آخرین اخبار اقتصادی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

دارندگان کارت سوخت حتما بخوانند/ خبر جدید رسانه دولت درباره سهمیه بنزین خودروها

۶۰ لیتر سهمیه بنزین اردیبهشت‌ماه خودروهای شخصی بدون هیچ‌گونه تغییری، ساعت ۲۴ امشب در کارت‌های هوشمند سوخت شخصی شارژ می‌شود.…

"اعتماد" به دولت "رکود" را از بین می‌برد



اخبار,اخبار اقتصادی ,نرخ تورم

 

اخبار اقتصادی - مصطفی شریف
"اعتماد" به دولت "رکود" را از بین می‌برد

یک کارشناس اقتصادی گفت: «ما هیچ گاه نمی‌توانیم یک بسته‌ کامل تدوین کنیم تا تمام نظرات را پوشش دهد. اما اگر به صورت کلی بسته حمایتی دولت را بررسی کنیم آن را مثبت خواهیم دید. نمی‌توان گفت که بسته حمایتی ای که از جانب دولت در نظر گرفته شده است کامل و بی نقص است اما می‌توان آن را قابل قبول نامید. سیاست های پولی و مالی‌ای که در این بسته در نظر گرفته شده است سیاست هایی مناسب هستند.»

به گزارش فرارو، فرصت 10 روزه  بررسی بسته خروج از رکود دولت توسط اقتصاددانان رو به پایان است. بسته ای که علی رغم گفته بسیاری از کارشناسان، مشاور اقتصادی رئیس جمهور آن را راه حلی کوتاه مدت برای خروج از رکود تورمی می‌داند. در این فاصله زمانی اقتصاددانان و صاحب نظران انتقادات و پیشنهادهای فراوانی را در خصوصی بسته حمایتی دولت مطرح کردند.

عده ای از آنان همچون "علی دینی ترکمانی" با کلیات بسته موافق بودند و آن را مسیر درست اقتصاد نامیدند و عده ای دیگر همچون "حسین راغفر" این بسته را ناقص و ناکافی دانستند.

حال این فرصت 10 روزه روبه پایان است و به زودی قرار است لایجه پیشنهادی دولت برای خروج از رکود تقدیم مجلس شود. 
 
بسته خروج از رکود بی‌نقص نیست اما قابل قبول است
مصطفی شریف اقتصاددان و استاد دانشگاه در گفتگو با فرارو گفت: «ما هیچ گاه نمی‌توانیم یک بسته‌ کامل تدوین کنیم تا تمام نظرات را پوشش دهد. اما اگر به صورت کلی بسته حمایتی دولت را بررسی کنیم آن را مثبت خواهیم دید. نمیتوان گفت که بسته حمایتی ای که از جانب دولت در نظر گرفته شده است کامل و بی نقص است اما می‌توان آن را قابل قبول نامید. سیاست های پولی و مالی ای که در این بسته در نظر گرفته شده است سیاست هایی مناسب هستند.»
 
وی در توضیح سیاست های پولی و مالی آورده شده در بسته دولت گفت: «سیاست های پولی باید به درستی اجرا شوند. تنها جلوی نقدینگی را گرفتن نمیتواند مشکلی را از سر راه ما بردارد، بلکه باید نقدینگی را هدایت کرد. اگر ما بتوانیم نقدینگی را به سمت جایگاه ها و حوزه هایی که با مشکل همراه هستند هدایت کنیم تغییرات مناسبی در روند اقتصاد کنونی پدید خواهد آمد.»
 
وی افزود: «ما در سال 91 رشد منفی 5.8 را تجریه کردیم که قسمت اعظم آن به صنعت باز می‌گشت. صنعت در آن سال با کاهشی 12 درصدی همراه بود. در سال 92 حدود نصفی از این رشد منفی جبران شد اما رشد اقتصادی همچنان به صورت منفی باقی ماند.»
 
وی با تاکید بر اهمیت بخش تولید در اقتصاد ادامه داد: «در حال حاضر کارخانه های تولیدی ما که به کارخانه های کوچک، متوسط و بزرگ دسته بندی می‌شوند نوعا با مشکل نقدینگی مواجه هستند. حال اگر نقدینگی به صورت مناسب هزینه شود و به بخش هایی که نیازمند آن هستند اختصاص داده شود، می تواند آثار مثبتی را داشته باشند و ما را از رشد منفی‌ای که درگیر آن هستیم برهاند. »

وی تاکید کرد: «تقویت واحدهای کوچک تولید از جمله برنامه هایی هستند که دولت باید در کوتاه مدت به آن بپردازد اما این امر نباید آنان را از توجه به واحدهای متوسط و بزرگ تولید نیز بازدارد.»
 
شریف علاوه بر تولید به نیاز دیگر بخش های اقتصادی نیز اشاره کرد و افزود: «کشاورزی جای بسیار زیادی برای رشد و توسعه دارد و تنها صنعت نیست که محتاج حمایت و توجه است. اگر پای صحبت فعالان صنعت کشاورزی بنشینیم میبینیم که افزایش تولید در این بخش مشکلاتی در زمینه صادرات را در پی دارد. این امر نشان دهنده آن است که تنها مشکل ما در بخش تولید خلاصه نمی شود. در کنار توجه به تولید و افزایش آن باید تسهیلاتی نیز برای افزایش صادرات در نظر گرفته شود.»
 
وی ادامه داد: «درست است که توجه به واحدهای تولیدی کوچک، رفع مشکلاتشان و دادن تسهیلات به آنان باید در اولویت های کاری دولت قرا گیرد اما در کنار تمام این فعالیت‌ها دولت نیاز دارد تا صادرات کشور را نیز تقویت کند. زیرا اگر ما دست به تولید انبوه بزنیم اما نتوانیم آن را صادر کنیم، تمام محصولاتمان روی دستمان می ماند و نه تنها تغییر مثبتی در روند اقتصادی کشورمان ایجاد نمی شود بلکه ضرر کشاور و صنعت کار ما را نیز به دنبال خواهد داشت. در این شرایط چه دردی از اقتصاد دوا خواهد شد؟ با صادر کردن کالاهایمان می توانیم ارز مورد نیاز نیز کشورمان را نیز وارد کنیم. »
 
وی تصریح کرد: «در بعضی از موارد علاوه بر تقویت طرف عرضه و گسترش تولید باید طرف تقاضا را نیز تقویت کنیم. طرف تقاضا لزوما بد نیست. باید برای تولید تقاضا ایجاد شود مخصوصا تقاضایی که از خارج از کشور باشد و به صنایع و کشاورزی ما یاری رساند. »
 
وی در پاسخ به این سوال که آیا بسته پیشنهادی دولت عملیاتی است یا خیر گفت: «موفقیت این بسته در گروی اجرا درست و صحیح آن است. ما نمی‌گوییم که این بسته قابل قبول نیست اما درست اجرایی کردن این بسته اهمیت بیشتری از کامل بودن و یا نبودن آن دارد. با آنکه انتقادهای فراوانی به بسته مذکور وارد شده است اما به نظر من اگر به درستی اجرا شود قابل قبول است.»
 
این کارشناس اقتصادی با بیان کمبودهای موجود در بسته خروج ار رکود گفت: «تقویت بخش تولید با ارائه تسهیلات و کاهش هزینه های تولیدی که منجر به گسترش آن می شود در ابتدا و پس از آن مسئله سرمایه گذار خارجی است که باید توسط دولت مورد توجه قرار گیرد. به نظر من مسئله سرمایه گذاری خارجی داخل کشور از اهمیت فراوانی برخوردار است و باید تسهیلات لازم برای آن در نظر گرفته شود زیرا خود این امر در نهایت افزایش تولید را به همراه دارد. در آخر نیز ایجاد زمینه های مناسب برای صادرات کالاهای تولید شده مسئله ای است که می تواند وضعیت کنونی اقتصاد را متحول کند.»
 
وی با اشاره به گفته کارشناسان مبنی بر بلند مدت بودن برنامه های دولت گفت: «برنامه های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت باید در یک جهت و راستا باشند تا به موفقیت برسند. دولت نمی‌تواند زیگزاگی عمل کند. امروز یک تصمیم بگیرد و سال آینده خلاف آن عمل کند. حتی اگر راهکارهای کوتاه مدت برخاسته از یک راهکار بلندمدت نباشند خود به مشکل برخواهند خورد. دولت در بسته پیشنهادی خود بعضی از موارد این قانون را رعایت کرده است اما در مواردی که گفته شد و باید در اولیت های کاری دولت قرار بگیرد باید برخی اصلاحات مناسب و راهبردی بر روی آنان صورت گیرد.»
 
وی در آخر موفقیت این بسته را در مستلزم وجود اعتمادی دو جانبه دانست و اظهار کرد: «یکی از مواردی که به موفقیت این بسته کمک می‌کند این است که تولیدکنندگان دولت را باور کنند و دولت نیز در مقابل سعی کند که با عمل درست و وعده های صحیح اعتماد تولیدکنندگان را به خود جلب کند. رکود چیزی است که اگر به درستی با آن رفتار نشود آثار زیان بار فراوانی را به همراه می‌آورد و خروج از آن نیز در کوتاه مدت به وقوع نمی پیوندد. این اعتماد متقابل میان دولت و تولیدکنندگان اما می‌تواند روند این حرکت را سرعت بخشد و در نهایت به موفقیت برساند.»
اخبار اقتصادی - فرارو

 

تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

    ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------