش معاملات با 5/38 درصد افت به 397میلیارد تومان رسید و شمار خریداران نیز با افت 6/1 درصدی به 52هزار و 759نفر بالغ شد. در کل هفته نیز شاخص 623واحد افت کرد.

اخبار اقتصادی - دنیای اقتصاد

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------