آخرین اخبار اقتصادی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

گزارش‌ها از افزایش بهای نفت در پی اخبار حمله به اهدافی در ایران

همزمان با انتشار گزارش‌ها از انفجار در اصفهان، شبکه خبری سی‌ان‌ان گزارش داده است که قیمت نفت ۴ درصد افزایش پیدا کرده است. به…

قیمت هر خودروی فرسوده چقدر است؟



اخبار,اخبار اقتصادی ,قیمت خودرو

 

اخبار اقتصادی - قیمت هر خودروی فرسوده، کمتر از سه میلیون تومان!

وی افزود: در حال حاضر خودروهای تولید شده از سال 1349 تا 1374 می‌توانند برای اسقاط به مراکز اسقاط مراجعه کنند. البته مالکان خودروهای تولیدی از سال 74 تا 82 نیز می‌توانند در صورت تمایل خودروهای خود را اسقاط کنند.

مدیرعامل موسسه هماهنگی مراکز اسقاط و بازیافت خودروی کشور (مهاب)، قیمت خرید هر دستگاه خودروی فرسوده را دو میلیون و 950 هزار تومان اعلام کرد.

به گزارش ایسنا، علیرضا چلویی در نشست خبری اظهار کرد: براساس جدیدترین تصمیمات دولت قیمت خرید خودروهای فرسوده به دو میلیون و 950 هزار تومان افزایش یافته است.

وی با بیان این‌که با اصلاح روند موجود مردم به محض تحویل خودروی فرسوده و ارائه وکالت به مرکز اسقاط وجه خودرو را دریافت می‌کنند، خاطرنشان کرد: در گذشته رقم خرید خودروی فرسوده یک میلیون و 500 هزار تومان بود که هم‌اکنون به دو میلیون و 950 هزار تومان افزایش یافته است.

مدیرعامل موسسه هماهنگی مراکز اسقاط و بازیافت خودروی کشور ادامه داد:‌ سن فرسودگی خودروهای سبک شامل وانت و سواری در کشور 20 سال است به‌گونه‌ای که هم ‌کنون حدود یک میلیون دستگاه خودروی فرسوده در کشور تردد می‌کنند.

وی افزود: در حال حاضر خودروهای تولید شده از سال 1349 تا 1374 می‌توانند برای اسقاط به مراکز اسقاط مراجعه کنند. البته مالکان خودروهای تولیدی از سال 74 تا 82 نیز می‌توانند در صورت تمایل خودروهای خود را اسقاط کنند.

چلویی با بیان این‌که سن واقعی فرسودگی 15 سال است، تصریح کرد:‌ میانگین مصرف سوخت خودروهای سبک در کشور 7.5 لیتر در هر صد کیلومتر است اما خودروهای فرسوده به طور میانگین 16 لیتر سوخت مصرف می‌کنند.

وی ادامه داد: براساس محاسبات صورت گرفته هر خودروی فرسوده سالانه معادل سه میلیون و 200 هزار تومان سوخت اضافی مصرف می‌کند که این رقم براساس مابه‌التفاوتی است که از ناحیه رقم تمام شده بنزین توزیعی با رقم سوخت آزاد به دست می‌آید.

مدیرعامل موسسه هماهنگی مراکز اسقاط و بازیافت خودروی کشور افزود: براساس استاندارد‌ آلایندگی یورو 2 میزان مجاز خروجی آلایندگی هر خودرو در هر کیلومتر پیمایش 2.7 گرم است. هم‌اکنون این میزان در سمند و پراید حدود 2.2 گرم و در خودرویی مانند زانتیا 0.2 گرم و در هر خودروی فرسوده بیش از 50 گرم در هر کیلومتر پیمایش است.

وی با بیان این‌که بنابراین هر قیمت خودرو فرسوده حدودا معادل 25 خودرو‌ آلایندگی ایجاد می‌کند، تصریح کرد: بنابراین خودروهای فرسوده متهم اصلی آلودگی هوا در کشور بوده و باید از رده خارج شوند. ضمن آن‌که سن مفید خودرو پنج تا 12 سال است اما در ایران سن فرسودگی را 20 سال قرار داده‌ایم.

چلویی اظهار کرد: دولت تصمیم گرفته است که واردکنندگان صرفا با ارائه برگه اسقاط موفق به واردات خودرو شوند و برای این کار هماهنگی‌های لازم بین واردکنندگان و مراکز اسقاط صورت گرفته است.

مدیرعامل موسسه هماهنگی مراکز اسقاط و بازیافت خودروی کشور ادامه داد: کنسرسیومی از تمام مراکز اسقاط خودرو در کشور تشکیل شده است و کمیسیون مشترکی با واردکنندگان خودرو تشکیل شده تا روند اجرایی خروج خودروهای فرسوده از هفته آینده آغاز شود.

وی با بیان این‌که ما متعهد شدیم تعداد برگه‌های لازم برای اسقاط خودرو را در اختیار واردکنندگان قرار دهیم، تصریح کرد:‌ در راستای افزایش جذب دارندگان خودروهای فرسوده و با هماهنگی‌های صورت گرفته، دارندگان این خودروها در سراسر کشور می‌توانند از طریق دفاتر پستی برای ارائه خودروهای فرسوده خود ثبت نام کنند.

چلویی ادامه داد: ‌سال گذشته 87 هزار دستگاه خودرو وارد کشور شد و پیش‌بینی امسال واردات حدود صد هزار دستگاه خودرو است. بنابراین با احتساب میانگین نیاز واردات هر خودرو به چهار برگه اسقاط، امسال حدود 400 هزار خودرو باید اسقاط شود.

وی با بیان این‌که در سه ماهه نخست امسال 35 هزار ثبت نام برای اسقاط خودروهای فرسوده داشته‌ایم، تصریح کرد: البته فعالیت اصلی مراکز اسقاط معمولا در شش ماه دوم سال است و سعی می‌کنیم با هماهنگی‌های لازم بین وزارتخانه‌ها و اطلاع‌رسانی میزان خروج خودروهای فرسوده افزایش یابد.

مدیرعامل موسسه هماهنگی مراکز اسقاط و بازیافت خودروی کشور ادامه داد: هم‌اکنون واردکنندگان دو میلیون و 500 هزار تومان از هزینه اسقاط را پرداخت و مابقی توسط مراکز اسقاط و از محل لاشه خودروهای فرسوده تامین می‌شود.

چلویی درباره دلیل الزام واردکنندگان به ارائه برگه اسقاط به جای واریز هزینه نقدی به حساب تبصره 13 گفت: در گذشته پول به حساب تبصره 13 پرداخت و از طریق این ستاد توزیع می‌شد که مقداری زمان بر بود با این حال در آن زمان نیز اقدامی برخلاف قانون اتفاق نمی‌افتاد و میزان ورودی پول با خروجی تعداد خودروهای اسقاط شده از محل این پول، برابر بود.

در ادامه این نشست مسعود رهبر - مدیرعامل تعاونی مراکز اسقاط و بازیافت خودروهای فرسوده کشور، اظهار کرد:‌ متاسفانه ستاد سوخت حمایت چندانی از تشکل‌های صنفی اسقاط خودرو نکرده است.

وی با بیان این‌که با تشکیل کنسرسیوم تشکل‌های صنفی با ستاد سوخت مذاکره و سعی می‌کنیم با چنگ و دندان صنف را حفظ کنیم، خاطرنشان کرد: هم‌اکنون 120 مرکز اسقاط خودرو در کشور وجود دارد که حجم ورودی خودروهای فرسوده به آن‌ها محدود و توجیه اقتصادی ندارد.

مدیرعامل تعاونی مراکز اسقاط و بازیافت خودروهای فرسوده کشور ادامه داد: با این حال سیاست ستاد حمل و نقل سوخت این است که واردکنندگان نیز مجوز اسقاط خودرو بگیرند که کار درستی نیست.

وی با بیان این‌که دولت می‌تواند مشوق‌هایی را برای اسقاط خودروهای فرسوده در نظر بگیرد، تصریح کرد: ‌نمی‌توان گفت که رقم دو میلیون و 950 هزار تومان مشوق خوبی برای دارندگان خودروهای فرسوده است اما به هر حال یک فرصت است که می‌توانند از آن استفاده کند.

رهبر ادامه داد: سال آینده با توجه به حجم واردات خودرو به کشور نیاز به 800 هزار برگه اسقاط خودرو داریم با این حال با فرآیند فعلی فکر نمی‌کنیم بیش از 200 تا 300 هزار دستگاه خودرو اسقاط شود.

وی خاطرنشان کرد: می‌خواهیم دلالان را از چرخه اسقاط خودرو حذف کنیم. نقطه سر به سر درآمد این مراکز، اسقاط حداقل 2000 دستگاه خودرو در سال است. با این حال در سالهای گذشته بسیاری از مراکز در زیان مطلق بوده و برخی نیز در معرض ورشکستگی قرار دارند.

اخبار اقتصادی - ایسنا

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------