پشت‌پرده تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران



اخبار,اخبار اقتصادی,تحریم های ایران

 

اخبار اقتصادی - پشت‌پرده تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران

در حالیکه یو اس ای تودی به نقل از دیپلمات‌های غربی از پیشرفت مذاکرات هسته ای و احتمال برداشته شدن گسترده تحریم‌ها خبر می‌دهد، آمریکا شماری از افراد و شرکت‌های ایرانی و خارجی، بانک‌ها و ایرلاین‌های ایرانی را به دلیل نقض تحریم‌های ایران تحریم کرد.

به گزارش ایسنا، خبرگزاری انگلیسی رویترز در گزارشی نوشت: مقامات آمریکایی با این اقدام این پیام را ارسال کردند که با وجود ادامه مذاکرات بین المللی برای کاهش تحریم‌ها در قبال موافقت ایران برای محدود کردن فعالیت هسته ای، هیچ راه فراری از تحریم‌ها وجود ندارد.

وزارت خزانه داری آمریکا شماری از افراد و شرکت‌ها را با این ادعا که به برنامه‌های هسته ای و موشکی ایران، فرار از تحریم‌های قبلی و حمایت از تروریسم کمک کرده اند، مورد تحریم قرار داد.

شرکتهایی که تحریم شدند شامل بانک آسیا، معراج ایر و شرکت کشتیرانی لیسام مارین سرویسز هستند. شرکتهای باری معراج ایر و کاسپین ایر متهم شده اند به سوریه و مناطق دیگر برای کمک به دولت اسد و گروه‌های ترور محموله‌هایی را حمل کرده اند.

شرکت‌های دیگر که هدف تحریمهای جدید قرار گرفتند شرکت ترکیه ای پایونیز لجستیکس و شرکت تایلندی "هواپیمایی آسیایی لجستیک" بودند که متهم شدند برای هواپیمایی تحریم شده ماهان قطعات و لوازم هواپیمایی فراهم کرده اند.

وزارت خزانه داری آمریکا بانک آسیا را که مستقر در مسکو است متهم کرد نام خود را تغییر داده است تا ارسال بیش از 13 میلیون دلار آمریکا از روسیه به ایران را تسهیل کند. این بانک از سال 2013 با بانک توسعه صادرات ایران که در اکتبر سال 2008 تحریم داشت، همکاری داشت.

پنج بانک دیگری که به عنوان موسسات مالی ایرانی شناخته شدند هدف تحریم‌های آمریکا قرار گرفتند. این بانک‌ها شامل بانک خاورمیانه، بانک قوامین، بانک قرض الحسنه رسالت، بانک بین المللی کیش و بانک کفالت که در تاجیکستان مستقر است، هستند.

وزارت خارجه آمریکا در یک اقدام موازی چهار شرکت را به بهانه کمک به برنامه هسته ای ایران تحریم کرد. شرکت اماراتی گولدن تکس به دلیل کمک به بخش کشتیرانی ایران و شرکت ایتالیایی دیتین به دلیل همکاری با صنعت پتروشیمی هدف این تحریم‌ها قرار گرفتند.

این تحریم‌ها دارایی‌هایی را که این شرکت‌ها و افراد در آمریکا دارند بلوکه می‌کند و آنها را از دسترسی به سیستم مالی آمریکا محروم می‌سازد. هر شرکت خارجی که با این شرکت‌ها همکاری کند نیز ممکن است هدف تحریم قرار بگیرد.

کیتلین هایدن، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا در بیانیه ای اظهار کرده است اقدامات آمریکا منطبق با تعهداتی است که این کشور نوامبر گذشته برای فراهم کردن شرایط مذاکرات هسته ای فراهم کرد. دیوید کوهن، معاون وزیر خزانه داری آمریکا و مسئول تحریم‌های ضد ایرانی نیز اظهار کرد این اقدام در راستای اعمال تحریم‌های کنونی بوده و قصد تشدید فشار اقتصادی را نداشته است. وی خاطرنشان لیست جدید منعکس کننده عزم آمریکا برای اقدام علیه کسانی است که تحریم‌ها را نادیده می‌گیرند.

مقامات بلندپایه دولت آمریکا اظهار کرده اند اعمال تحریم‌ها باید این پیام را به تهران برساند که باید به جای فرار از تحریم‌ها به پای میز مذاکره بنشیند تا تحریم‌هایش لغو شوند.

این مقامات که نخواستند نامشان فاش شود اظهار کرده اند بیش از 60 فرد و شرکت از زمان توافق طرفین برای برگزاری مذاکرات هسته ای جامع، هدف تحریم‌ها قرار گرفته اند.

در مذاکرات اخیر مذاکره کنندگان آمریکایی و اروپایی استدلال کرده اند که بدون یک توافق هسته ای فوری اقتصاد ایران از تحریم‌ها لطمه شدیدتری خواهد دید.

آمریکا و متحدانش مدعی هستند ایران از برنامه هسته ای غیرنظامی خود به عنوان پوششی برای ساخت سلاح‌های اتمی استفاده کرده در حالیکه ایران همواره بر صلح آمیز بودن اهداف این برنامه تاکید داشته است.

مذاکرات جدید قرار است 15 سپتامبر در آمریکا آغاز شود و ممکن است در هفته بعد آن با آغاز جلسه مجمع عمومی سازمان ملل، به سطح وزیران خارجه برسد. 

اخبار اقتصادی - ایسنا

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------