تبعات وام 50 درصدی خرید خانه



اخبار,اخبار اقتصادی ,بازار مسکن

 

اخبار اقتصادی - تبعات وام 50 درصدی خرید خانه

برخی معتقدند مطرح شدن این طرح‌ها در جامعه حتی قبل از اجرای آن می‌تواند ایجاد تورم کند چراکه مطرح شدن این طرح‌ها بار روانی را در جامعه ایجاد می کند که باید به عنوان پیامدهای طرح حتما توجه شود.

تامین ۵۰ درصدی ارزش خرید خانه به صورت وام در صورتی که روند پلکانی داشته باشد می‌تواند به خانه‌دار کردن مردم کمک کند در غیر این صورت می‌تواند قیمت‌ها را به شدت بالا ببرد.

کیوان شادمان - کارشناس مسکن - در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: این طرح برای خانه‌دار کردن مردم طرح مثبتی است اما می‌تواند در روند بازار تبعاتی را به دنبال داشته باشد. وی افزود: اجرای این طرح می‌تواند قیمت‌ها را به شدت بالا ببرد اما اگر از طریق پلکانی اتفاق بیفتد یعنی از میزان ۲۰ درصد شروع شود و به تدریج افزایش یابد می‌تواند از افزایش ناگهانی قیمت‌ها جلوگیری کند.

شادمان با اشاره به این‌که در حال حاضر قیمت‌ها در بازار پایین هستند، ادامه داد: قیمت تمام شده ساختمان‌ها با قیمت فروش‌شان در حال حاضر تقریبا یکسان است. این کارشناس مسکن با بیان این‌که از زمانی که سازندگان شروع به ساخت می‌نند تا زمانی که واحدهای خود را تحویل دهند تقریبا دو سال طول می‌کشد، تصریح کرد: باید میزان خواب سرمایه محاسبه شود و بدین ترتیب می‌توان نتیجه گرفت که قیمت مسکن در حال حاضر پایین است یا شرایط کاذبی در بازار حکمفرماست.

وی افزود: کمبود نقدینگی در جامعه در راستای اقتصاد مقاومتی و سیاست‌های انقباضی باعث ادامه این روند در بازار مسکن شده است. شادمان با بیان این‌که اگر شرایط با ناپایداری پیش رود قیمت‌ها افزایش خواهند داشت، اضافه کرد: در صورتی که روند قیمت ها در بازار با ثبات و پایدار شوند میزان افزایش قیمت تا حدی پیش می رود و بعد از آن متوقف و شرایط پایدار خواهد شد.

کارشناسان معتقدند تامین ۵۰ درصدی ارزش یک واحد مسکونی به صورت وام می‌تواند به قدرت خرید مردم کمک ویژه کند اما آثار و پیامدهایی را در جامعه بوجو می آورد که باید مدنظر قرار داد. برخی معتقدند مطرح شدن این طرح‌ها در جامعه حتی قبل از اجرای آن می‌تواند ایجاد تورم کند چراکه مطرح شدن این طرح‌ها بار روانی را در جامعه ایجاد می کند که باید به عنوان پیامدهای طرح حتما توجه شود.

همچنین ممکن است در عین حال انتظارات فروشندگان را هم افزایش دهد؛ به طوری که فروشندگان احساس کنند با بالا رفتن قدرت خرید، می‌توانند قیمت‌هایشان را افزایش دهند؛ همان طور که افزایش میزان وام مسکن مطرح شد ناشی از جو روانی این قضیه، قیمت‌ها نیز افزایش پیدا کرد.

البته این طرح فعلا از سوی وزارت راره و شهرسازی به بانک مرکزی ارسال شده و هنوز جزئیات آن مشخص نیست اما به گفته وزیر راه و شهرسازی "این تصور که طبقه متوسط بتواند بیش از ۹۰ درصد از قیمت ملک را یکجا پرداخت کند قابل اجرا نیست و در تجربه‌ کشور‌های گذشته نیز هیچ وقت این مساله قابل اجرا نبوده است. لذا می‌توان از طریق فعال‌ کردن نظام پس‌انداز خانوار به متقاضیان مسکن این اطمینان را داد که در صورت تامین ۵۰ درصد از هزینه یک واحد مسکونی می‌توانند بدون مشکل نسبت به برنامه‌های آینده خود تصمیم‌گیری کنند". 

اخبار اقتصادی - ایسنا

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------