شروع حمایت عملی از بورس



اخبار,اخبار اقتصادی ,بازار بورس

 

اخبار اقتصادی - فاز جدید احیای بورس
شروع حمایت عملی از بورس

بورس اوراق بهادار تهران روز شنبه شاهد شروع دور جدیدی از اقدامات عملی برای کنترل بازار سهام و توقف روند افت این بازار خواهد بود. بورس اوراق بهادار تهران هفته گذشته شاهد افت1/9 درصدی شاخص کل بود، این افت شدید میزان زیان سهامداران بورس تهران را در سال جاری به رقم 3/10 درصد رساند سرمایه‌گذاران بیش از پیش برای خروج از بازار سرمایه اقدام به فروش‌های گسترده احساسی کنند؛ 

 این جو ناامیدی موجب شده است  درحالی‌که قیمت اکثر سهام در محدوده‌های ارزندگی قابل ملاحظه‌ای قرار دارد، همچنان فروشندگان به فروش‌های خود ادامه دهند.

 

در این شرایط هفته گذشته بازار شاهد تشدید رایزنی‌ها و جلسات در سطوح مختلف برای کنترل وضعیت بازار بود، امری که اوج آن در برگزاری جلسه چهار وزیر اقتصادی و شورای اقتصاد و دیدار رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با رئیس مجلس شورای اسلامی تبلور یافت. با برگزاری جلسات پی‌در‌پی روند اعلام تصمیمات کنترلی برای بازگشت آرامش به بازار سرمایه نیز شروع شده که مهم‌ترین‌ تصمیم در این بخش اعلام موافقت وزارت صنعت، معدن و تجارت با احتساب ارز آزاد در قیمت‌گذاری محصولات پتروشیمی و همچنین افزایش بهای فروش مس در بورس کالا بوده است.

 

از دیدگاه کارشناسان هر‌چند که وضعیت کلی بازار سرمایه به دور از جو کلی اقتصاد کشور و سیاست رکودزای مهار تورم نیست، اما برخی از اقدامات در درون و بیرون بازار سرمایه می‌تواند به تغییر شرایط از روند کاهشی به تعادل نسبی کمک کند. در کنار اقدامات بیرون از بازار از جمله رفع نگرانی‌ها از بودجه سال 94 در درون بازار نیز لزوم، کاهش کارمزد از رقم 5/1 درصد، حذف حجم مبنا و انتشار گسترده قرارداد‌‌های آتی و اختیار معامله می‌تواند، در کنار تقویت روند رو به ضعف اطلاع‌رسانی از شرکت‌ها به کمک بازار بیاید.

 

متاسفانه در خلال چند ماه اخیر روند اطلاع‌رسانی از وضعیت شرکت‌ها کند و توام با عدم تقارن چشمگیری شده که این امر بر نگرانی‌ها افزوده است. در بازار سهام در مهم‌ترین‌ تحول پیش‌رو در دیدار رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با رئیس مجلس شورای اسلامی، راهکارهای تقویت بازار سرمایه و نقش قوه مقننه در این زمینه و نیز علل افت بورس طی ماه‌های اخیر مورد بررسی قرار گرفت. در بازار سهام همچنین در تحولات موثر بر بازار سرمایه شروع مذاکرات از اهمیت بالایی برخوردار است. 

 

در همین رابطه، معاون وزیر خارجه ایران اخبار مطرح شده درباره پذیرش کاهش تعداد سانتریفیوژها را گمانه‌زنی رسانه‌ای خواند و گفت: اگر هر محدودیتی را برای اعتماد‌سازی قبول کنیم، موقتی و دارای دوره زمانی است و هیچ چیزی برای ابد پذیرفته نمی‌شود. در کنار تحولات سیاسی در حوزه اقتصادی معامله‌گران شاهد سخنان مهم رئیس جمهوری در مورد تصمیم دولت برای شروع سیاست خروج از رکود اقتصاد کشور بودند، در این شرایط البته یک تصویر شفاف از اقتصاد کشور را قاسمی مدیرعامل بانک پاسارگاد و رئیس کمیسیون اقتصاد کلان مجمع تشخیص مصلحت نظام، هفته گذشته ارائه‌ کرد.

 

قاسمی با تاکید بر اینکه دولت کاملا منابع بانکی را حریم می‌داند و در این خصوص خط قرمز تعیین کرده است، ادامه داد: «در جلسه با آقای رئیس‌جمهور، وقتی بحث خروج از رکود و ضرورت افزایش سرمایه‌گذاری مطرح شد، ایشان خیلی جدی تاکید کردند که منابع بانک مرکزی خط‌ قرمز است.» در تحولات اقتصادی، معامله‌گران شاهد رشد قیمت‌ها در بازار جهانی بودند، بهای مس در بازار جهانی به هفت هزار و 124دلار رسیده است، بهای سه فلز آلومینیوم، روی و سرب نیز به ترتیب یک هزار و 890دلار، 2هزار و 230دلار و 2هزار و 160دلار رقم خورده است.


روز چهارشنبه معامله‌گران شاهد یک بازگشت قیمتی بودند که در آن شاخص کل با بازگشتی 453 واحدی به 70،876 واحد رسید. این بازگشت 64/0درصدی اندکی از زیان معامله‌گران را کاهش داد؛ به‌رغم همه مسائل‌ رخ داده، همچنان بازار با ناامیدی مواجه است. در همین حال اگرچه تحولات مثبتی در بازار در حال رقم خوردن است، اما تا گذشت یک تا دو هفته مثبت، نمی‌توان تصویر رشد پایدار برای بازار قائل شد؛ امری که به معنای لزوم بازگشت شاخص به سطوح قبلی به‌ویژه بیش از 73هزار واحد است.


در همین حال با توجه به اوج‌گیری قریب‌الوقوع برگزاری مجامع و تقسیم سود نقدی انتظار رشد شاخص به میزان قابل‌ملاحظه حداقل در هفته آینده چندان معقول نخواهد بود، به‌ویژه اینکه دو هفته پایانی تیر‌ماه با ماه رمضان و مذاکرات هسته‌ای وین نیز همزمان است.

 

در بازار روز چهارشنبه در گروه پتروشیمی انتظار برای انتشار گزارش هلدینگ خلیج‌فارس به انتشار خبرهایی از مفاد این گزارش منجر شده است. تغییر مبنای محاسبه فروش شرکت از ارز مبادله‌ای به آزاد، شفاف کردن موضوع عرضه‌های اولیه شرکت‌های زیر‌مجموعه و تاثیر بهبود عملکرد سه‌ماهه نخست امسال شرکت‌های زیرمجموعه بر سود سال مالی 94-93هلدینگ از مهم‌ترین‌ محورهای مورد انتظار در گزارش شرکت است.


در همین حال خبرهای اولیه‌ای در بازار منتشر شده است که براساس آن دولت به‌زودی قیمت‌های جدید گاز را برای قرارداد‌های چندساله اعلام خواهد کرد. در گروه مالی روز چهارشنبه شرکت‌های لیزینگی تحت تاثیر تعدیل مثبت لیزینگ غدیر به رشد خود ادامه دادند، در این گروه شرکت لیزینگ امید به عنوان چهلمین شرکت در بازار دوم فرابورس درج شد. در گروه تصفیه نفت بحث در‌مورد نتایج جلسه چهار وزیر در مورد فرآورده‌های نفتی و نفت خام ادامه داشت.

اخبار اقتصادی - دنیای اقتصادی

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------