توضیحات نوبخت در مورد پرداخت یارانه



اخبار,اخبار اقتصادی ,هدفمندی یارانه ها

 

اخبار اقتصادی - نوبخت: یارانه نقدی به همه متقاضیان تعلق می‌گیرد

معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهوری با تاکید بر اینکه برنامه های دولت روی مقوله خروج از رکود و دستیابی به رونق اقتصادی متمرکز است، اظهار داشت: بخش صنعت و معدن از جمله بخش هایی است که می تواند به تحقق اهداف دولت در این زمینه کمک کند.

محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت بعد از پایان اولین نشست مشترک هیات دولت‌ و استانداران که در مجموعه‌ی حافظیه سعد آباد برگزار شد، در جمع خبرنگاران به تشریح نتایج این جلسه و پاسخ به سوال خبرنگاران پرداخت و در بخشی از سخنان خود با اشاره به توفیقات دولت در مهار نسبی تورم در طی چند ماه گذشته و عزم دولت برای خروج از رکود و افزایش رونق اقتصادی در کشور گفت: تهیه و تنظیم برنامه‌ی ششم توسعه در دستور کار دولت قرار گرفته و از آن سو و با توجه به این‌که جایگاه استان‌ها در رونق ملی دارای اهمیت بسزایی است از همه استانداران دعوت شد که در یک جلسه مشترک با اعضای هیات دولت حضور پیدا کنند.
 
به گزارش ایسنا،‌ وی ادامه داد: در ابتدای این جلسه استانداران مشکلات و معضلاتی را که طی چند ماه گذشته در استانهایشان با آن مواجه بودند را به هیات وزیران منتقل کردند واز سوی دیگر رئیس جمهور نیز سیاست‌ها و رویکردهای دولت تدبیر و امید را تشریح کردند تا یک ساماندهی مناسب برای مشارکت در امر رونق بخشی به اقتصاد و توسعه و پیشرفت کشور و هماهنگی در راستای تهیه و تدوین برنامه‌ی ششم بین هیات وزیران واستانداران شکل بگیرد.
 
وی با بیان این‌که رئیس جمهور در این جلسه سیاست‌ها و رویکرد دولت در مورد رونق اقتصادی و اهمیت مشارکت استان‌ها در تهیه و تنظیم برنامه‌ی شش ساله را به آنها منعکس کردند، گفت: دراین جلسه بر چگونگی انجام اموری که باید برای پیشرفت کشور به آن توجه شود صحبت و توافق صورت گرفت و پیشنهاد شد که با حضور روسای کمیسیون‌های تخصصی دولت وزیر کشور ، معاونت نظارت و راهبردی و نمایندگان استانداران کارگروهی در هفته‌ی آینده تشکیل شود که از جمله مباحثی که در این کارگروه مورد بررسی قرار می‌گیرد پیشنهاد استانداران برای داشتن اختیارات بیشتر برای پیشبرد برنامه‌های دولت است.
 
وی همچنین به سیاست دولت بر اصل تمرکز زدایی در امور و استفاده از ظرفیت بزرگ استان‌ها برای پیشبرد امور اشاره کرد و گفت: استانداران نماینده‌ی عالی دولت هستند و باید رویکرد دولت در برنامه‌های کوتاه مدت وبلند مدت و همچنین برنامه‌ی ششم را با هم افزایی به پیش ببرند.
 
وی افزود:در این جلسه همچنین استانداران پرسش‌هایی را که داشتند مطرح کردند و وزرای مربوطه نیز پاسخ این پرسش‌ها را بیان کردند.
 
نوبخت با بیان این که این نخستین جلسه مشترک بین استانداران و هیات وزیران بود، گفت: این جلسه نشان داد که ما نیازمند برگزاری جلسات بیشتر و هماهنگی بیشتر هستیم تا هم افزایی بیشتر فراهم شود.
 
سازمان مدیریت و برنامه ریزی در آینده نزدیک احیا خواهد شد
نوبخت در بخشی دیگر از صحبت‌های خود با بیان این‌که سازمان مدیریت و برنامه ریزی در آینده نزدیک احیا خواهد شد، تصریح کرد: در این کارگروه که با حضور نمایندگان استاندارها تشکیل می‌شود در مورد سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان و این که آنها چه نقشی داشته باشند تصمیم گیری خواهد شد.
 
وی با اشاره به ادغام سازمان‌های مدیریت و برنامه ریزی استان‌ها در استانداری‌ها در سال 85 یادآور شد: در حال حاضر سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور در استان‌ها برای ارزیابی پروژه‌ها و فعالیت‌های مرتبط با خود هیچ نهادی را در استان‌ها ندارد و این نهاد در آن زمان در وزارت کشور و استانداری تعریف شده است.
 
سخنگوی دولت با بیان این‌که البته احیای سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی ممکن است با این نام نباشد و نام دیگری برای آن در نظر گرفته شود، گفت: ولی سازمانی برای برنامه‌ریزی کشور بر اساس برنامه‌ی ششم در کشور ایجاد و بازآفرینی خواهد شد.
 
وی افزود: همانطور که اشاره کردم در این کارگروه درمورد این که نهادهای برنامه ریزی در استان‌ها چه نقشی دارند و یا در کنار سازمان و نهاد برنامه ریزی مرکز ایفای وظیفه می‌کند یا به استانداری‌ها ملحق می‌شود، بحث و گفت و گو خواهد شد.
 
وی گفت: این کارگروه پیشنهادهای اعلام شده را که در راستای آمادگی و چابکی بیشتر دولت مطرح شده مورد جمع بندی قرار می‌دهد و منعکس می‌کند.
 
نوبخت بعد از پایان صحبت‌های ابتدایی خود در پاسخ به سوالی درباره ی مذاکرات وین 6 که از آن به عنوان آخرین دور مذاکرات برای رسیدن به توافق نهایی نام برده می‌شود، گفت: در این دور از مذاکرات تلاش بر این است که به توافق نهایی و دائم دست پیدا کنیم.
 
وی با اشاره به اهمیت دستیابی ایران به حقوق خود از جمله چرخه کامل سوخت هسته‌یی تصریح کرد: انتظار داریم دستگاه دیپلماسی و تیم مذاکره کننده کشورمان همانطور که تاکنون با هوشمندی از منافع ملی کشور دفاع کرده‌اند، در این مرحله نیز همینطور باشند تا ملت ایران از حقوق قانونی خود در ارتباط با این موضوع و پیشرفت کشور برخوردار باشند.
 
رخدادهای عراق را زیر نظر دارد
سخنگوی دولت همچنین در مورد اتفاقات اخیر عراق تاکید کرد: همانطور که وزارت خارجه و سخنگوی آن بیان کرده‌اند جمهوری اسلامی ایران با توجه به حساسیت موضوع به دقت رخدادهای عراق را زیر نظر دارد.
 
وی با اشاره به برگزاری انتخابات پارلمانی در عراق و تشکیل اولین جلسه مجلس عراق در روز گذشته گفت: امیدواریم که نمایندگان مردم فهیم و متدین عراق با توجه به حساسیتی که رخدادهای صورت گرفته در عراق برای منطقه دارد، و رژیم صهیونیستی برای تکه تکه شدن عراق لحظه شماری می‌کند با دقت و بصیرت کامل و این که قدرت‌های بزرگ به دنبال چه منافع و اهدافی هستند به منافع ملی مردم خود توجه کند.
 
وی با بیان این‌که ما مراوده‌های صمیمی با مردم عراق داریم، تصریح کرد: دولت جدید عراق نیز برخواسته از نظر مردم است و با آن در جهت برخورد با تروریسم همکاری می‌کنیم.
 
وی با بیان این که جمهوری اسلامی ایران قربانی تروریسم است گفت: ما کمک‌های مناسب و توافق شده را نسبت به برخورد به تروریسم در عراق انجام می‌دهیم.
 
دولت توانسته حدود 30 واحد تورم نقطه به نقطه را کاهش بدهد
نوبخت در بخش دیگری از صحبت‌های خود با خبرنگاران با اشاره به عزم دولت برای خروج کشور از رکود یادآورشد:البته این نیاز به سرمایه‌گذاری مناسب در بخش‌های مختلف از جمله بخش صنعت و معدن و مسکن و کشاورزی دارد.
 
وی با اشاره به برنامه‌های کوتاه مدت، میان مدت و دراز مدت دولت برای خروج کشور از رکورد ادامه داد: دولت در طی مدتی که مسئولیت را بر عهده گرفته توانسته حدود 30 واحد تورم نقطه به نقطه را کاهش بدهد واین نرخ تورم را در خرداد ماه به میزان 14.7دهم برساند و این سیاست موفقی بوده که قطعا محصول تصادف نیست بلکه محصول سیاست‌های سنجیده از جمله سیاست‌های پولی و مالی و تعادل بودجه‌ای است.
 
نوبخت همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر این که برخی از نمایندگان مجلس اعلام کردند که مهلت سه ماهه دولت، برای تعیین دهک‌ها برای دریافت رایانه نقدی به اتمام رسیده است، یادآورشد: در تبصره 21 بند " و " هیچ ضرب و عجلی برای دولت در این ارتباط تعیین نشده و بیان شده که یارانه نقدی باید به خانواده‌های نیازمند داده شود. دولت در این راستا اعلام کرد که خانواده‌هایی که نیازمند دریافت یارانه هستند ثبت نام کنند و آنهایی که ثبت نام کردند مدعی هستند که نیازمند یارانه هستند.
 
وی گفت: با توجه به پایگاه‌های اطلاعاتیمان از همان ابتدا شروع به بررسی‌های لازم برای تامین دهک‌ها کردیم البته خیلی مقتضی و مناسب ندیدیم که دائم بیان کنیم که قراراست یارانه یک سری از افراد غیر نیازمند حذف شود چراکه به محض این که چنین سخنی را بیان کنیم افراد کم درآمد دچار استرس می‌شوند.
 
وی اضافه کرد: ما در حال حاضر از منابعی که حاصل افزایش قیمت‌های حامل انرژی و همچنین 11 هزار و 300 میلیارد تومانی که قانون اجازه داده که از خزانه برداشت کنیم برای پرداخت نقدی یارانه‌ها استفاده می‌کنیم البته در کنار پرداخت نقدی یارانه ها طرح تحول سلامت را اجرا کرده‌ایم.
 
وی گفت: همان طور که از ابتدا گفته بودیم دولت در صدد نیست که از محل افزایش قیمت حامل‌های انرژی‌ برای دولت و کسری بودجه منابعی را بیافریند، بلکه ما قصد داریم از این محل و خزانه دولت به آن میزان که قانون اجازه داده برای ارائه خدمات به مردم استفاده کنیم. از جمله ارائه خدمات درمانی بهتر به مردم.
 
وی تاکید کرد که دولت فعالیت‌های خود در این راستا را در چارچوب قانون انجام داده وبه پیش می‌برد.

نوبخت: دولت برنامه ویژه ای برای اشتغال در سالهای 93 و 94 دارد
 سخنگوی دولت گفت: برنامه ویژه ای برای اشتغال در دولت تدوین شده است که آن را برای سال های 93 و 94 اجرا می کنیم.
 
به گزارش ایرنا، «محمدباقر نوبخت» روز چهارشنبه پس از پایان نشست مشترک هیات دولت و استانداران در جمع خبرنگاران با اشاره به کاهش تورم نقطه به نقطه و کنترل تورم سالانه افزود: اینها سیاست های موفقی بود که قطعا محصول تصادف نبود بلکه نتیجه سیاست های درست پولی- مالی و به ویژه تعادل بودجه ای بود.
 
معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهوری با تاکید بر اینکه برنامه های دولت روی مقوله خروج از رکود و دستیابی به رونق اقتصادی متمرکز است، اظهار داشت: بخش صنعت و معدن از جمله بخش هایی است که می تواند به تحقق اهداف دولت در این زمینه کمک کند.
 
سخنگوی دولت اظهار امیدواری کرد که به یاری پروردگار با هم اندیشی و هم فکری بین اعضای دولت و تعاملی که بین قوا وجود دارد، اقتصاد کشور از رکود خارج شود و در آینده شاهد رشد اقتصادی باشیم. 

اخبار اقتصادی - ایسنا

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------