دلار به پایان خط رسید؟



اخبار,اخبار اقتصادی ,نرخ ارز

 

اخبار اقتصادی - دلار به پایان خط رسید؟/ خریداران دلار ضرر کردند

بررسی قیمت ها در بازار نشان می دهد دلار همچنان به سرمایه گذاران زیان می رساند.

به گزارش  خبرآنلاين، با اين وجود بررسي ها نشان مي دهد بازار دلار بيش از آنکه شيب صعودي يا نزولي داشته باشد، در دوره ثبات به سر مي برد.

اين براي سومين هفته متوالي است که قيمت دلار در ميانگين هفتگي کاهش را تجربه مي کند. تحليلگران بازار براين باورند که سرمايه گذاري روي ارز امريکايي از ليست تصميمات سرمايه گذاران خارج شده است.

قیمت دلار در آخرین روز هفته گذشته 3 هزار و 140 تومان بود اما روز گذشته بهای پول آمریکایی در آخرین روز کاری هفته جاری، به 3 هزار و 120 تومان رسید تا 20 تومان از ارزش آن کاسته شده باشد.

طبق این برآورد ارزش دلار در طول این هفته 0.63 درصد کاهش یافته است تا دارندگان دلار به این میزان زیان کرده باشند.

براین اساس اگر 10 میلیون سرمایه گذاری در این بازار صورت گرفته باشد فقط در طول این هفته 63 هزار تومان از ارزش آن کاسته شده است. در همین حال وزیر اقتصاد رسما اعلام کرده است که با ارزی که در آن سال ها روانه بازار شد هنوز به بازار بازنگشته و این نشان می دهد که در خانه ها هنوز ارز نگهداری می شود.

با اين وجود به نظر مي رسد قيمت دلار در بازار تهران پس از يک دوره کوتاه نزول، به ثبات نسبي رسيده است. در حال حاضر دلار در مقابل افزايش قيمت مقاومت مي کند. حتي برخي تحليل گران بازار انتظار داشتند بهاي دلار روند نزولي هم پيش گيرد هرچند که در حال حاضر به نظر مي رسد امکان کاهش قيمت ها به شکل گسترده  وجود نداشته باشد. چندي پيش بانک مرکزي با تصميم گيري در مورد افزايش دسته جمعي نرخ ارزهاي مرجع شائبه هايي در مورد يکسان سازي نرخ ارز ايجاد کرده بود ولي اين موضوع حداقل از سوي رئيس کل بانک مرکزي رد شد. دولت در حال حاضر قصدي براي بالابردن قيمت ها تا آستانه 3150 تومان ندارد. در اين شرايط بازار نيز به اهستگي به حرکت خود ادامه مي دهد. با اين حال گزارش هايي که از بازار منتشر مي شود، تاييد مي کند که خبري از سرمايه گذاري هاي تازه شهروندان روي دلار نيست.

 

طي سه هفته گذشته نيز دلار به ميزان يک درصد براي خريداران زيان به همراه آورده است. اين اتفاق در شرايطي رخ داد که بيشترين ميزان خسارت ناشي از خريد سکه و طلا در بازار تنها نيم درصد بود. فعالان بازار پيش بيني مي کنند با تداوم ثبات قيمت ها در بازار دلار امکان سرمايه گذاري هاي جديد در اين بخش از بازارهاي مالي حداقل براي کوتاه مدت از بين برود. با اين وجود برخي پيش بيني ها نيز تاکيد مي کند در صورت ايجاد اخلال در روند مذاکرات احتمال افزايش دوباره قيمت دلار بازهم ايجاد مي شود ولي در حال حاضر روند مذاکرات و همچنين شرايط عمومي اقتصاد ايران به سمت ثبات نسبي پيش مي رود.

 

از سوي ديگر برخي تحليل گران بازار نيز اعتقاد دارند که در صورتي اجراي موفق سياست هاي خروج از رکود و بهبود وضعيت صنايع کشور، امکان انتقال دارايي هاي مردم به بازارهاي مولد اقتصادي وجود دارد. خريد اوراق مشارکت، خريد سهام و سپرده گذاري در بانک ها در اين دوره زماني مي تواند اقدامي مناسب براي کنترل ارزش دارايي هاي خرد مردم باشد. در شرايطي که اين گمانه زني به واقعيت بدل شود، بازارهاي سفته بازي به شرايطي سختي مي رسند.

وضعيت عمومي اقتصاد ايران نشان مي دهد که همچنان سرمايه کافي در اختيار مردم قرار دارد. اخرين گزارش ها نشان مي دهد ميزان نقدينگي به عدد 617 هزار و 950 ميليارد تومان رسيده است. براين اساس نقدينگي 3.9 درصد رشد داشته است.

براساس این گزارش نقدینگی در پایان خرداد ماه امسال در مقایسه با خرداد ماه سال گذشته بیش از 30.5 درصد افزایش داشته که از نظر مقداری 137 هزار و 997 میلیارد تومان افزایش نشان می‌دهد.

 اما حجم پایه پولی در این مدت با 2.3 درصد کاهش به 112 هزار و 494 میلیارد تومان رسیده که از لحاظ مقداری 2648 میلیارد تومان کاهش داشته است.


این در حالی است میزان رشد حجم نقدینگی در سه ماهه اول سال گذشته 2.7 درصد و حجم پایه پولی منفی 5.5 درصد بوده است.

آمارها در مورد نقدينگي تاييد مي کند که پول کافي در اختيار مردم براي سرمايه گذاري در بازارهاي مختلف وجود دارد. در حال حاضر دولت تمرکز خود را برروي کنترل بازارهايي مانند مسکن قرار داده تا با انتقال پول هاي مردم به اين بازارها وضعيت قيمت ها دچار دگرگوني نشود.

 

نوع ارز

آخرين قيمت ( تومان)

ميزان نوسان هفتگي

دلار

3140

5 تومان کاهش

يورو

4230

9 تومان کاهش

پوند

5280

10 تومان کاهش

لير ترکيه 

1495

10 تومان کاهش

يوان چين 

520

5 تومان کاهش

ريال عربستان

845

3 تومان کاهش

 اخبار اقتصادی - خبرآنلاين

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------