پتانسیل‌های رشد در بازار سهام



اخبار اقتصادی - به‌رغم زیان 3/0درصدی هفتگی بورس پیش‌بینی می‌شود
پتانسیل‌های رشد در بازار سهام

روز گذشته در بورس اوراق بهادار 355 ميليون سهم به ارزش 931 ميليارد ریال در حالی مورد معامله قرار گرفت كه شاخص کل بورس با افت 84 واحدی به رقم 74 هزار و 613 واحد رسید.

بر اين اساس پس از انجام اين معاملات در 39 هزار و925 دفعه معاملاتی، شاخص بورس نسبت به روز گذشته با افت 11/0درصدی مواجه شد، با این حال به‌رغم افت هفتگی شاخص کل، شاهد رشد این شاخص در یک ماه گذشته بودیم. هفته جاری شاخص بورس روند نزولی داشت؛ اما در مقایسه با سایر بازارها شرایط مناسب‌تری را تجربه کرد به طوری‌که اگر نگاهی به بازارهای موازی (سکه، ارز و طلا) بیندازیم، افت قیمت‌ها در این بازارها و در مقابل ثبات نسبی در تورم باعث شده است تا شرایط بورس نسبت به این بازارها بهتر قلمداد شود.

به گزارش «دنیای اقتصاد» طی یک ماه گذشته، در بازار ارز شاهد ثبات نسبی قیمت بودیم درحالی‌که در بازار سکه افت 5/1درصدی این کالا در این مدت رقم خورد. این روند اما در بازار سرمایه با بازدهی 8/5درصدی همراه شد. کارشناسان بر این باورند که بازار سرمايه طی ماه‌های آتی روندی متعادل و رو به رشد و متناسب با تحولات در اقتصاد كلان کشور باشد.‌
علیرضا عسگری‌مارانی، کارشناس بازار سهام وضعیت این بازار را مناسب دانست و گفت: چشم‌انداز بورس با توجه به شرایط سیاسی و اقتصادی کنونی روشن است.


وی گفت: کاهش نرخ تورم از اصلی‌ترین برنامه‌های دولت به شمار می‌رود و تاکنون تلاش دولت در راستای این کاهش به نتیجه رسیده است. وی ادامه داد: عواملی از جمله نبودن صادرات با توجه به شرایط اقتصادی و سیاسی جامعه، ثبات نسبی قیمت دلار، فزونی عرضه بر تقاضا و وضعیت مناسب تولید، موجب شده سطح عمومی قیمت‌ها کاهش یابد. وی با توجه به صحبت‌های وزیر اقتصاد مبنی بر اینکه نرخ سود بانکی باید


 براساس تورم مورد بازنگری قرار گیرد،گفت: با کاهش نرخ تورم انتظار می‌رود نرخ سود نیز کاهش یابد که این عامل موجب خواهد شد بازارسرمایه تقویت شود؛ چرا‌که اگر نرخ سود بانکی کاهش یابد «پی» بر «ای» پول پایین می‌آید و این خود موتور رونق در بازار اولیه و ثانویه خواهد بود.


وی با اشاره به لزوم بازنگری در سیاست‌های مالیاتی اظهار کرد: وقت آن رسیده است که سیاست‌های مالیاتی در راستای حمایت از بازار سرمایه تغییر یابد؛ به طور مثال این سیاست‌ها در بخش‌های تولید، صنعت، کشاورزی و بخش‌های اشتغال‌زا باید با معافیت‌های مالیاتی همراه شود؛ زیرا بخش‌های ذکر‌شده تشکیل دهنده بخش واقعی اقتصاد هستند و هرگونه اقدامی در راستای تقویت بخش واقعی اقتصاد به بازار سرمایه کمک شایانی خواهد کرد.


وی پیشنهاد کرد: طرح جامعی برای بهبود وضعیت صنایع مختلف ارائه شود که سران هر سه قوه این طرح را به‌عنوان یک استراتژی جامع بپذیرند و به موازات نوشتن این طرح برای صنایع این اقدام را برای تک تک شرکت‌ها نیز انجام دهیم تا زمینه تقویت صنایع و احیای آنها فراهم شود. وی ادامه داد: البته ارائه این طرح در صورت وجود یا نبود تحریم‌ها متفاوت خواهد بود.


وی با بیان اینکه شرایط بازار برای یک سهامدار بستگی به این عامل دارد که چه سهمی خریده است، گفت: اگر سرمایه‌گذاران یک پرتفوی دائمی داشته باشند، در هر شرایطی از بازار وضعیت مطلوبی خواهند داشت. وی با بیان اینکه احتمال کاهش نرخ سود بانکی در صورت کاهش تدریجی تورم وجود دارد و ثبات نیز در بازار سرمایه حاکم است، ابراز کرد: بازار مسکن حتی با پیش‌بینی خوشبین‌ترین کارشناسان تا پایان سال با رکود مواجه خواهد بود، بازار ارز و سکه نیز با روند تقریبا با ثبات و رو به کاهشی مواجه بوده‌اند؛ بنا‌براین در مقایسه با این بازار‌ها بازار سرمایه گزینه مناسبی برای سرمایه‌گذاران معرفی می‌شود؛ به شرطی که سهامداران با یک پرتفوی وارد بازار شوند و صبور باشند و با رفتار منطقی به خرید و فروش سهم بپردازند، بازار سرمایه برای آنها سود و بازدهی معقول و منطقی در مقایسه با سایر بازار خواهد داشت.


وی با بیان اینکه بزرگ‌ترین حمایت از بازار سرمایه ایجاد شفافیت در بازار است،گفت: دولت و مجلس باید کمک کنند قوانین و مقررات شفاف و با ثبات تدوین شود. وی ادامه داد: تیم اقتصادی دولت در این راستا هماهنگی بیشتری داشته باشند.


وی افزود: به طور مثال وقتی قیمت انرژی و دستمزد نیروی کار بخش تولید افزایش می‌یابد، نباید انتظار داشت این صنایع قیمت خروجی‌های خود را افزایش ندهند. وی سیاست‌های مالیاتی در بخش اشتغال و بخش‌های توسعه‌ای را که مقرون به صرفه هستند غلط دانست و گفت باید از این بخش‌ها مالیات کمتری اخذ شود. وی گفت: برای اینکه رقابت پذیری صادرات بیشتر شود باید به موازات افزایش صادرات شرکت‌ها معافیت مالیاتی بیشتری در نظر گرفته شود.


این کارشناس بازار سرمایه در پایان تاکید کرد: ‌دولت باید الگوی اقتصادی مناسبی داشته باشد و بازار سرمایه را درک کند و با حمایت از تولید و اشتغال درست گام بردارد و وزرای اقتصادی در یک سیاست هماهنگ‌تر گام بردارند تا وضعیت اقتصادی کشور و به تبع آن بازار سرمایه بهبود یابد.

بسته خروج از رکود؛ امید به شکوفایی بورس
در این میان الهام خلیلی کارشناس بازارسرمایه در رابطه با وضعیت بورس در روزهای اخیر و چشم انداز آینده آن گفت: امید به سرانجام رسیدن توافقات در مذاکرات جدید تا چهار ماه آینده از یکسو و توجه مجلس به بازار سرمایه و همچنین زمزمه افزایش قیمت برخی محصولات، افزایش نرخ پایه محصولات پتروشیمی و فرآورده‌های نفتی در بورس کالای ایران و رفع ممنوعیت از صادرات 15 قلم از محصولات پتروشیمی از طرف دیگر از جمله مواردی بودند که منجر به معطوف شدن توجه سرمایه‌گذاران به بازار سرمایه شد، به‌طوری که شاخص از عدد 70,341 واحد در تاریخ نهم تیر ماه سال جاری به 74,997 واحد در تاریخ ششم مرداد ماه رسید (معادل 6/6 درصد رشد) اما به دلیل عدم قطعیت در نتیجه مذاکرات اخیر و تمدید آن و از طرف دیگر تعطیلات مربوط به عید فطر شاخص مجددا افت کرد.
وی افزود: اگر مذاکرات به سرانجام می‌رسید می‌توانست عاملی برای رشد بازار باشد؛ چرا که این بازار دارای پتانسیل‌های بالقوه ناشی از افت قیمت‌های شدید است و تنها به دنبال محرک می‌گردد.


این کارشناس بازار سهام به بسته پیشنهادی دولت مبنی بر خروج از رکود حاکم بر اقتصاد کشور اشاره کرد و گفت: این عامل می‌تواند کمک بسزایی به بازار سرمایه بکند؛ هرچند که دولت درگذشته با تصمیماتی که درخصوص مسائلی همچون نرخ خوراک پتروشیمی‌ها و نرخ بهره مالکانه اتخاذ کرده بود، ضربه سنگینی بر بازار سرمایه وارد کرده و امید است با ایجاد رونق در بنگاه‌ها از رکودی که بر بنگاه‌ها حاکم شده رهایی یابیم که قطعا نتایج آن را در بازار سرمایه مشاهده خواهیم کرد.


وی افزود: از طرف دیگر در این بسته نقش بازار سرمایه به‌عنوان عاملی برای انتقال منابع به صنایع پیشرو، پررنگ دیده شده است و به تقویت بازار سرمایه به‌عنوان عاملی برای تامین مالی بنگاه‌ها تاکید شده که این خود نکته مثبتی برای بازار است. این کارشناس بورس ابراز کرد: البته در این بسته کلی‌گویی‌های بسیاری صورت گرفته و ابهامات زیادی وجود دارد که باید در جهت رفع ابهامات ان و ایجاد شفافیت در آن گام برداشت؛ چرا که این بسته می‌تواند نقطه قوتی برای پویایی اقتصاد ایران تلقی گردد.


وی به جزئیات بسته خروج از رکود اشاره کرد و گفت: در این بسته پیش‌بینی شده است که مطالبات معوق بانک‌ها پیگیری شده و به مطالبات جاری تبدیل شوند تا قدرت وام دهی بانک‌ها بالا برود.


خلیلی ادامه داد: اعطای وام به بنگاه‌ها با هدف نهایی ایجاد اشتغال، نیازمند آن است که نرخ بهره‌های بانکی نیز اصلاح شود، چراکه نرخ‌های بهره بالای 20 درصد فشار سنگینی را بر این بنگاه‌ها وارد می‌کند و درصورت کاهش نرخ‌های بهره، به جذابیت بورس افزوده خواهد شد.


وی در پایان گفت: قیمت‌ها در بازار سرمایه بسیار جذاب بوده و بازار سرمایه را به مکانی با پتانسیل‌های بالای رشد تبدیل کرده است که نیازمند محرک است؛ هرچند انتظار نمی‌رود در کوتاه‌مدت و حتی میان‌مدت بازار شاهد رشدی غیر‌معقول باشد.


  در بازار چه گذشت؟
در صنعت خودرو همچنان کشمکش‌ها بر سر کاهش قیمت‌های خودرو که توسط شورای رقابت اعلام ولی از طرف مجلس تکذیب شد، این صنعت را با چالش مواجه کرده است. بهبود روند کلی این صنعت با توجه به کاهش تحریم ها، امکان حضور خودرو سازان خارجی به‌عنوان سرمایه‌گذار در ایران نسبت به سنوات گذشته، منجر به آن شده بود که این صنعت نسبت به سایر صنایع مورد اقبال بیشتری قرار گیرد.


در صنعت سیمان، گریبانگیر شدن عراق با مسائل تروریستی منجر به فلج شدن سیمانی‌هایی که صادرات به عراق داشتند و به خصوص سیمانی‌های غرب کشور، شده است.


در بسته پیشنهادی برای خروج از رکود تحرک بخش‌های نفت، گاز، پتروشیمی و صنایع معدنی به‌عنوان عاملی برای تامین مالی در نظر گرفته شده است، چراکه این صنایع به‌عنوان صنایعی استراتژیک و ارز‌آور در اقتصاد ما محسوب می‌شوند.

 

اخبار,اخبار اقتصادی ,بازار سرمایه

اخبار اقتصادی - دنیای اقتصاد

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------