آخرین اخبار اقتصادی

اقتصاد ایران،اخبار اقتصادی،خبرهای اقتصادی

اقتصاد ایران در سال ۱۴۰۳ با بحران هایش چه خواهد کرد؟/ فقر امسال تشدید خواهد شد

یک اقتصاددان با بیان اینکه اقتصاد ایران در شرف سائوپائولویی شدن است، گفت: این سائوپائولویی شدن اقتصاد اتفاق افتاده و اکنون…

درآمد میلیاردی تجارت نفتی ایران از نگاه نیویورک تایمز



اخبار,اخبار اقتصادی ,درآمدهای نفتی ایران

 

اخبار اقتصادی - درآمد میلیاردی تجارت نفتی ایران از نگاه نیویورک تایمز

آمار گمرک ایران نشان می‌دهد در ماههای اخیر ایران روزانه 525 هزار بشکه نفت فوق سبک (موسوم به میعانات گازی) صادر کرده که بیش از دو برابر مقدار صادرات این محصول در سال گذشته است.

روزنامه نیویورک تایمز با اشاره به افزایش درآمدهای نفتی ایران در ماه‌های اخیر پس از توافق هسته ای ژنو نوشت: ایران در حال پیدا کردن راهی برای افزایش صادرات نفت فوق سبک خود (میعانات گازی) به چین و دیگر بازارهای آسیایی است که ارزش مبادلات تجاری این کشور را میلیاردها دلار در سال افزایش می‌دهد.

به گزارش ایسنا، این صادرات در دوران آب شدن یخ روابط ایران و غرب همزمان با تداوم مذاکرات هسته ای انجام شده و کارشناسان انرژی می‌گویند ایران برای افزایش این روند صادراتی روی آستانه تحمل آمریکا و اروپا حساب می‌کند.

آمار گمرک ایران نشان می‌دهد در ماههای اخیر ایران روزانه 525 هزار بشکه نفت فوق سبک (موسوم به میعانات گازی) صادر کرده که بیش از دو برابر مقدار صادرات این محصول در سال گذشته است.

تحلیلگران می‌گویند فروش میعانات گازی ایران در سه ماهه گذشته براساس آمار و ارقام تجاری و قیمتهای بازار نفت، درآمدی معادل 1.5 میلیارد دلار(سالانه حدود شش میلیارد دلار) برای ایران به همراه داشته است.

وزارت انرژی آمریکا اعلام کرده نتیجه این امر افزایش صادرات نفت ایران به چین و دیگر بازارهای آسیایی بدون نقض تحریمها بوده است. مقامات آمریکایی قصد داشته‌اند تا صادرات نفت ایران را در حدود روزانه یک میلیون بشکه در روز نگه دارند اما بین ماههای ژانویه تا می صادرات ایران زمانیکه با فروش میعانات گازی همراه شده به متوسط یک میلیون و 400 هزار بشکه در روز رسیده است.

مقامات دولت آمریکا گفته‌اند که از افزایش فروش نفت ایران خبر دارند و به صورت دوره‌ای با شرکای تجاری ایران مذاکره کرده و گفته‌اند که چنین خریدی با توافقات تحریمها همخوانی ندارد اما به گفته این مقامات تحریمها همچنان موثر هستند و صادرات نفت ایران همچنان به شکل قابل توجهی نسبت به دو سال قبل کاهش یافته است.

آموس هاچ‌اشتین فرستاده ویژه وزارت خارجه آمریکا و هماهنگ کننده امور انرژی بین الملل گفت: اجرای تحریم‌ها باعث کاهش قابل توجه صادرات نفت ایران شده است.

میعانات گازی یکی از محصولات جانبی گاز طبیعی یا نفت خام هستند اما براساس تحریمها زمانی تحت پوشش قرار میگیرند که از یک میدان نفتی استخراج شوند نه زمانیکه از یک میدان گاز طبیعی به دست می‌آیند. گرچه این میعانات به صورت منظم با درجات سنگین‌تری از نفت خام برای تولید سوخت ترکیب می‌شوند.

مقامات دولت آمریکا می‌گویند کشورهایی که برای تداوم واردات نفت ایران از تحریم‌های آمریکا معاف شده اند شامل چین، هند، کره جنوبی، ‌ترکیه، ژاپن و تایوان به لحاظ فنی از خرید میعانات گازی ایران منع نیستند و توافق با آمریکا را نقض نکرده‌اند.

افزایش صادرات میعانات گازی ایران تا حد کمی بخشی از درآمدهای از دست رفته نفتی ایران را جبران کرده است. براساس برآورده‌های اوپک ارزش صادرات نفت ایران دلار از 102 میلیارد دلار در 2012 و 115 میلیارد دلار در سال 2011 به 62 میلیارد در سال 2013 تنزل کرده است.

وزارت انرژی آمریکا گزارش داده که از ماه ژانویه تا می صادرات نفت خام و میعانات گازی ایران روزانه 300 هزار بشکه بالاتر از متوسط سال 2013 میلادی بوده و چین و هند دلیل بخش قابل توجهی از این افزایش بوده اند.

گرِگ پریدی مدیر موسسه مشاوره انرژی اورآسیا گفت: آن‌ها یک حفره در تحریم‌ها پیدا کرده اند که خریداران می توانند از آن استفاده کنند.

وی در عین حال افزود: به رغم فروش میعانات گازی، تحریم‌ها تضعیف نشده‌اند.

طبق تحریمها صادرات نفت خام ایران به بیشتر کشورها منع شده است. در خصوص گاز طبیعی ایران از صادرات آن به اتحادیه اروپا منع شده نه به بازارهای آسیایی که راه را برای فروش میعانات گازی هموار می‌کند.

اگرچه افزایش صادرات میعانات مزایای اقتصادی برای ایران به همراه داشته اما مقامات دولت آمریکا خاطرنشان کردند که منافع فروش میعانات برای ایران همچنان به دلیل تحریم‌های بانک مرکزی این کشور محدود هستند. براساس این تحریم‌ها پول حاصل از فروش این میعانات مثل نفت نمی‌تواند به ایران برسد و باید در کشور خریدار باقی بماند و به معنای این است که ایران باید از این پول برای خرید کالاهای چینی یا هندی استفاده کند. ایران در حال حاضر میلیاردها دلار از پول نفت خود را از کشورهای خریدار طلبکار است زیرا ارزش کالاهایی که ایران وارد می‌کند با ارزش نفت صادراتی برابری ندارد.

ریچارد نفیو هماهنگ کننده تحریمها علیه ایران در وزارت امور خارجه آمریکا گفت:‌ آنچه که در خطر است دارایی‌های بانک مرکزی ایران هستند.

این درحالی است که کارشناسان می گویند افزایش صادرات احتمالا باعث افزایش تنش‌ها بین دولت اوباما و منتقدان وی در کنگره خواهد شد که می گویند وی فشار کافی روی برنامه هسته‌ای ایران اعمال نمی کند.

ناتالی کارشناس خاورمیانه در دانشگاه دفاع ملی واشنگتن گفت: اگر این درآمدها به میلیاردها دلار برسد می تواند اقداماتی به همراه داشته باشد و باعث افزایش تردیدها درباره ایران شود.

ایران به عنوان یک کشور دارنده انرژی دومین ذخایر بزرگ گاز طبیعی جهان را پس از روسیه در اختیار دارد و در بین پنج تولیدکننده بزرگ گاز جهان قرار می گیرد. ایران همچنین چهارمین ذخایر اثبات شده نفت جهان را در اختیار دارد.

به نظر می‌رسد ایران به دنبال افزایش صادرات میعانات گازی خود حتی بیشتر از حد کنونی و در حال توسعه میدان گاز پارس جنوبی است. شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران اخیرا اعلام کرد که قصد دارد یک کارخانه جدید پالایش میعانات گازی با ظرفیت 60 هزار بشکه در روز احداث کند. 

اخبار اقتصادی - ایسنا

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------