بازارها به کدام سو می روند؟



اخبار اقتصادی - بازارها به کدام سو می روند؟

یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

مثبت‌ترین هفته بورس طی هفت ماه
در آخرین روز معاملات هفتگی، شاخص کل رشد ملایم 391 واحدی (معادل 0.5 درصد) را تجربه کرد. به این ترتیب، توانست بازدهی هفتگی 3.6 درصدی را به ثبت برساند که پیش از آن در هفته ابتدایی آذر سال 92 این مقدار بازدهی را تجربه کرده بود. سه نکته مهم در شرایط فعلی بازار سهام اثرگذار بود.

 

نخست حمایت جدی دولت و مجلس از بازار سهام در پی حمایت از بزرگ‌ترین گروه بورس، یعنی پتروشیمی‌ها است. دومین نکته مهم، افزایش میزان کفایت سرمایه کارگزاری‌ها که منجر به افزایش نقدینگی در اختیار سهامداران حقوقی می‌شود. در نهایت نیز باید به افزایش حجم معاملات اشاره کرد که نشان از آمادگی سهامداران به‌ویژه حقیقی‌ها برای فعالیت در بازار است. بنابراین، مثلث مزبور می‌تواند نویدی برای ادامه روند مثبت بورس باشد.

 

اخبار,اخبار اقتصادی ,بازار بورس

 
هفته آرام دلار
در پایان معاملات هفتگی، هر دلار آمریکا افت ملایمی را تجربه کرد و به قیمت 3 هزار و 115 تومان معامله شد. به این ترتیب، زیان هفتگی 0.95 درصدی را به ثبت رساند. در این شرایط، دلار همچنان در انتظار مذاکرات هسته‌ای به سر می‌برد و با نزدیک شدن به کف 3100 تومانی به خوبی حمایت می‌شود.

 

به گزارش رویترز، 550میلیون دلار از طریق هند بابت بدهی صادرات نفت به کشور واریز شد که روی کاهش قیمت دلار اثرگذار بوده است. اخباری مبنی بر دعوت اشتون، سخنگوی ارشد سیاست خارجه اتحادیه اروپا از وزرای خارجه انگلیس، فرانسه، آلمان و آمریکا در وین وجود دارد که نشان از جدی شدن روند مذاکرات دارد. گرچه اخبار مثبت در خصوص مذاکرات موجب افت نسبی دلار شده است، اما کاهش بیشتر قیمت نیاز به سیگنال‌های قوی‌تری دارد.

 

اخبار,اخبار اقتصادی ,بازار بورس

 
رشد سکه در پی اونس
طی آخرین روز معاملات هفتگی ، هر سکه طرح جدید با رشد 8هزار و 500 تومانی مواجه و به قیمت 964 هزار و 500 تومان معامله شد. به این ترتیب، بازدهی هفتگی 0.6 درصدی را به ثبت رساند. مطابق با پیش‌بینی‌ها روند متعادل قیمت دلار نتوانست تغییری در قیمت سکه ایجاد کند؛ از سوی دیگر، طلای جهانی پیرو نگرانی از وضعیت اقتصاد جهانی به‌ویژه در ناحیه اروپا رشد قابل توجهی را تجربه کرد که این امر افزایش قیمت سکه را در پایان معاملات هفتگی در پی داشت. برای دلار، همچنان روند کم نوسان محتمل‌ترین سناریو پیش رو است و اونس نیز به علت تعطیلی در روزهای شنبه و یکشنبه به وقت محلی نمی‌تواند اثر بیشتری روی قیمت سکه داشته باشد. بنابراین، طی این روزها روند متعادل قیمت سکه محتمل‌ترین سناریو پیش رو است.

 

اخبار,اخبار اقتصادی ,بازار بورس

 
جهش اونس در پی تضعیف اقتصاد جهانی
روز گذشته، هر اونس طلای جهانی با افزایش قیمت مواجه و 1337 دلار معامله شد. گرچه طی نشست فدرال رزرو، تصمیماتی مبنی بر پایان دادن به خرید اوراق قرضه در ماه اکتبر (اواسط مهر) گرفته شد، اما مشروط بودن اجرای این تصمیم به پیشرفت اقتصادی، و از سوی دیگر پایین نگه داشتن نرخ بهره در شرایط فعلی، منجر به نگرانی معامله‌گران از وضعیت اقتصادی و در نتیجه روی آوردن به سمت طلا شد. همچنین، آمار اقتصادی ضعیف اتحادیه اروپا که با افت بازار سهام آنها همراه شد و درگیری‌های رژیم صهیونیستی در غزه (عامل ژئوپلیتیک)، عوامل دیگری جهت تشدید تقاضا از سوی سرمایه‌گذاران محافظه کار به شمار می‌آیند. خریداران تکنیکالی نیز باعث تقویت طرف تقاضا و در نتیجه افزایش قیمت طلا شدند. بنابراین، نگرانی از وضعیت کلی اقتصاد جهانی روند صعودی را برای طلا در پی خواهد داشت.

 

اخبار,اخبار اقتصادی ,بازار بورس

 
هفته سبز «تسه» در پی تقاضای تابستانی
طی آخرین روز معاملات هفتگی، اوراق تسهیلات مسکن فروردین 1392 (تسه9201) با رشد 0.7 درصدی مواجه و به قیمت 88 هزار و 452 تومان معامله شدند. به این ترتیب، اوراق مزبور بازدهی هفتگی 2.5 درصد را به ثبت رساندند. مهم‌ترین‌ علت این رشد ملایم، افزایش تقاضا در فصل رونق معاملات مسکن تابستان است که افزایش قابل توجه حجم معاملات روزانه این اوراق گواهی بر این ادعا است. گرچه اوراق مزبور به سقف مقاومتی 90 هزار تومانی نزدیک شده‌اند، اما نگاهی به روند اخیر قیمت‌ها و همچنین صف‌های خرید باقیمانده نشان می‌دهد که شکستن این مرز مقاومتی دور از انتظار است. در واقع، صف‌های خرید در قیمت‌هایی حدود 85 هزار تومان نشان از عدم تمایل خریداران به عامله در قیمت‌هایی بیش از 90هزار تومان دارد.

 

اخبار,اخبار اقتصادی ,بازار بورس

 
شکست کف حمایتی قیمت نفت
به گزارش دنیای اقتصاد، روز گذشته، نفت خام آمریکا با شکست کف حمایتی 103 دلار، به قیمت 5/102 دلار بر هر بشکه معامله شد. برخلاف انتظارات، به گزارش آژانس بین‌الملل انرژی (EIA) میزان موجودی گازوئیل در آمریکا افزایش ‌یافت که نشان دهنده کاهش تقاضا برای این محصول و در پی آن نفت خام است. همچنین، افزایش 72 هزار بشکه‌ای تولید روزانه نفت خام آمریکا قابل توجه است.

 

بنابراین، افزایش عرضه نفت در کوشینگ، بزرگ‌ترین پایانه نفت آمریکا، عامل اصلی افت قیمت WTI به شمار می‌آید. از سوی دیگر، افزایش صادرات نفت لیبی و عدم راهیابی درگیری‌های عراق به جنوب این کشور (محل صادرات نفت) نگرانی از عرضه نفت را کاهش داده‌است. در این شرایط، گرچه پیش‌بینی‌ها از افزایش تقاضای نفت حکایت دارند، اما تقویت سمت عرضه کاملا این مساله را پوشش می‌دهد و در نتیجه کاهش قیمت نفت سناریو محتمل‌تری است.

 

اخبار,اخبار اقتصادی ,بازار بورس

 اخبار اقتصادی - دنیای اقتصاد

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------