آخرین اخبار اقتصادی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

افزایش ۴ برابری قیمت گوشت،۳ برابری قیمت برنج ، ۳/۵ برابری ماهی و ۳ برابری تخم‌مرغ در دو سال

با وجود رشد شدید قیمت‌ها، در سال جاری با شنیدن خبر سیاست‌های انبساطی این احتمال وجود دارد که تورمی بیش از آنچه در سال‌های…

تعیین قیمت خودرو و واقعیت‌های اقتصادی



اخبار,اخبار اقتصادی ,قیمت خودرو

 

اخبار اقتصادی - تعیین قیمت خودرو و واقعیت‌های اقتصادی

با گذشت بیش از یکماه از اعلام رسمی قیمت خودرو از سوی شورای رقابت بر اساس فرمول تعیین قیمت خودرو، این اقدام شورای رقابت هرروز ابعاد تازه‌تری پیدا می‌کند.

بر همین اساس سخنگوی دولت در تازه‌ترین اظهارنظر خود در رابطه با قیمت‌های جدید خودرو، در یک برنامه تلویزیونی اعلام کرد: «انتظار داشتیم شورای رقابت واقعیت‌های اقتصادی را در نظر بگیرد و نسبت به افزایش قیمت اقدام نکند، ما نظرمان را در این رابطه گفتیم.»   باقر نوبخت که سه‌شنبه شب گذشته در برنامه پایش حضور داشت، در حالی به «واقعیت‌های اقتصادی» و «اقدام شورای رقابت برای افزایش قیمت» اشاره کرد که بر اساس گفته او به‌نظر می‌رسد رشد 5.5 درصدی قیمت خودرو از واقعیت اقتصاد ایران به دور بوده است.


اما آیا اقدام اخیر شورای رقابت در تعیین قیمت خودرو واقعا به دور از واقعیت‌های اقتصادی ایران بوده است؟  اگرچه نوبخت توضیح بیشتری در این زمینه ارائه نکرد، اما از نظر کارشناسان مسائل اقتصادی، افزایش قیمت خودرو، اقدامی ‌نامتناسب با واقعیت‌های اقتصاد نبوده است. به عقیده کارشناسان اقتصادی بر اساس نرخ تورم 25.3 که یکی از بارزترین واقعیت‌های اقتصادی کشور است، افزایش قیمت خودرو اتفاقی غیرطبیعی نبوده است.

 

بر همین اساس مقایسه نرخ تورم تیرماه امسال با همین بازه زمانی در سال گذشته نیز نشان می‌دهد که قیمت کالا و خدمات طی این مدت با 14.6 درصد رشد همراه بوده است. از دیگر واقعیت‌های اقتصاد کشور که کارشناسان به آن اشاره می‌کنند، فاصله قیمت خودرو در بازار و کارخانه است.

 

به عقیده کارشناسان اقتصادی قیمت خودرو در بازار نشان‌دهنده واقعیت قیمت خودرو است، زیرا بر اساس عرضه و تقاضا تعیین می‌شود؛ در‌حالی‌که قیمت خودرو در کارخانه که کمتر از قیمت بازار است نشان‌گر قیمتی سرکوب شده است که بدون توجه به واقعیت‌های اقتصادی تعیین شده است.  بنابراین کارشناسان عقیده دارند چنانچه سخنگوی دولت به جای عبارت «واقعیت‌های اقتصادی» عبارتی شبیه «سیاست‌های دولت» را به کار می‌برد نتیجه بهتری دریافت می‌کرد.
اخبار اقتصادی - اقتصاد آنلاین

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------