آخرین اخبار اقتصادی

تعطیلی پنجشنبه‌ها,اخباراقتصادی ,خبرهای اقتصادی

هشدار رییس اتاق بازرگانی؛ خطر حذف ایران از نقشه تجارت جهانی با تعطیلی پنجشنبه‌ها

نایب رئیس کمیسیون توسعه صادرات اتاق بازرگانی تهران گفت: تصمیم مجلس مبنی بر تعطیلی پنجشنبه‌ها نتیجه‌ای جز افزایش مشکلات…

کف معاملاتی 19 ماه اخیر در بورس تهران



اخبار اقتصادی - حجم و ارزش معاملات هفتگی به کمترین رقم از آبان 91 تاکنون رسید:
کف معاملاتی 19 ماه اخیر در بورس تهران

طی هفته گذشته کلیه بازارهای داخلی روند کم‌نوسانی را تجربه و به نوعی حالت انتظاری هفته‌های اخیر خود را حفظ کردند.

مطابق چند هفته اخیر، گمانه‌زنی‌ها در‌خصوص مذاکرات هسته‌ای مهم‌ترین عاملی است که وضعیت بازارها را تعیین می‌کند. موکول شدن زمان این مذاکرات به پایان هفته جاری منجر به فرو رفتن بازارهای سرمایه‌گذاری به فاز انتظار شد. بر این اساس، پیش‌بینی می‌شود با توجه به از سرگیری دور جدید مذاکرات در روز چهارشنبه که تقریبا مصادف با پایان معاملات است، در این هفته نیز روند متعادلی را در بازارها شاهد باشیم.

شاخص کل بورس تهران در ادامه مسیر فرسایشی نزولی خود توانست افت دیگری معادل 85/0 درصد را طی هفته گذشته رقم بزند. با توجه به کاهش شدید حجم معاملات روزانه که طی 19 ماه اخیر بی‌سابقه بوده است شاید بازار سهام را بتوان بیش از همه نیازمند و منتظر محرکی جدید نظیر توافقات هسته‌ای دانست.

 

همچنین، با پایان فصل بهار شرکت‌های بورسی باید گزارش‌های سه ماهه خود را ارائه کنند که این امر نیز در شرایط فعلی، حالت انتظاری بازار سهام را تشدید کرده است. بر این اساس، شاید گزارش‌های سه ماهه مطلوب و رفع تحریم‌های بین‌المللی آن هم در زمانی کوتاه، بتواند شرایط فعلی بورس تهران را تغییر دهد.


طی هفته گذشته، بازار ارز برای پنجمین هفته متوالی روند ملایم منفی خود را ادامه داد و هر دلار با افت 2/2 درصدی از دوران اوج خود (در اواخر خرداد) به قیمت 3 هزار و 170 تومان معامله شد. معامله‌گران در این بازار کاملا به نتیجه مذاکرات امیدوار بوده و همین مساله روند کاهشی مزبور را رقم زده است. با این حال، عبور از کف حمایتی 3 هزار و 200 تومانی و نزدیک شدن به کف جدید 3 هزار و 100 تومانی سبب شده است تا احتیاط بیشتری بر معاملات حاکم شود.

 

در این شرایط، با توجه به اینکه عوامل کاهنده قیمت، روانی و غیرحقیقی هستند، در صورت منتفی شدن این خوش‌بینی‌ها بازار ارز بار دیگر به قیمت‌های بالای 3 هزار و 200 تومان برمی‌گردد.  اما در بازار سکه، روند کمی متفاوت بود و این فلز زرد توانست هفته مثبتی را پشت سر بگذارد. علت اصلی این امر، شکستن سطح مقاومتی 1300 دلاری و تبدیل آن به کف حمایتی جدید برای طلای جهانی است. این مساله منجر شد تا به رغم کاهش قیمت دلار، سکه بتواند رشد 3/1 درصدی قیمت را به ثبت برساند و در پایان هفته به قیمت 967 هزار و 500 تومان معامله شود. با این حال، پیش‌بینی افزایشی برای این بازار نیز دور از انتظار بوده و روند متعادل محتمل‌ترین سناریو است.

مسکنی مفید برای بورس
بازار سهام در حالی روند نزولی خود را ادامه می‌دهد که نسبت قیمت به درآمد (P/E) متوسط بازار به حدود 6 مرتبه رسیده است که نسبت به دوران اوج خود در اواسط دی ماه (حدود 3/8 مرتبه) کاهش قابل توجهی داشته است.

 

گرچه این نسبت به میانگین سال‌های گذشته نزدیک شده است، اما همچنان نمی‌توان ادعا کرد که قیمت سهام به کف خود رسیده و دیگر امکان ریزش آنها وجود ندارد. در واقع، عدد 6 برای نسبت قیمت به درآمد گرچه هشداردهنده نیست، اما به میزانی پایین نیست که در شرایط فعلی با توجه به عدم امیدواری به تغییر میزان سودآوری موجب جذابیت سهام موجود شود. بنابراین، سهامداران برای ورود به سهام جدید نیاز به اطمینان خاطر بیشتری به وضعیت شرکت‌ها دارند.


در این رابطه، قرار است از امروز طرح بیمه سهام به طور گسترده‌ای در بورس تهران اجرا شود. به این ترتیب، خریداران این نوع سهام مطمئن خواهند بود که پس از یک سال حداقل 20 درصد سود کسب می‌کنند؛ البته در صورت افزایش قیمت سهم خریداری شده، سهامداران از این سود نیز بهره می‌برند.

 

با این حال، با توجه به محدودیت در میزان خرید توسط هر کد معاملاتی، این طرح می‌تواند بیشتر به نفع سهامداران حقیقی باشد و چندان برای حقوقی‌ها با توجه به حجم بالای معاملات آنها اثرگذار نیست. بنابراین، در شرایط فعلی که عمده معاملات توسط سهامداران حقیقی انجام می‌شود و حقوقی‌ها نقش کمرنگی دارند، این مساله می‌تواند به نوعی اطمینان خاطر برای سهامداران خرد محسوب شود و از خروج هر چه بیشتر آنها از بازار سهام جلوگیری کند.

رکود شدید در معاملات
طی هفته گذشته، 1340 میلیون سهم به ارزش 4 هزار و 27 میلیارد ریال در 186 هزار و 468 دفعه معامله شد. این حجم و ارزش معاملات به میزان بی‌سابقه‌ای افت پیدا کرده است که نشان از رکود شدید در معاملات دارد. به این ترتیب، میانگین حجم و ارزش معاملات روزانه طی هفته گذشته به ترتیب به 273 میلیون سهم و 83 میلیارد تومان رسیده است که نسبت به میانگین آنها از ابتدای سال بیش از 50 درصد افت پیدا کرده‌اند.

 

بررسی «دنیای اقتصاد» نشان می‌دهد این مقادیر طی 19 ماه گذشته بی‌سابقه بوده است و آخرین باری که میانگین حجم معاملات کمتر از این مقدار بوده به هفته دوم آبان 1392 برمی‌گردد که در آن دوران ارزش بازار حدود 140 هزار میلیارد تومان بوده است، در حالی که اکنون ارزش بازار بیش از 340 هزار میلیارد تومان است؛ این امر نشان‌دهنده رکود قابل توجه هفته سپری شده است. در این شرایط، میانگین ارزش معاملات طی سال 92 و 93 به ترتیب حدود 400 و 183 میلیارد تومان بوده که نشان‌دهنده میزان شدید افت معاملات در هفته گذشته است.

حضور کمرنگ اما حمایتی حقوقی‌ها
با توجه به تداوم روند کاهشی شاخص کل بورس، مشاهده می‌شود سهامداران حقوقی در نقش خریدار حضور فعال‌تری داشته و کمتر فروشنده بودند. به این ترتیب، طی هفته سپری شده بیش از 80 میلیارد تومان (معادل 20 درصد ارزش کل معاملات) از سوی سهامداران حقیقی به حقوقی منتقل شد. این در شرایطی است که میزان مشارکت سهامداران حقیقی در معاملات (میانگین خرید و فروش) بسیار بیشتر از سهامداران حقوقی است، به طوری که بیش از 70 درصد حجم معاملات در اختیار بازیگران خرد بازار بوده است. 

بورس تهران این روزها حال خوشی ندارد
یک کارشناس بازار سهام در خصوص افت اخیر بازار سهام عنوان می‌کند: این حال و روز بورس تهران از دی ماه گذشته آغاز شده و از همان روز تاکنون همه بر این باورند که به زودی اصلاح و نزول قیمت‌ها به پایان می‌رسد و به زودی ادامه روند مثبت سال 92 و صف‌های خرید شروع خواهد شد.

 

طی این مدت اعلام‌های متعددی مبنی بر حمایت مقامات اقتصادی کشور، حقوقی‌های بازار، بازدید‌ها و مصاحبه‌های فراوان را که قصد تزریق امید به سرمایه‌گذاران داشتند شاهد بوده‌ایم. از همه بیشتر گفته‌های تحلیلگران بازار و پیش‌بینی شروع صعود و برگشت زودهنگام قیمت‌ها را داشتیم، اما یک اصل مهم این است که پول از هر مسوول‌ و تحلیلگری باهوش‌تر است و بدون توجه به شایعات و تحلیل‌ها راه خود را پیدا می‌کند.

 

احسان حاجی در ادامه می‌افزاید: با نگاه به تصویر حرکت شاخص کل مشاهده می‌شود در هفته گذشته شاخص با ضعف و بی‌رمقی فراوان نتوانست کف 73600 واحدی را حفظ کرده و بار دیگر به سمت رقم‌های پایین‌تر سرازیر شد. هر چند که به دلیل افت قابل توجه قیمت‌ها و ارزندگی نسبی سهام، کم و ‌بیش شاهد کاهش فشار فروش در بازار هستیم، اما با توجه به شرایط موجود باید گفت هنوز علامتی مبنی بر اتمام اصلاح و شروع برگشت بازار مشاهده نمی‌شود.

 

در این حالت مثبت‌های چندروزه بازار (صف‌های خرید موقتی) یا کاهش‌های کم‌رمق را نباید به حسن اقبال خریداران و اتمام اصلاح تعبیر کرد. این تحلیلگر تکنیکال می‌گوید: قیمت‌ها به حدی پایین آمده‌اند که کم‌کم انگیزه فروش را از سهامداران ربوده و کرختی روانی و بی‌تفاوتی نسبی ایجاد شده در این بین، صف‌های فروش را به مراتب سبک‌تر کرده است.

 

انتظار سختی سهامداران بورس را همراهی می‌کند که هنوز به نتیجه نرسیده است.  اما اولین علامتی که می‌تواند مراحل پایانی اصلاح را تداعی کرده و تمایلات خرید را افزایش دهد، عبور شاخص کل از خط روند آبی‌رنگ در تصویر ارائه شده است. در این حالت شاخص توانسته است از اولین مقاومت قدرتمند خود عبور کند.

 

بعد از این شکست ورود نقدینگی به بازار (البته با پذیرش ریسک مرتبط) و شروع مرحله خرید‌ها و اصلاح میانگین خرید می‌تواند به موقع باشد. پس از این مرحله و دستیابی شاخص به محدوده مقاومت بعدی قرمز رنگ می‌تواند امید‌های از دست رفته را به بازار برگردانده و مسیر حرکت به سمت دوران رونق گذشته را برای بازار هموار سازد.

 

اما به هر حال تا زمانی که عبور از مقاومت‌های یادشده را مشاهده نکنیم و بی‌رمقی در بازار ادامه داشته باشد اصولا تعیین کف‌های پی در پی به عنوان محدوده‌های اتمام اصلاح کاری بیهوده خواهد بود. زیرا بی‌اعتمادی موجود در بازار هر حمایتی را ناچیز و کم‌قدرت می‌سازد.

تصمیماتی که به کمک صنایع نیامد
در معاملات هفته گذشته، عمده صنایع با روند شاخص کل همراهی کردند و روند منفی ملایمی را سپری کردند. گروه محصولات کاغذی، کشاورزی و ساخت محصولات فلزی به ترتیب با 8/4، 3/4 و 73/0 درصد رشد توانستند بیشترین بازدهی هفتگی را در میان صنایع بورسی به ثبت برسانند.

 

از سوی دیگر، انتشار، چاپ و تکثیر، محصولات چوبی و انبوه‌سازی به ترتیب با 7/11، 2/9 و2/7 درصد افت، منفی‌ترین گروه‌های هفته گذشته شدند. مشاهده می‌شود که تمامی این صنایع (چه مثبت و چه منفی) ارزش بازار بسیار کوچکی داشته و با توجه به تعداد کم شرکت‌ها که عموما حجم مبنای پایینی دارند، می‌توانند تغییرات شدیدی را تجربه کنند.

 

همچنین، طی هفته گذشته، گروه خودرو، بانکی و فلزات اساسی بیشترین حجم معاملات را در اختیار داشتند. روند 10 گروه با بیشترین حجم معاملات نشان می‌دهد عمده این صنایع افت‌های نسبتا قابل توجهی را تجربه کردند، اما مثبت بودن گروه‌هایی نظیر فلزات اساسی و محصولات شیمیایی که حدود 35 درصد ارزش بازار را تشکیل می‌دهند از افت شدید شاخص کل جلوگیری کرده‌اند.

 

علت رشد این دو گروه را می‌توان افزایش قیمت‌های جهانی فلزات و محصولات پتروشیمی طی هفته گذشته دانست. اما نگاهی به گروهی نظیر خودرو که از ابتدای سال پیشرو بازار بوده است نشان می‌دهد که افت نسبتا شدید شاخص را تجربه کرده است.

 

این در شرایطی است که نرخ گذاری جدید خودروها تقریبا نهایی شده و به رغم افزایش قیمت فعلی خودروها، این ارقام کمتر از میزان انتظاری خودروسازان بوده است.

 

این امر که برخی خوش‌بینی‌ها ناشی از افزایش قیمت را برای خودرویی‌ها کاهش داد منجر به افت شاخص گروه شد. در خصوص نرخ‌گذاری سیمانی‌ها نیز گرچه مجوز افزایش قیمت به آنها داده شد، اما عمده شرکت‌های این گروه در گزارش‌های مالی خود میزان سودآوری را خوش‌بینانه پیش‌بینی کرده بودند که نه تنها اجازه تعدیل مثبت به آنها نداد بلکه پیش‌بینی می‌شود عمده آنها مجبور به تعدیل منفی سودآوری خود هستند. همین امر افت هفتگی شاخص این گروه را رقم زد.

 

اخبار,اخبار اقتصادی , بورس تهران

 اخبار اقتصادی - دنیای اقتصاد

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------