دستورات جدید به طیب نیا و سیف؛ 10 نکته کلیدی اقتصادی رئیس جمهور



اخبار,اخبار اقتصادی , وزیر اقتصاد

 

اخبار اقتصادی - دستورات جدید به طیب نیا و سیف؛
10 نکته کلیدی اقتصادی رئیس جمهور/ 61 میلیارد دلار ارز در خیابان‌های تهران فروخته شد

رئیس جمهور امروز در همایش تبیین سیاست‌های اقتصادی دولت برای خروج از رکود به وزیر اقتصاد و رئیس کل بانک مرکزی دستور داد تا مضامین صادرات غیرنفتی برداشته شود و عنوان کرد خود شخصاً این موضوع را دنبال می‌کند.

به گزارش خبرنگار مهر، حسن روحانی صبح امروز در همایش تبیین سیاست های اقتصادی دولت به برخی نکات مهم اقتصادی اشاره و دستورات تازه ای را نیز برای برخی اعضای کابینه تدبیر و امید صادر کرد.

اهم نکات مهم مطرح شده از رئیس جمهور به این شرح است:
* مساله آب در کشور برای ما ملموس شد و ایران در کمربند خشک قرار دارد و امید چندانی به ترسالی نیست و کشور با معضل بسیار مهمی به نام آب مواجه است. قرار شد سالیانه دو میلیارد دلار برای مساله آب تخصیص یابد.

* در اقتصاد با رکود تورمی بی سابقه مواجه هستیم و هیچ سالی شرایط سال های 91 و 92 را در رکود به جز چند سال اول انقلاب نداشتیم.

* چقدر بهار رشد قیمت نفت زودگذر است و بلافاصله پاییز و زمستان را در پیش دارد. وقتی دلارهای نفتی و سیل واردات داشته باشیم، می‌بینیم که دو هزار واحد تولیدی تعطیل می‌شود و 500 هزار نفر از صنعت بیکار شده اند.

*بسیاری از مسایلی که امروز وارث آن هستیم، ارث تحمیلی به ما است. اگر دست ما در کیسه بانک مرکزی باشد و آن زمان که تصمیم گرفتیم به رئیس بانک مرکزی دستور دهیم که از پایه پولی استفاده کند آن روز، روز قشنگ ما است ولی فردای آن سیاه است. 40 هزار میلیارد تومان از این کیسه که کمتر دستی به آن رفته که نسوخته باشد از بانک مرکزی گرفتند و مسکن مهر ساختند که بیش از 80 درصد پایه پولی کشور از روزی که پول خلق شد، رشد کرد و تورم بالای 40 درصد به دنبال داشت.

*به مردم قول دادیم تورم آخر 93 به 25 درصد خواهد رسید و امروز خوشحالم اعلام کنم طبق محاسبات در پایان سال 93 رقم تورم به مراتب کمتر از 25 درصد خواهد بود.

* برنامه دولت این است که در سال 95 کشور شاهد تورم تک رقمی باشد.

* کارشناسانی که مستقیم به من نامه نوشتند، می‌گویند که اشتباه بزرگ دولت تلاش صرف برای مهار تورم است. اگر تورم مهار نشود، قدرت خرید از کجا می‌آید؟ ما می دانستیم رکود مهمتر از تورم است ولی اعلام می کنم مهار تورم در کنار سیاست های خروج از رکود ادامه دارد.

*معتقد نیستم پایه پولی بالا برود و در سایه آن تقاضا ایجاد شود و تولید حرکت کند و از رکود خارج شویم، بنابراین باید حواسمان را جمع کنیم.

* خطاب به وزیر اقتصاد و رئیس بانک مرکزی می گویم که باید موانع صادرات غیرنفتی برداشته شود و راه صادرات تسهیل شود. رئیس جمهور شخصاً این مساله را دنبال خواهد کرد.

* در یک و نیم سال گذشته 61 میلیارد دلار ارز به صورت اسکناس وارد بازار شد و در خیابان‌های تهران فروخته شد که مشخص نیست چقدر از آن به بیرون رفته است.
اخبار اقتصادی - مهر

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------