گذر خودرو از آخرین پیچ قیمتی



اخبار,اخبار اقتصادی ,قیمت خودرو

 

اخبار اقتصادی - گذر خودرو از آخرین پیچ قیمتی

امروز قرار است خودرو از آخرین پیچ قیمتی خود بگذرد تا شاید پس از گذشت سه ماه از بلاتکیفی و وعد و وعیدهای شورای رقابت بازار نیز روی خوش به خود ببیند.

طبق اظهارات چهارشنبه گذشته رضا شیوا رئیس شورای رقابت، امروز در حالی قیمت نهایی محصولات خودروسازان اعلام خواهد شد که سه هفته پیش این شورا با تهیه فرمولی در این زمینه قیمت تمامی خودروها را تعیین کرد.

 

قیمت‌های اعلام شده اگر چه مورد اعتراض خودروسازان بود، با این حال هر دو طرف به توصیه نعمت‌زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت عمل کردند و طی برگزاری جلساتی به توافق نهایی دست پیدا کردند. بر این اساس اگر چه شورای رقابت از موضع خود مبنی‌بر تعیین قیمتی خودروها طبق فرمول تهیه شده کوتاه نیامده، اما در توجیه جلسات روزهای اخیر با خودروسازان، احتساب هزینه‌هایی همچون بیمه، شماره‌گذاری، مالیات بر ارزش افزوده، آپشن و ... را برای تعیین قیمت نهایی الزامی می‌داند.

 

توجیهی که پیش از اعلام قیمت نهایی از سوی این شورا نیز می‌توانست اتفاق بیافتد. در هر صورت با فشار یا بدون فشار خودروسازان ظاهرا شورای رقابت از موضع اولیه خود کوتاه آمده و قیمت‌ها را به خواسته خودروسازان نزدیک‌تر کرده است.

 

این شورا در روز 21 خردادماه افزایش 7/3 تا 9/6 درصدی قیمت خودرو را تصویب کرد حال آنکه خودروسازان توقع افزایش 12 درصدی داشتند؛ بنابراین با برگزاری جلسات اخیر و سکوت خودروسازان طی چند روز گذشته به نظر می‌رسد که خواسته تولید‌کنندگان محقق شده است.

 

در این زمینه یک فعال صنعت خودرو عنوان می‌کند که در شرایط رانتی و انحصاری صنعت خودرو تهیه فرمول و قیمت‌گذاری دستوری هم نمی‌تواند چاره‌ای اثر بخش باشد؛ چراکه در هر صورت رد پای خودروسازان در تمامی مراحل قیمت‌گذاری به‌وضوح دیده می‌شود. وی تاکید دارد که تنها رقابت و انحصار زدایی از این صنعت است که می‌تواند قیمت‌ها را با توجه به کیفیت متعادل کند.

اخبار اقتصادی - دنیای اقتصاد

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------